70 221 läst · 573 svar
70k läst
573 svar
Bevisa samboskap
Jag tror inte att BOM (BO får mig att tänka på brottsoffer och det är ju dödsboet i det här fallet) anser att det finns en besittningsrätt för kvinnans del. Men om det finns en möjlighet att så är fallet så måste detta utredas. En boutredningsman har enligt Ärvdabalken (19 kap. 1 §) en skyldighet att opartiskt och noggrant utreda alla omständigheter som kan påverka dödsboets rättigheter och skyldigheter. Allt annat vore att anse som försummelse och kan leda till att bom blir skadeståndsskyldig. Det kan också utgöra tjänstefel.D Derbyboy skrev:
Självklart är BOM försiktig.
Ja men precis BO är barnombudsmannen i den här tråden.C Crore skrev:Vem fan är Bo? Det är inte en vedertagen förkortning men något som ni byggahusjurister tydligen börjat använda. Kanske för att verka mer kunniga än vad ni är. På flashback är ”bo” brottsoffer. Ibland menar man ”barnombudsmannen”, i viss text bankombud men då förklaras det som regel innan.
Det är riktigt sorgligt att så många som vet så lite känner sig kallade att totalt felaktigt förklara för någon som inte ens vet vad frågan är.
Jag tror (vet inte) att BOM har bestämt sig redan men vill avvakta lite mer för att verkligen inte kunna anmälas själv ja. Vad är skälig tid? Jag har insett att många i tråden anser han skulle avsätts/ersättas. Jag vet inte om jag tror en ny skulle agera snabbare?B Byggmil skrev:Jag tror inte att BOM (BO får mig att tänka på brottsoffer och det är ju dödsboet i det här fallet) anser att det finns en besittningsrätt för kvinnans del. Men om det finns en möjlighet att så är fallet så måste detta utredas. En boutredningsman har enligt Ärvdabalken (19 kap. 1 §) en skyldighet att opartiskt och noggrant utreda alla omständigheter som kan påverka dödsboets rättigheter och skyldigheter. Allt annat vore att anse som försummelse och kan leda till att bom blir skadeståndsskyldig. Det kan också utgöra tjänstefel.
Självklart är BOM försiktig.
Tycker du ska göra sin egen efterforskning.
Gubben dog för ett år sedan. Skriven i Djursholm. Då är vi nere på 50 personer.
Han hade fem barn med flera olika morsor. Då är du nere på max 1-2 personer.
Kåken är värd 30 miljoner typ
BINGO
Gubben dog för ett år sedan. Skriven i Djursholm. Då är vi nere på 50 personer.
Han hade fem barn med flera olika morsor. Då är du nere på max 1-2 personer.
Kåken är värd 30 miljoner typ
BINGO
En ny BOM vill säkerligen gå igenom hela dödsboet och alla omständigheter en gång till beroende på hur väldokumenterad nuvarande BOMs utredningsprocess varit.Globetrot skrev:
Nej en ny skulle antagligen inte kunna avsluta snabbare. Måste ju åtminstone ge kvinnan en ny chans att inkomma med svar på ställda frågor osvGlobetrot skrev:
Men är det inte så att grannar har hört av sig till någon av arvingarna och sagt att det är ett väldigt springande in och ut i fastigheten?
Det har väl klagats på att det står bilar felparkerade på gatan, fester?
Lägg ut en annons på airBnB om att det gör att hyra rum i huset. Då lär BO agera
Det har väl klagats på att det står bilar felparkerade på gatan, fester?
Lägg ut en annons på airBnB om att det gör att hyra rum i huset. Då lär BO agera