70 221 läst · 573 svar
70k läst
573 svar
Bevisa samboskap
Man blir ju helt matt av bristen på handlingskraft. Hade nästan varit mer gynnsamt för syskonen att få ärva lite av den varan än att dela på en mångmiljonkåk.
Kvinnan har utan lov barrikaderat sig i syskonens avlidna fars hem, och därtill påstått att hon och fadern haft ett samboförhållande som skulle föranleda att hon har rätt till halva fastigheten. Jag hade kokat. Beteende faller under egenmäktigt förfarande och en polisanmälan borde ha lämnats in för länge sedan. Risken är väl att Polisen undrar varför de väntat i flera månader med att anmäla. Vad håller dom på med? Har ingen av syskonen en extranyckel? Vänta tills människan lämnar huset och byt lås.
EDIT: Jag tror det vore fullt möjligt att stämma kvinnan på den kostnadsökning som hennes agerande har påfört dödsboet. Det är ju ett rent brottsligt beteende. Här finns sannolikt alla ingredienser som behövs för att lyckas med en sådan stämning. Skada (lätt mätbar om BO för tydliga anteckningar över sina kostnader), Orsakssamband (adekvat kausalitet), uppsåt (ev vårdslöshet). Om kvinnan har någon betalningsförmåga eller inte är en annan fråga.
Kvinnan har utan lov barrikaderat sig i syskonens avlidna fars hem, och därtill påstått att hon och fadern haft ett samboförhållande som skulle föranleda att hon har rätt till halva fastigheten. Jag hade kokat. Beteende faller under egenmäktigt förfarande och en polisanmälan borde ha lämnats in för länge sedan. Risken är väl att Polisen undrar varför de väntat i flera månader med att anmäla. Vad håller dom på med? Har ingen av syskonen en extranyckel? Vänta tills människan lämnar huset och byt lås.
EDIT: Jag tror det vore fullt möjligt att stämma kvinnan på den kostnadsökning som hennes agerande har påfört dödsboet. Det är ju ett rent brottsligt beteende. Här finns sannolikt alla ingredienser som behövs för att lyckas med en sådan stämning. Skada (lätt mätbar om BO för tydliga anteckningar över sina kostnader), Orsakssamband (adekvat kausalitet), uppsåt (ev vårdslöshet). Om kvinnan har någon betalningsförmåga eller inte är en annan fråga.
Redigerat:
Men ja, du kanske har en poäng. Skulle min vän kunna polisanmäla? Skulle det inte vara hänvisad till BO o Kronofogden?B Byggmil skrev:Man blir ju helt matt av bristen på handlingskraft. Hade nästan varit mer gynnsamt för syskonen att få ärva lite av den varan än att dela på en mångmiljonkåk.
Egenmäktigt förfarande? Skulle det vara rubriceringen?
Kvinnans påstående om samboskap påverkar inte möjligheten att anmäla henne för egenmäktigt förfarande. Så länge hon inte kan styrka samboskapet har hon ingen rätt att bo i bostaden. En polisanmälan kan göras eftersom hennes agerande kan ses som att hon olovligen rubbar dödsboets besittning. Bouppteckningsutredningen är en separat civilrättslig process och påverkar inte polisens utredning. Om hon fördröjer processen kan även en avhysning via Kronofogden övervägas.Globetrot skrev:
Tack för tipset! Ska ta med det. Det kan nog inte skada…B Byggmil skrev:Kvinnans påstående om samboskap påverkar inte möjligheten att anmäla henne för egenmäktigt förfarande. Så länge hon inte kan styrka samboskapet har hon ingen rätt att bo i bostaden. En polisanmälan kan göras eftersom hennes agerande kan ses som att hon olovligen rubbar dödsboets besittning. Bouppteckningsutredningen är en separat civilrättslig process och påverkar inte polisens utredning. Om hon fördröjer processen kan även en avhysning via Kronofogden övervägas.
Kommer en ev polisanmälan troligtvis leda till en tingsrätt process, eller blir det brottsmål? Vad är egenmäktigt förfarande klassat som? Vad är straffskalan?
Det handlar inte om vad jag tycker är rätt utan det handlar om vad som är rätt. Ibland påtalar jag att folk har fel, ibland förklarar jag vad som är fel. Ofta går rätt svar att hitta genom en googling eller genom att läsa tidigare inlägg. Då besvärar jag mig inte utan då får den som har fel lista ut vad som är rätt själv.P PTZic skrev:
En polisanmälan om egenmäktigt förfarande kan leda till brottmålsprocess i tingsrätten om bevisen är tillräckliga. Det klassas som ett förmögenhetsbrott enligt 8 kap. 8 § Brottsbalken. Straffskalan är böter eller fängelse i upp till 6 månader, ringa fall leder oftast till böter. Detta bör inte klassas som ringa, men har dålig koll på praxis.Globetrot skrev:
Målet är ju att få henne ur byggnaden.
Nej, hon har sagt att hon är sambo o att huset är hennes då det ärvdes för deras gemensamma bruk - 😂 Hon har också sagt att hon tänker bo kvar så länge hon kan.B Byggmil skrev:
Hon är inte den skarpaste kniven i lådan så hon formulerar sig generellt inte så formellt i det jag sett. Ett meddelande kan vara ordagrant
”Jag bor här i mitt hus. Sambo. Tänker såklart bo kvar Hej då”
Jag tror faktiskt att det hade gått lättare om hon kunde uttrycka sig bättre. Jag tror BO kliar sig i huvudet ofta. Ofta kommer det en tillbaka, mer formell skrivning om hon kan utveckla vad hon menar och vad hon har för grund. Men det svarar hon inte på
Så länge 1 § Sambolag är uppfylld så spelar det inte någon roll om personen är folkbokförd eller inte. Det är emellertid en presumtion för att bevisa att ett samboförhållande föreligger men det är inget krav i prövningen som sådan.J Jernhand skrev:Man kan väl ändå inte vara sambo om man är skriven på en annan adress?
Det hade ju varit en annan sak om dom bott ihop under ett decennium eller mer.
Om inte boutredningsmannen kan göra något får dom väl själva skaffa sig ett juridiskt ombud som kan just den kategorin, med testamente och boutredning, som argumenterar för deras sak.
Vidare hade jag bett boutredningsmannen stänga av elen till fastigheten, för jag gissar på att dödsboet betalar för den?
Då borde BO kunna avfärda påstående ganska snabbt. Ett samboskap, särskilt ett så långvarigt som hon påstår, bör vara oerhört lätt att bevisa. Om inte annat så bör syskonen kunna inkomma med bevisning för det motsatta. Som jag förstod det var de halvsyskon och flera "mödrar" hade bott där sedan pappan ärvde huset. Gör det så lätt som möjligt för BO att fatta rätt beslut. Möjligen är han (?) rädd att fatta ett felaktigt beslut. Kvinnan skulle ju faktiskt kunna vara mannens sambo men oförmögen att föra sin egen talan/dement.Globetrot skrev:Nej, hon har sagt att hon är sambo o att huset är hennes då det ärvdes för deras gemensamma bruk - 😂 Hon har också sagt att hon tänker bo kvar så länge hon kan.
Hon är inte den skarpaste kniven i lådan så hon formulerar sig generellt inte så formellt i det jag sett. Ett meddelande kan vara ordagrant
”Jag bor här i mitt hus. Sambo. Tänker såklart bo kvar Hej då”
Jag tror faktiskt att det hade gått lättare om hon kunde uttrycka sig bättre. Jag tror BO kliar sig i huvudet ofta. Ofta kommer det en tillbaka, mer formell skrivning om hon kan utveckla vad hon menar och vad hon har för grund. Men det svarar hon inte på
EDIT: Har kvinnan några släktingar som ni kan få gehör hos? Besök grannarna där hon är skriven. En sådan kvinna är säkerligen inte populär hos grannarna. Dessa kan sedan intyga att hon bott stadigvarande på den adressen i X antal år. Tjänster som mrkoll och ratsit brukar ha funktioner som visar hur länge en person varit skriven på en viss adress. Påstår hon att hon varit sambo med pappan så erkänner hon ju i samma veva i princip folkbokföringsbrott.
Skicka dm om du vill bolla. Jag är utbildad jurist.
Redigerat:
Eftersom det inte kommer något underlag så är säkert BO osäker. Och det där med dement kan nog spela in. Kvinnan verkar i det jag sett som sagt inte vara så….mmm kognitivt stabil?B Byggmil skrev:Då borde BO kunna avfärda påstående ganska snabbt. Ett samboskap, särskilt ett så långvarigt som hon påstår, bör vara oerhört lätt att bevisa. Om inte annat så bör syskonen kunna inkomma med bevisning för det motsatta. Som jag förstod det var de halvsyskon och flera "mödrar" hade bott där sedan pappan ärvde huset. Gör det så lätt som möjligt för BO att fatta rätt beslut. Möjligen är han (?) rädd att fatta ett felaktigt beslut. Kvinnan skulle ju faktiskt kunna vara mannens sambo men oförmögen att föra sin egen talan/dement.