70 248 läst · 573 svar
70k läst
573 svar
Bevisa samboskap
Tack för info men jag sållar (grovt). Jag är inte helt oinsatt själv och har koll på en hel del knas som folk verkar tro. Men tyvärr är min grundfråga inte besvarad mest med att det nog inte finns något bra sätt att lyfta det till prövning inom rimlig tid. Skall ett eller något syskon skaffa en egen advokat så kanske minimalt snabbare, men Advokater tuggar långsamt generellt.D Derbyboy skrev:
Det är ju ändå lite kul att läsa ”byt lås”, men vadå hon är ju inte sambo…jag tänker att vissa personer inte drabbats av byråkrat Sverige 😂😂😂
Kvinnan borde alliera sig med någon av arvingarna. De kan så att säga dra nytta av den uppkomna situationen. Den arvinge som allierat sig med kvinnan kan därigenom säkerställa att saker ur dödsboet inte försvinner men även att saker plötsligt kan försvinna. Hade jag varit arvinge och bott långt ifrån huset hade jag definitivt allierat mig med kvinnan tillsvidare.
Kvinnan är nog inte så intresserad av det. Varför skulle det gynna …aaaaaa nu föll poletten ner. Du menar typ nå ut till en och typ säga att om du stödjer mitt påstående så delar vi på min andel? Så hon får c mille och den allierade mer än tänkt?D Derbyboy skrev:Kvinnan borde alliera sig med någon av arvingarna. De kan så att säga dra nytta av den uppkomna situationen. Den arvinge som allierat sig med kvinnan kan därigenom säkerställa att saker ur dödsboet inte försvinner men även att saker plötsligt kan försvinna. Hade jag varit arvinge och bott långt ifrån huset hade jag definitivt allierat mig med kvinnan tillsvidare.
Men hu!!! Tror du att det skulle förändra det drastiskt med hennes bevis? Räcker det med att en ytterligare bara hittar på?
Men det är inte ni som ska bevisa att kvinnan inte varit sambo med pappan. Det är kvinnan som ska bevisa att hon varit sambo.Globetrot skrev:Tack för info men jag sållar (grovt). Jag är inte helt oinsatt själv och har koll på en hel del knas som folk verkar tro. Men tyvärr är min grundfråga inte besvarad mest med att det nog inte finns något bra sätt att lyfta det till prövning inom rimlig tid. Skall ett eller något syskon skaffa en egen advokat så kanske minimalt snabbare, men Advokater tuggar långsamt generellt.
Det är ju ändå lite kul att läsa ”byt lås”, men vadå hon är ju inte sambo…jag tänker att vissa personer inte drabbats av byråkrat Sverige 😂😂😂
Om du ändå vill ha svar på frågan hur det skulle kunna bevisas att hon inte varit sambo så skulle du:
Genom kontoutdrag visa att hon inte betalat några hushållskostnader.
Visa att hon varit folkbokförd på annan adress, dvs inte på samma ställe som pappan.
Pappans hemförsäkring, hur många personer omfattar den.
Grannarna, kompisar till pappan har de sett pappan med kvinnan i någon större omfattning. Hur har de uppfatta pappan och kvinnans förhållande?
Vem firade pappan födelsedagen med, jul, midsommar och nyår?
Hade pappan någon kärleksrelation med någon? Gå igenom Mail, telefon mm. Begär ut telefonlista, hur ofta pratades de vid?
Skicka in lakan på analys. Finns det DNA från kvinnan på lakanen i den gemensamma sängen.
Har kvinnan några barn eller liknande som kan förhöras. Lär känna kvinnan därigenom kan ni ställa frågor till vänner mm.
Ställ privata frågor till kvinnan som bara en sambo kan besvara.
Finns det fotografier från bostaden med hennes bohag.
Hyr kvinnan ut sin ordinarie bostad, där hon är folkbokförd?
Osv osv.
Problemet är att dödsboet förvaltas av BO och att ni därför inte har tillgång till många av de uppgifter som skulle kunna visa att det inte föreligger ett samboförhållande.
Nästa steg är att visa att bostaden inte anskaffades för gemensamt bruk.
Det är ju alltid svårare att visa på att ett förhållande inte finns än att visa på motsatsen, dvs att det föreligger ett förhållande.
Tack! Det mesta av det du nämner har jag och min vän tagit fram faktiskt. Finns inget som visar på gemensamhet. Men det med hemförsäkring har jag missat, toppen tack!!!!D Derbyboy skrev:Men det är inte ni som ska bevisa att kvinnan inte varit sambo med pappan. Det är kvinnan som ska bevisa att hon varit sambo.
Om du ändå vill ha svar på frågan hur det skulle kunna bevisas att hon inte varit sambo så skulle du:
Genom kontoutdrag visa att hon inte betalat några hushållskostnader.
Visa att hon varit folkbokförd på annan adress, dvs inte på samma ställe som pappan.
Pappans hemförsäkring, hur många personer omfattar den.
Grannarna, kompisar till pappan har de sett pappan med kvinnan i någon större omfattning. Hur har de uppfatta pappan och kvinnans förhållande?
Vem firade pappan födelsedagen med, jul, midsommar och nyår?
Hade pappan någon kärleksrelation med någon? Gå igenom Mail, telefon mm. Begär ut telefonlista, hur ofta pratades de vid?
Skicka in lakan på analys. Finns det DNA från kvinnan på lakanen i den gemensamma sängen.
Har kvinnan några barn eller liknande som a förhöras.
Ställ privata frågor till kvinnan som bara en sambo kan besvara.
Finns det fotografier från bostaden med hennes bohag.
Hur kvinnan ut som ordinarie bostad, där hon är folkbokförd?
Osv osv.
Problemet är att dödsboet förvaltas av BO och att ni därför inte har tillgång till många av de uppgifter som skulle kunna visa att det inte föreligger ett samboförhållande.
Nästa steg är att visa att bostaden inte anskaffades för gemensamt bruk.
Det är ju alltid svårare att visa på att ett förhållande inte finns än att visa på motsatsen, dvs att det föreligger ett förhållande.
Köper man ett hus tillsammans så tar man som regel 50% av köpeskillingen var, då står man även med på lagfarten. Här är det bara dumheter och ett i åtminstone Mina ögon ett försök att göra sig en hacka på andras bekostnad. Jag hade ställt till ett rent helvete för kärringen, hon hade inte fått många lugna stunder förrän hon var väck därifrån!Globetrot skrev:
”Anskaffats för gemensamt bruk”
Det normala är att båda står som ägare. Lagstiftningen ser dock bortom detta eftersom det kan finnas andra förhållanden sammantaget som är avgörande, gamla hemmafrugrejen.
Typ mannen jobbar står som ägare på allt men kvinnan sköter barn och matlagning. Skulle vara oskäligt att låta mannen ta rubbet om samboförhållandet upphörde. Därav ”anskaffats” för gemensamt bruk. Finns en hel del oavlönat arbete även i ett samboförhållande.
Det normala är att båda står som ägare. Lagstiftningen ser dock bortom detta eftersom det kan finnas andra förhållanden sammantaget som är avgörande, gamla hemmafrugrejen.
Typ mannen jobbar står som ägare på allt men kvinnan sköter barn och matlagning. Skulle vara oskäligt att låta mannen ta rubbet om samboförhållandet upphörde. Därav ”anskaffats” för gemensamt bruk. Finns en hel del oavlönat arbete även i ett samboförhållande.