70 296 läst · 573 svar
70k läst
573 svar
Bevisa samboskap
Sådant här kan vara riktigt segt och förvånansvärt frustrerande. Man anser att det är uppenbart vad som behöver göras, men ändå händer ingenting. Jag har varit med om bouppdelningstvister tidigare, och även om lagen kan verka tydlig, har bouppdelaren ofta svårt att ge ett definitivt svar. Många gånger måste frågeställningar ha prövats tidigare för att man ska våga uttala sig, och även då kan små omständigheter som skiljer sig ställa till det.
Det är också vanligt att man varnas för att dra in jurister, eftersom det , enligt dem, kostar mer än det smakar. Här verkar det dock handla om väldigt stora summor, så då är det säkerligen värt det.
Med tanke på att även de som jobbar med lagen inte alltid kan säga exakt vad som gäller, skulle jag ta det som skrivs på ett forum med en rejäl nypa salt.
Om man inte kommer vidare med den nuvarande boutredningsmannen och denne inte går att byta ut, är det dags att gå ihop och anlita en jurist. Det kommer att kosta, troligen ett par hundra tusen kronor.
Eftersom pappan står som ägare till huset och han köpte det innan samboförhållandet uppstod, har sambon i regel ingen rätt till huset. Det kan dock finnas omständigheter som förändrar läget, men detta är baserat på mina lekmannakunskaper inom ämnet. 😊
Det är också vanligt att man varnas för att dra in jurister, eftersom det , enligt dem, kostar mer än det smakar. Här verkar det dock handla om väldigt stora summor, så då är det säkerligen värt det.
Med tanke på att även de som jobbar med lagen inte alltid kan säga exakt vad som gäller, skulle jag ta det som skrivs på ett forum med en rejäl nypa salt.
Om man inte kommer vidare med den nuvarande boutredningsmannen och denne inte går att byta ut, är det dags att gå ihop och anlita en jurist. Det kommer att kosta, troligen ett par hundra tusen kronor.
Eftersom pappan står som ägare till huset och han köpte det innan samboförhållandet uppstod, har sambon i regel ingen rätt till huset. Det kan dock finnas omständigheter som förändrar läget, men detta är baserat på mina lekmannakunskaper inom ämnet. 😊
Såklart! Och du har rätt i din analys. Det är det som kommer ske.I Ironside skrev:Sådant här kan vara riktigt segt och förvånansvärt frustrerande. Man anser att det är uppenbart vad som behöver göras, men ändå händer ingenting. Jag har varit med om bouppdelningstvister tidigare, och även om lagen kan verka tydlig, har bouppdelaren ofta svårt att ge ett definitivt svar. Många gånger måste frågeställningar ha prövats tidigare för att man ska våga uttala sig, och även då kan små omständigheter som skiljer sig ställa till det.
Det är ju dock fruktansvärt hur Sverige fungerar! Denna kvinna då…kan bo mer är ett år gratis (rimlig hyra hade nog minst legat på 25 kkr/mån). Och dra kostnaderna på dödsbo genom BO dyrt arvode och tingsrätt processer. Kan hon ha kostat barnen 1-2 miljoner när hon är ute? Kanske…..🤔 och då helt utan grund. Sverige är ett fantastiskt land!
Satan i gatan vad du inte kan avstava. Det du skriver blir ju helt obegripligt. Är du någon slsgs ai-bot?M Magnus Wassborg skrev:En sambo som inte står på ett köpkontrakt att hon har köpt del av hus och där det inte finns ett skrivet samoboavtal eller att hon ärver en del i ett testamente har inget besittningsskydd eller rätt till del av bröstarvingars arv. Besittningsskydd har du bara som betalande hyresgäst inte sambo och i egen lägenhet om huset innehåller fler en den lägenhet ägaren bor eller att hyresgästen hyr hela huset och har ett hyreskontrakt på det med betalade avier som bevis plus ett skriftligt hyreskontrakt. Man kan tillägga att fastigheten måste vara en godkänd hyresfastighet för att besittningsskydd ska gälla för hyresgästen. Om du som privatperson hyr ut din privstägda bostad, del av hus så gäller privatuthyrningslagen och där finns det inget besittningsskydd. Som jag skrev innan så finns det otaliga fall där personer har varit sambos i åratal men tyvärr inte upprättat ett samboavtal vilket innebär då den avlidne i dessa fall ägde 100% av bostaden lämnar ingenting till sin sambu utan bröstarvingar ärver allt inklusive bostaden. Den mer könda sambotvisten var när författaren Stieg Larsson dog och hans sambo sedan många år ärvde ingenting och fick lämna bostaden. Bröstarvingar tog allt. De harvade runt ett bra tag i domstolar men utgången var förutbestämd för så ser lagstiftningen ut. Så det är slöseri med skattemedel men där givetvis jurister anlitade av parter är vinnarna.
Moderator
· Stockholm
· 52 816 inlägg
Det är ju knappast unikt för Sverige. Finns flera länder även i Europa där det är explicit lagligt att ockupera bostäder där ingen bor för tillfället.Globetrot skrev:Såklart! Och du har rätt i din analys. Det är det som kommer ske.
Det är ju dock fruktansvärt hur Sverige fungerar! Denna kvinna då…kan bo mer är ett år gratis (rimlig hyra hade nog minst legat på 25 kkr/mån). Och dra kostnaderna på dödsbo genom BO dyrt arvode och tingsrätt processer. Kan hon ha kostat barnen 1-2 miljoner när hon är ute? Kanske…..🤔 och då helt utan grund. Sverige är ett fantastiskt land!
Problemet här är sannolikt just detta med att man tagit in en boutredningsman. Om jag ex. skulle påstå att jag är sambo med någon nyss avliden kvinlig miljardär med ett slott. Så kommer arvingarna troligen att bara ignorera det. Det blir jag som skulle behöva gå till rätten och "kräva min rätt", och förhoppningsvis skulle det misslyckas. Och i det målet (om det ens skulle bli ett mål) kan arvingarna via advokat helt motbevisa mitt påstående, i dödsboets namn.
Men om arvingarna tvistar, det blir en boutredningsman inkopplad som skall förvalta boet. Han måste agera helt neutralt mot alla med intresse i dödsboet. Kommer det då in någon som påstår sig ha en rätt, så kan den oberoende utredaren inte bara ignorera det. Utan även en bedragare måste få sin sak i någon mån prövad. Boutredningsmannen kan ju inte veta att det absolut inte fanns någon sambo innan personen avled. Och det vore fel att blint tro på vad de uppenbara arvingarna påstår. Det som låter lite märkligt här är att även OM personen vore sambo, så verkar det långsökt att hon skulle ha någon rätt till bostaden ändå. Och borde därmed kunna avfärdas rätt snabbt.
Redigerat:
OK, vi kan börja med detta felaktiga påstående:V Vattenteam skrev:
Med begreppet sambo menar man normalt den definition som "Sambolag (2003:376)" ger. Lagen säger:V Vattenteam skrev:
Det finns inget i lagen som behandlar några "registrerade bostadsadresser" utan det som är avgörande vid bedömningen om ett par har ett samboförhållande är de faktiska omständigheterna enligt 1 §, st 1.
Möjligen kan folkbokföringsadress ha visst bevisvärde men det är allt. En av personerna kan vara folkbokförd i Luleå och den andre i Malmö men de kan fortfarande vara sambos boende i Stockholm. Möjligen begår båda parterna folkbokföringsbrott, men det har ingen inverkan på huruvida de ska anses ha ett samboförhållande eller ej.
Ja, det känns som rätt analys. Jag skulle även gissa att en stor anledning till att det inte avfärdas är ju att efter det initiala påståendet så har kvinnan slutat svara. Hon blir uppmanad att inkomma med underlag men….*tyst*H hempularen skrev:Det är ju knappast unikt för Sverige. Finns flera länder även i Europa där det är explicit lagligt att ockupera bostäder där ingen bor för tillfället.
Problemet här är sannolikt just detta med att man tagit in en boutredningsman. Om jag ex. skulle påstå att jag är sambo med någon nyss avliden kvinlig miljardär med ett slott. Så kommer arvingarna troligen att bara ignorera det. Det blir jag som skulle behöva gå till rätten och "kräva min rätt", och förhoppningsvis skulle det misslyckas. Och i det målet (om det ens skulle bli ett mål) kan arvingarna via advokat helt motbevisa mitt påstående, i dödsboets namn.
Men om arvingarna tvistar, det blir en boutredningsman inkopplad som skall förvalta boet. Han måste agera helt neutralt mot alla med intresse i dödsboet. Kommer det då in någon som påstår sig ha en rätt, så kan den oberoende utredaren inte bara ignorera det. Utan även en bedragare måste få sin sak i någon mån prövad. Boutredningsmannen kan ju inte veta att det absolut inte fanns någon sambo innan personen avled. Och det vore fel att blint tro på vad de uppenbara arvingarna påstår. Det som låter lite märkligt här är att även OM personen vore sambo, så verkar det långsökt att hon skulle ha någon rätt till bostaden ändå. Och borde därmed kunna avfärdas rätt snabbt.
Jag vet själv detaljerna kring varför de har en BO men har sagt att det inte skall tas upp här av respekt för min vän.
Däremot skulle hon ta emot sotare, så hon läser och selekterar svar 😂🙄
Redigerat:
I en sådan situation måste man ju börja på en enda för att motbevisa påståendet om samboförhållandet och hur du själv påpekar, så har folkbokföringen ett visst bevisningsvärde för barnen att utgå från. Intyget från Skatteverket har större beviskraft, än ett påstående från sambon, som då måste bevisa att de var sambo, fastän hon hade annan adress och detta ger ett mycket bättre utgångsläge för arvingarna.Alfredo skrev:OK, vi kan börja med detta felaktiga påstående:
Med begreppet sambo menar man normalt den definition som "Sambolag (2003:376)" ger. Lagen säger:
[bild]
Det finns inget i lagen som behandlar några "registrerade bostadsadresser" utan det som är avgörande vid bedömningen om ett par har ett samboförhållande är de faktiska omständigheterna enligt 1 §, st 1.
Möjligen kan folkbokföringsadress ha visst bevisvärde men det är allt. En av personerna kan vara folkbokförd i Luleå och den andre i Malmö men de kan fortfarande vara sambos boende i Stockholm. Möjligen begår båda parterna folkbokföringsbrott, men det har ingen inverkan på huruvida de ska anses ha ett samboförhållande eller ej.
Frågan är ju också vem förvaltar dödsboet? Vem och med vilka medel betalas fakturorna och vem står för det löpande underhållet? Oavsett om sambo eller inte, så skulle dödsboet har upprättat ett hyreskontrakt med kvinnan tills allt är uträttat. Också om det skulle visa sig att hon har varit sambo, så är ju hälften av huset barnens arv.
Väl formulerat. Jag försökte formulera något liknande häromdagen, gick sådär.H hempularen skrev:Det är ju knappast unikt för Sverige. Finns flera länder även i Europa där det är explicit lagligt att ockupera bostäder där ingen bor för tillfället.