70 248 läst · 573 svar
70k läst
573 svar
Bevisa samboskap
Sambo innebär att man lever under äktenskapsliknande former.
Hade pappan blivit bög på äldre dar så talar det emot att de var sambos. Finns det någon Benjamin eller Sylvester i pappans kontaktbok?
Man måste tänka kreativt i den här typen av situationer. Utanför boxen s a s
Hade pappan blivit bög på äldre dar så talar det emot att de var sambos. Finns det någon Benjamin eller Sylvester i pappans kontaktbok?
Man måste tänka kreativt i den här typen av situationer. Utanför boxen s a s
jag tror kanske att BO redan kommit till slutsatsen att kvinnan inte varit sambo och heller ej har rätt till arv.
Det kanske kommer falla på arvingarna att avhysa kvinnan, dvs hon reder i de andra spörsmålen och sen sammanställer hon allt och går till avslut med allt på en och samma gång.
Det kanske kommer falla på arvingarna att avhysa kvinnan, dvs hon reder i de andra spörsmålen och sen sammanställer hon allt och går till avslut med allt på en och samma gång.
Hoppas vid gud att det inte händer kvinnan något mot bakgrund av vad du skrivit. Kommer ta polisen minst 6 dagar att komma fram till att det bara va ett skämt.Globetrot skrev:
Edit:
Inte kul att sitta häktad
Vad är lovandes om ngn flyttar in i ditt hus tex. Verkar ju vara så I detta fall. Dörren var ju öppen. Här skall jag bo nu men inte göra rätt göra mig.D Derbyboy skrev:
Något stämmer inte med vad du har skrivet på forumet följande gäller för boutredningsman. En boutredningsman kan utses av tingsrätten i ett läge där delägarna i ett dödsbo inte kan komma överens om hur dödsboet ska skötas, så om dödsbodelägarna var överens skulle inte en boutredningsman utses.Globetrot skrev:Denna är utsedd av Tingsrätten. Det är inte syskonen som hanterar bouppteckningen eller söker anstånd, utan den av tingsrätten utsedda boutredningsmannen. Min vän trodde inte att man bara kan byta......man får nog i så fall söka om det. Det kanske de borde, med risken att det i sig förlänger ytterligare.
Globetrot skrev:Det ber jag min vän kolla. Jag kan också tycka att Boutredningsmannen borde fortsätta agera, inte bara acceptera ett väldigt löst påstående som bestrids av alla.....
Det är ju knäppt att hom nu bor gratis i ett fint stort hus i åratals.....och drar upp notan för boutredningsmannen med 100 tusentals kronor (gissningsvis
Globetrot skrev:Det ber jag min vän kolla. Jag kan också tycka att Boutredningsmannen borde fortsätta agera, inte bara acceptera ett väldigt löst påstående som bestrids av alla.....
Det är ju knäppt att hom nu bor gratis i ett fint stort hus i åratals.....och drar upp notan för boutredningsmannen med 100 tusentals kronor (gissningsvis).Globetrot skrev:[länk]Globetrot skrev:Hejsan
Har en nära vän som hamnat i en formidabel sörja. Hon är ganska knäckt så jag försöker hjälpa henne förstå vad man ska göra.
Kortfattat. Hennes pappa dog och en kvinna pappan kände har efter dödsbeskedet (eller troligen i samband) flyttat in i hans hus. Huset är i Djursholm och (således) värt en ansenlig summa. Det finns 5 syskon, alla är handlingsförlamade och vet inte hur de skall göra. De har en boutredningsman och denne har fått ett yrkade från kvinnan att hon anser sig vara sambo, hon anser sig ha rätt till huset (enligt henne är det hennes hus). Eventuellt lider hon av någon psykisk störning. Troligtvis inte diagnosticerad.
Hon hittar bara på, men det vet inte boutredning mannen. Barnen hade alla relation med pappan och vet att de umgicks, men som vänner och inte i något förhållande. Kvinnan är inte skriven på adressen (utan hon är skriven på annan adress där de vet att hon hade sin bostad), det finns inget samboavtal eller testamente, ingen gemensam ekonomi med pappan…hon äger såklart inte huset (lagfart är 100% på pappan) - troligtvis helt enkelt ett försök för att få en rejäl summa pengar?
Nu har hon dessutom bott gratis i huset i 12 månader. Barnen försöker nå ut till boutredning mannen men denne vill inte ta beslut och säger att eftersom hon påstår samboskap måste han betrakta det tills det är prövat.
Någon som har varit med om liknande? Hur kom ni ur det?
Förväntas man inte lämna något underlag på att man är sambo? Kan detta verkligen vara rimligt? Min vän är arg och vill såklart få till en prövning av boutredning mannen eller tingsrätten- då det är 99% (eller 100) sannolikt att hon inte har någon rätt till hus/arv. Kan barnen stämma henne för att få beslut? Hur ska de agera?
De kan inte göra något drastiskt som att kasta ut henne o nya lås eftersom det finns en utredd boutredningsman.
Hittade något nytt. https://efterlevanderegistret.se/stold-ur-dodsbo/ Vet inte om det hjälper. Men då kan de kanske få ta del av brev och handlingar som annars skulle hamna i lägenheten?Globetrot skrev:
En BO har utsetts. Av tingsätten. Vet inte om jag varit otydlig.B BJKALLE skrev:
Worst case då, vad kan hända? Dom kommer ju få rätt och käringen kommer behöva flytta ut.Globetrot skrev:
Får man fråga vad tvisten mellan arvingarna består av. Du sa nåt om värdering, men det behöver man ju ingen boutredningsman till.
Räcker väl att man låter några olika mäklare värdera. Kostar några lappar på sin höjd, särskilt eftersom värderaren kan få en ordentlig hacka vid försäljningsuppdrag.
Fattar iofs om du inte vill dela sådan information men det är uppenbart att det finns problem på arvingesidan, som är större än vad som framkommit här.
Märkligt att ni tingade lösöre medan er far fortfarande levde då han som gift med din mamma och om ni är gemensamma barn, pappan har full förfoganderätt över allt i dödsboet och kan sälja allt ge bort allt mm utan att barn kan förhidra det.H hempularen skrev:Som sagt jag har varit i en sitaution med vissa likheter. Min äldsta syster (numera död) hade en del problem, och i samband med att vår mamma gick bort tvingades vi begära en boutredningsman. Boutredningsmannen lät oss gå in i huset och göra listor över lösöre vi ville ha till vår lott. Vi bad advokaten att vara med eller ha en assistent med när vår syster skulle in, eftersom vi på förekommen andlening misstänkte att hon skulle ockupera huset. Vilket också hände. Det tog advokaten drýgt tre månader att få ut henne, och då genom att låta byta lås när hon var tillfälligt ute. Detta försenade försäljning av huset.
Men hon hävdade inte någon rätt att bo i huset, bara vägrade lämna huset. Advokaten drog senare bort timmarna han fick spendera på detta från räkningen.
Min syster försökte få advokaten entledigad för att han var partisk. Vilket hon iofs. hade rätt i. Han var hjärtligt trött på hennes agerande. och hade en del klart opassande kommentarer som att hon var den hemskaste människa han stött på. Vilket jag tyckte var lite överdrivet, han hade varit en av advokaterna i det vidrigaste mordfallet vi har haft i modern tid.
Ja, så är det.S Snikhol skrev:Worst case då, vad kan hända? Dom kommer ju få rätt och käringen kommer behöva flytta ut.
Får man fråga vad tvisten mellan arvingarna består av. Du sa nåt om värdering, men det behöver man ju ingen boutredningsman till.
Räcker väl att man låter några olika mäklare värdera. Kostar några lappar på sin höjd, särskilt eftersom värderaren kan få en ordentlig hacka vid försäljningsuppdrag.
Fattar iofs om du inte vill dela sådan information men det är uppenbart att det finns problem på arvingesidan, som är större än vad som framkommit här.
Du har nog rätt. De får låta Kvinnan bo gratis ett tag till. Worst case är väl att arvet går förlorat till viss del. Rimligtvis inte hela och inte pga att hon kommer få rätt. Mer pga kostnader för tvisten.