Globetrot Globetrot skrev:
Eftersom det inte kommer något underlag så är säkert BO osäker. Och det där med dement kan nog spela in. Kvinnan verkar i det jag sett som sagt inte vara så….mmm kognitivt stabil?
Jag förespråkar handlingskraft. Lägg press på BO omgående. Syskonen är ju såklart förbannade, eller hur? Det bor en främmande (nåja) kvinna, i deras avlidne fars hem som försöker stjäla halva arvegodset!!! Dags att sluta mjäka!

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
P Posselosse skrev:
"En person som stadigvarande bor tillsammans med annan person i ett parförhållande och har gemensamt hushåll."

Om de har bott tillsammans, är i ett parförhållande (kanske går att motbevisa genom att kolla hamn mail/sms?) och kan behöva att de haft ett gemensamt hushåll (dvs delade på saker i hemmet, mat etc) så är hon ju defacto sambo. 12 månader är ju rätt länge...
Dessa 12 månader är efter att pappan dog och inte före.

B Bengt Numelin skrev:
Dessa 12 månader är efter att pappan dog och inte före.
Hur man kan låta en främmande kvinna husera i sin avlidne fars hem i ett år är för mig ett totalt mysterium. Men alla är vi olika.

• Gilla
  • Ledsen
Bengt Numelin och 2 till
  • Laddar…
D
En helt ny nivå av konflikträdsla

• Gilla
Bengt Numelin och 1 till
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Jag kan ta detta ärende pro bono, av ren frustration.

• Gilla
Bengt Numelin och 5 till
  • Laddar…
D
Är du inte medlem av samfundet kan du köra på provision. 15k när kvinnan är ute.

1) polisanmälan

2) skarpt brev till BO

Sen tror jag det är löst…..

Edit:

3) brevet följs upp med ett samtal till BO

• Gilla
Bengt Numelin
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Det var ungefär 2 månader sedan som kvinnan yppade att hon var sambo. Innan hade de påbörjat en process med delgivning , kronofogden mm. Men den kom ju av sig då.

D Derbyboy skrev:
Är du inte medlem av samfundet kan du köra på provision. 15k när kvinnan är ute.

1) polisanmälan

2) skarpt brev till BO

Edit:

Jag kan garantera att fler syskon har i skarpa ordalag bestridit. Krävt agerande. Krävt att hon skall avhysas. BO svarar sällan på deras ”krav”.

BO verkar ha fokus på att på alla sätt som går förstå vad hon anser sig ha för grund. Men möts av total tystnad

D Derbyboy skrev:

1) polisanmälan

2) skarpt brev till BO

Edit:

Taget. Jag är enbart en simpel lagvrängaraspirant, fri från samfundets boja!

D
Jo jag är med på det. Den processen ska ju inte avstanna för att kvinnan hävdar att hon är sambo med eventuella rättigheter.

Är det så taget ur luften som TS påstår så borde ju BO utreda det parallellt.

D Derbyboy skrev:
Jo jag är med på det. Den processen ska ju inte avstanna för att kvinnan hävdar att hon är sambo med eventuella rättigheter.

Är det så taget ur luften som TS påstår så borde ju BO utreda det parallellt.
BO svarade att man måste utreda besittningsrätt innan avhysning kan ske

Jag kan garantera att fler syskon har i skarpa ordalag bestridit. Krävt agerande. Krävt att hon skall avhysas. BO svarar sällan på deras ”krav”.

BO verkar ha fokus på att på alla sätt som går förstå vad hon anser sig ha för grund. Men möts av total tystnad
Jag tror att syskonen når önskat resultat i sinom tid. Men det går såklart att skynda på processen. BO är nog mer intresserad av hard proof. Har du möjlighet att dela kvinnans identitet i DM så kan jag luska lite. Kan söka i lite juridiska databaser, inte omöjligt att hon haft mer fuffens för sig.

EDIT: Vore för övrigt intressant att se kvinnans senaste googlingar. Tänker mig något i följande stil:
  • "Hur bevisar man att man är sambo med någon som inte vet om det?"
  • "Är det olagligt att flytta in i någons hus efter deras död?"
  • "Kan jag kräva halva huset om jag bott där i tanken?"

Redigerat:
  • Gilla
Bengt Numelin och 2 till
  • Laddar…
D
BO svarade att man måste utreda besittningsrätt innan avhysning kan ske
Då får BO förklara hur en besittningsrätt kan uppkomma i situationen?

• Gilla
Bengt Numelin
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Nej jag har också svårt att utifrån den info som finns tro att kvinnan kommer tillskiftas någon del av fastigheten men samtidigt om det nu är så glasklart så undrar jag varför inte BO redan kommit fram till detta.
Vem fan är Bo? Det är inte en vedertagen förkortning men något som ni byggahusjurister tydligen börjat använda. Kanske för att verka mer kunniga än vad ni är. På flashback är ”bo” brottsoffer. Ibland menar man ”barnombudsmannen”, i viss text bankombud men då förklaras det som regel innan.

Det är riktigt sorgligt att så många som vet så lite känner sig kallade att totalt felaktigt förklara för någon som inte ens vet vad frågan är.

• Gilla
Bengt Numelin och 1 till
  • Laddar…
B Byggmil skrev:
Jag tror att syskonen når önskat resultat i sinom tid. Men det går såklart att skynda på processen. BO är nog mer intresserad av hard proof. Har du möjlighet att dela kvinnans identitet i DM så kan jag luska lite. Kan söka i lite juridiska databaser, inte omöjligt att hon haft mer fuffens för sig.

EDIT: Vore för övrigt intressant att se kvinnans senaste googlingar. Tänker mig något i följande stil:
  • "Hur bevisar man att man är sambo med någon som inte vet om det?"
  • "Är det olagligt att flytta in i någons hus efter deras död?"
  • "Kan jag kräva halva huset om jag bott där i tanken?"
Jag kommer inte dela några person uppgifter.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.