70 296 läst · 573 svar
70k läst
573 svar
Bevisa samboskap
En annan sak som jag hade gjort: sett till att fastigheten är kamerabevakad. Det enklaste och billigaste är nog viltkameror. Ja det är olagligt men jag hade lätt tagit konsekvenserna.
Poänger med det:
- Ser vad som händer med huset (ev skadegörelse mm).
- Ser om främmande människor släpps in eller tar sig in i huset.
- Ser hur ockupanten kommer och går - kan ge info om denne verkligen bor i huset eller bara tillfälligt besöker det enstaka gånger etc.
Det praktiska kan vara ett problem m t p att det är i Djursholm (?). Men man får vara lite innovativ när det gäller placeringen. Och räkna med att några kameror försvinner etc.
(Det finns alternativ till viltkameror förstås, men alla dessa är mycket dyrare.)
Poänger med det:
- Ser vad som händer med huset (ev skadegörelse mm).
- Ser om främmande människor släpps in eller tar sig in i huset.
- Ser hur ockupanten kommer och går - kan ge info om denne verkligen bor i huset eller bara tillfälligt besöker det enstaka gånger etc.
Det praktiska kan vara ett problem m t p att det är i Djursholm (?). Men man får vara lite innovativ när det gäller placeringen. Och räkna med att några kameror försvinner etc.
(Det finns alternativ till viltkameror förstås, men alla dessa är mycket dyrare.)
Det är lite ”cry me a river” över hela grejen..
Lösningen finns framför ögonen på bröstarvingarna, men dom kan inte hålla sams sinsemellan.
De har ett fett arv att se fram emot. Lite sammanhållning och jävlar anamma så är det snart löst.
Lösningen finns framför ögonen på bröstarvingarna, men dom kan inte hålla sams sinsemellan.
De har ett fett arv att se fram emot. Lite sammanhållning och jävlar anamma så är det snart löst.
Det vore nog klokt av syskonen att snvända den här tiden åt att reda ut sina affärer sinsemellan. Om de reder ut alla lösa trådar de kan och gör klart arvsskiftet sånär som på situatioen med sambon som de ändå inte kan påverka så är de i ett mycket bättre läge att sätta press på boutredningsmanen att göra klart bouppteckningen så att arvet kan skiftas.Globetrot skrev:
Man kan begära hos Skatteverket ett utdrag över de registrerade bostadsadresserna av den som påstår vara sambo. Var hon inte registrerad, så var de inte sambo och har inget arvrätt alls, om hon inte står med i testamentet. Är det klart att hon inte var sambo så är det viktig att dödsboet kräver omedelbart att hon lämnar huset, så att inte andra lag (besittningsrätt av bostad) kan gynna henne och det blir sedan svårt att bli av med henne när dödsboet vill förfoga över huset.D Derbyboy skrev:bra tanke men arvstvister brukar inte ingå i rättsskydd på hemförsäkringen. Formellt är det ju dödsboets bekymmer. Behöver enskild dödsbodelägare stämma dödsboet så går det nog på hemförsäkringens rättskydd.
Två månader har det alltså tagit för boutredningsmannen att utreda huruvida hennes påstående är korrekt eller inte. Troligtvis hävdar kvinnan att bostaden införskaffats för gemensamt bruk.
Jag gissar att just den biten gått ganska snabbt för boutredningsmannen. Några skrivelser osv, till lantmäteriet bla. Kanske till Skatteverket.
Därefter behöver boutredningsmannen utreda om de ens varit sambos. Det kan vara knöligare. Här kan man tänk sig att kvinnan hävdar att hon betalat en del hushållskostnader, boutredningsmannen väntar på kontoutdrag. Det tar tid eftersom kvinnan inte tänker presentera några eller hon kanske inte kan presentera några.
Hurusom tror jag boutredningsmannen snart behöver avsluta sin utredning kring förhållandena ovan.
Under tiden kan ni, precis som ni gör kolla på vilka alternativ det finns om det drar ut på tiden. Mitt tips är att anlita en jurist.
Moderator
· Stockholm
· 52 816 inlägg
Jag tror att ni omgående ska anlita jurist /gå ihop alla och kräva en ny bouppdels man som kan ta tag i det hela.Barnen ärver i Sverige. Att någon flyttar in och sedan får arv verkar lite väl optimistiskt.Globetrot skrev:Hejsan
Har en nära vän som hamnat i en formidabel sörja. Hon är ganska knäckt så jag försöker hjälpa henne förstå vad man ska göra.
Kortfattat. Hennes pappa dog och en kvinna pappan kände har efter dödsbeskedet (eller troligen i samband) flyttat in i hans hus. Huset är i Djursholm och (således) värt en ansenlig summa. Det finns 5 syskon, alla är handlingsförlamade och vet inte hur de skall göra. De har en boutredningsman och denne har fått ett yrkade från kvinnan att hon anser sig vara sambo, hon anser sig ha rätt till huset (enligt henne är det hennes hus). Eventuellt lider hon av någon psykisk störning. Troligtvis inte diagnosticerad.
Hon hittar bara på, men det vet inte boutredning mannen. Barnen hade alla relation med pappan och vet att de umgicks, men som vänner och inte i något förhållande. Kvinnan är inte skriven på adressen (utan hon är skriven på annan adress där de vet att hon hade sin bostad), det finns inget samboavtal eller testamente, ingen gemensam ekonomi med pappan…hon äger såklart inte huset (lagfart är 100% på pappan) - troligtvis helt enkelt ett försök för att få en rejäl summa pengar?
Nu har hon dessutom bott gratis i huset i 12 månader. Barnen försöker nå ut till boutredning mannen men denne vill inte ta beslut och säger att eftersom hon påstår samboskap måste han betrakta det tills det är prövat.
Någon som har varit med om liknande? Hur kom ni ur det?
Förväntas man inte lämna något underlag på att man är sambo? Kan detta verkligen vara rimligt? Min vän är arg och vill såklart få till en prövning av boutredning mannen eller tingsrätten- då det är 99% (eller 100) sannolikt att hon inte har någon rätt till hus/arv. Kan barnen stämma henne för att få beslut? Hur ska de agera?
De kan inte göra något drastiskt som att kasta ut henne o nya lås eftersom det finns en utredd boutredningsman.
Vi är i en liknande familjekonstellation. Vi är tom gifta men jag har ingen rätt att ta över huset för det eftersom det finns särkullbarn och inga egna. Vi har t.o.m varit till en advokatbyrå som hjälpt oss att planera vår situation och skriva ett testamente.J jonaserik skrev:En sambo har ingen arvsrätt, då ska det finnas ett samboavtal eller ett testamente som ger sambon rätt tiil arvsrätt. Då det är en fastighet som inte har inköpts för gemensam bostad, så finns det ingen arvsrätt. Är slälv sambo sen 25 år och huset är mitt från början. Även med så lång tid så förfaller arvsrätten, så vi har skrivit ett testamente som säkerställer att min sambo har full arvsrätt efter mig och våra särkullbarn får vänta på arv, tills båda har rest till himlen. I dag tänker inte ungdommarna på detta, utan blir sambo och det kan ställa till problem i framtiden. Men hoppas att TS har fått en del fläsk på benen och kan vidarebefordra eller var behjälplig i den situation som uppståt.
Allt det som sägs i denna tråd är som ett främmande språk för mig - jag fattar inte vad vare sig "sambon" anser sig ha rätt till och vad i hela fridens namn bouppteckningspersonen håller på med..
Så många fel i ett och samma inlägg.V Vattenteam skrev:Man kan begära hos Skatteverket ett utdrag över de registrerade bostadsadresserna av den som påstår vara sambo. Var hon inte registrerad, så var de inte sambo och har inget arvrätt alls, om hon inte står med i testamentet. Är det klart att hon inte var sambo så är det viktig att dödsboet kräver omedelbart att hon lämnar huset, så att inte andra lag (besittningsrätt av bostad) kan gynna henne och det blir sedan svårt att bli av med henne när dödsboet vill förfoga över huset.
Om pappan ägde en obelånad fastighet i Djursholm var han per definition mångmiljonär! Bara tomtens värde - även om själva kåken är ett ruckel. Vad säger/gör de mer välbeställda syskonen?Globetrot skrev:
Detta har en av syskonen lyft till BO. Enligt ett telefonesamtal mellan dem så är böter (som skulle vara fallet då det max rör sig om år) mellan 400-3000kr böter (de har fastställt kvinnans inkomst och kan räkna ut det)H HansHA skrev:
😂😂😂
Heja Sverige 🇸🇪