Alfredo Alfredo skrev:
Vet vi verkligen något om det?
Jag tror vi vet väldigt lite om någonting alls bortsett från att allt det tråden bygger på i bästa fall är andra- eller tredjehandsuppgifter.

• Gilla
Snikhol
  • Laddar…
S Snikhol skrev:
Ja, jag tror inte vi har fått hela bilden av TS.
Väldigt osäkert om TS har hela bilden heller

• Gilla
Solvide och 2 till
  • Laddar…
Lonne Lonne skrev:
Väldigt osäkert om TS har hela bilden heller
Att fråga ”byggahus”. avseende en juridisk sak är ungefär lika rimligt som att fråga ”flashback” om inrikespolitik.
Du får en massa åsikter och tyckanden. En massa självutnämnda experter. En del frågor, varav ett fåtal är relevanta. Du får en hel del självklara svar varav många är direkt motsägelsefulla för att inte säga felaktiga.
Jag skulle säga att två minuters googling ger mer relevant information än den här tråden någonsin kan erbjuda.
GLÖM TANKEN PÅ ATT FÅ HJÄLP HÄR!
Lycka till…

• Gilla
  • Haha
nissadalen och 3 till
  • Laddar…
C Crore skrev:
Jag skulle säga att två minuters googling ger mer relevant information än den här tråden någonsin kan erbjuda
Tråden innehåller säkert svar baserat på typ 200 minuters googling så där sket det sig.
Problemet ligger i att värdera det man hittar med hjälp av Google och där kommer erfarenhet och kunskap in.
Det finns mycket av båda (erfarenhet och kunskap) här, men det kan drunkna i bruset från rena tyckare eller googlare😎
Sen slänger vi på ChatGpt:are och ....

• Gilla
Perplexus och 5 till
  • Laddar…
S
C Crore skrev:
Att fråga ”byggahus”. avseende en juridisk sak är ungefär lika rimligt som att fråga ”flashback” om inrikespolitik.
Du får en massa åsikter och tyckanden. En massa självutnämnda experter. En del frågor, varav ett fåtal är relevanta. Du får en hel del självklara svar varav många är direkt motsägelsefulla för att inte säga felaktiga.
Jag skulle säga att två minuters googling ger mer relevant information än den här tråden någonsin kan erbjuda.
GLÖM TANKEN PÅ ATT FÅ HJÄLP HÄR!
Lycka till…
Du har en poäng helt klart 😅 iaf om detta skulle vara den enda informationskällan man tänker förlita sig på.

Diskussion är alltid bra och personligen tycker jag det är intressant att läsa andras tankar och ide’er i olika frågor. Väldigt lätt att bli enkelspårig, och när du googlar fastnar man lätt i confirmation-bias…

• Gilla
Perplexus och 3 till
  • Laddar…
S Snikhol skrev:
Du har en poäng helt klart 😅 iaf om detta skulle vara den enda informationskällan man tänker förlita sig på.

Diskussion är alltid bra och personligen tycker jag det är intressant att läsa andras tankar och ide’er i olika frågor. Väldigt lätt att bli enkelspårig, och när du googlar fastnar man lätt i confirmation-bias…
Då är confusion-bias mycket bättre. Särskilt som många av trådsvaren litar till confirmation…

• Haha
Solvide och 1 till
  • Laddar…
Globetrot Globetrot skrev:
Kanske. Men jag är tveksam. Hennes strategi är att inte svara. Den lär hon köra med så om min vän eller hennes syskon skulle anlita en egen advokat så skulle denne nog jobba månader o år utan svar…,det kostar och ger inget.
Om kvinnan är skriven i en annan bostad men bor i villan är det ett brott, Kan rendera till ganska höga bötessummor. Sådant anmäls till skatteverket och kan göras anonymt.De brukar agera ganska snabbt.

Dessutom ärver inte en sambo eller gift person utan vidare en villa. Man skall ha köpt och bott tillsammans i villan under hela tiden. Om det bara handlar om några år blir det bara ett mindre arv baserat på tiden och husets värde.

Varför inte göra bouppteckningen själva? Det gjorde jag nr min fru gick bort.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Vet vi verkligen något om det?
Det var lite klumpigt formulerat av mig, det är egentligen ointressant var hon har varit skriven. Hon har inga rättigheter då bröstarvingar äver all egendom alltså inklusive huset och kan sälja det eller bo där själva. Men hade huset bestått av flera lägenheter och kvinnan hade varit en hyresgäst med hyreskontrakt och betalt hyra, då hade hon haft besittningsrätt på sin lägenhet som hyresgäst , men som sambo utan samboavtal eller ett testamente som beskriver något så får sambon ingenting.

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Om barnen har nyckel till bostaden så vänta till den så kallade ”sambon” går till affären eller liknande, byt låsen och ställ ut hennes kläder mm. Så ligger bollen hos henne.

M Magnus Wassborg skrev:
Det var lite klumpigt formulerat av mig, det är egentligen ointressant var hon har varit skriven. Hon har inga rättigheter då bröstarvingar äver all egendom alltså inklusive huset och kan sälja det eller bo där själva. Men hade huset bestått av flera lägenheter och kvinnan hade varit en hyresgäst med hyreskontrakt och betalt hyra, då hade hon haft besittningsrätt på sin lägenhet som hyresgäst , men som sambo utan samboavtal eller ett testamente som beskriver något så får sambon ingenting.
Låt säga att kvinnan inte var sambo innan dödsfallet. Om hon flyttade in för ett år sedan erhöll hon besittningsrätt om bostaden lagom till för två månader sedan när det framkom att hon anmält sig som sambo till boutredningsmanen. Det gäller att hålla koll på sina fastigheter och vem som uppehåller sig där!

Antingen är kvinnan sambo (med eller utan rätt till del i fastigheten) eller så är hon boende i fastigheten med besittningsskydd. En jävligt situation och en ännu jävligare situation, jag låter dig välja vilken som är vilken.

• Haha
Solvide
  • Laddar…
Lonne Lonne skrev:
Låt säga att kvinnan inte var sambo innan dödsfallet. Om hon flyttade in för ett år sedan erhöll hon besittningsrätt om bostaden lagom till för två månader sedan när det framkom att hon anmält sig som sambo till boutredningsmanen. Det gäller att hålla koll på sina fastigheter och vem som uppehåller sig där!

Antingen är kvinnan sambo (med eller utan rätt till del i fastigheten) eller så är hon boende i fastigheten med besittningsskydd. En jävligt situation och en ännu jävligare situation, jag låter dig välja vilken som är vilken.
Vilken jävla pajaskommentar av nån som läst juridik på tiktok eller nåt.

• Haha
  • Gilla
  • Älska
Solvide och 3 till
  • Laddar…
C Crore skrev:
Du får en hel del självklara svar varav många är direkt motsägelsefulla för att inte säga felaktiga.
Den där meningen var verkligen både motsägelsefull och felaktig. 😉

• Gilla
Solvide och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Hon har i vart fall lovat skatteverket att hon haft det 🤓
Det kan ha stämt när "löftet" gavs...

Lonne Lonne skrev:

En sambo som inte står på ett köpkontrakt att hon har köpt del av hus och där det inte finns ett skrivet samoboavtal eller att hon ärver en del i ett testamente har inget besittningsskydd eller rätt till del av bröstarvingars arv. Besittningsskydd har du bara som betalande hyresgäst inte sambo och i egen lägenhet om huset innehåller fler en den lägenhet ägaren bor eller att hyresgästen hyr hela huset och har ett hyreskontrakt på det med betalade avier som bevis plus ett skriftligt hyreskontrakt. Man kan tillägga att fastigheten måste vara en godkänd hyresfastighet för att besittningsskydd ska gälla för hyresgästen. Om du som privatperson hyr ut din privstägda bostad, del av hus så gäller privatuthyrningslagen och där finns det inget besittningsskydd. Som jag skrev innan så finns det otaliga fall där personer har varit sambos i åratal men tyvärr inte upprättat ett samboavtal vilket innebär då den avlidne i dessa fall ägde 100% av bostaden lämnar ingenting till sin sambu utan bröstarvingar ärver allt inklusive bostaden. Den mer könda sambotvisten var när författaren Stieg Larsson dog och hans sambo sedan många år ärvde ingenting och fick lämna bostaden. Bröstarvingar tog allt. De harvade runt ett bra tag i domstolar men utgången var förutbestämd för så ser lagstiftningen ut. Så det är slöseri med skattemedel men där givetvis jurister anlitade av parter är vinnarna.

• Gilla
torplover_3000 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.