D
Det var ju nån av arvingarna som kallade in boutredningsmannen. Jag kan hålla med om att det kanske var ett minsta smart drag.

• Gilla
Globetrot
  • Laddar…
Om uppgifterna stämmer har pappans "sambo" helt klart begått ett alvarligt lagbrott som kan resultera i fängelse.
Det här gäller "Att inte vara skriven där du bor är olagligt. Du kan då dömas för folkbokföringsbrott och riskerar böter eller i värsta fall fängelse."

https://nyheter24.se/nyheter/inrikes/1202645-skriven-pa-fel-adress-da-kan-du-fa-fangelse

Anmäl kvinnan till skatteverket för nog har hon haft sin huvudsakliga dygnsvila i 12 månader på annan adress än där hon är folkbokförd.

• Gilla
Hemtorparen
  • Laddar…
K KungFreddie skrev:
Leta upp nån nysvensk ungdom o betala 5k så de åker hem o kastar ut häxan... o säger åt o inte visa sig igen om hon vet sitt eget bästa.

Det är väl en lösning om hon nu själv fulare sig o de aldrig var sambos.

Annars så bara läs på lite om arvsrätt o lämna in en ansökan själv till ringsrätten om att klaga på boutredninfsmannen.

Sen så var de ju 5 st... det ska väl inte vara nå problem att 5 st kan få ihop nog pengar för att en advokat sk lämna in lite handlingar o vara nå timmar i rätten... de blir inte nå 50k var... nog inte ens 5k var... kanske typ 10k sammanlagt... för att iaf komma igång med att få start på de o se vad som är problemet.
De 5 syskonen är inte så nära. Därav anledningen till en BO från början. Det räcker med att ett syskon vill ha in en sådan så sker det.

• Gilla
Solvide och 1 till
  • Laddar…
H HansHA skrev:
Om uppgifterna stämmer har pappans "sambo" helt klart begått ett alvarligt lagbrott som kan resultera i fängelse.
Det här gäller "Att inte vara skriven där du bor är olagligt. Du kan då dömas för folkbokföringsbrott och riskerar böter eller i värsta fall fängelse."

[länk]

Anmäl kvinnan till skatteverket för nog har hon haft sin huvudsakliga dygnsvila i 12 månader på annan adress än där hon är folkbokförd.
Sant 🤗

D
H HansHA skrev:

[länk]

Svinsmart att börja bråka med någon som bor i ”din” 30-miljonerskåk kring folkbokföringslagen. Verkligen ett genidrag.

• Haha
  • Gilla
Solvide och 5 till
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Svinsmart att börja bråka med någon som bor i ”din” 30-miljonerskåk kring folkbokföringslagen. Verkligen ett genidrag.
Det är väl inte syskonen som bråkar. Det är ju skatteverket.

• Haha
Solvide
  • Laddar…
D
nä kvinnan fattar nog inte varifrån anmälan kommer. Välj dina strider…..

• Haha
Solvide
  • Laddar…
D
Globetrot Globetrot skrev:
De 5 syskonen är inte så nära. Därav anledningen till en BO från början. Det räcker med att ett syskon vill ha in en sådan så sker det.
Då får vi väl hoppas att den gemensamma fienden kan knyta syskonen lite närmare varandra

• Gilla
Globetrot
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
nä kvinnan fattar nog inte varifrån anmälan kommer. Välj dina strider…..
Man kan ju hoppas på fängelse. Då är frågan om avhysning klar.

• Haha
Solvide
  • Laddar…
Det finns inga testamenten. Min gissning är att kvinnan kommer påstå ( åockså utan grund) att den införskaffases för gemensamt bruk. Det är ju inte sant. Men hur bevisar man det? Eller lägger fram motbevis..
Bara så jag förstår. Boutredningsman påstår ju att en sambo har rätt att bo kvar i huset ( förutsatt att hon är sambo) och har sagt att det behöver prövas om hon är sambo, menar ni att det inte stämmer? Finns det något (lagtext) att peka på? Min vän behöver kanske peka på något specifikt?
En sambo har rätt att bo kvar i den gemensamma bostaden men är skyldig att köpa ut eventuella arvtagare. Den som flyttar in som sambo i en bostad de inte äger måste alltså köpa hela bostaden av arvingarna till marknadsvärde för att kunna bo kvar.

Skit samma om kvinnan påstår att hon är sambo! Ingen av barnen önskar ta över bostaden som jag förstår det, låt kvinnan bo kvar mot att hon skyndsamt köper ut de arvsberättigade barnen. I värsta fall får hon rätt till två prisbasbelopp, det lär ju kosta arvingarna mer att låta dödsboet stå för alla löpande kostnader på huset + boutredningsman i flera år.

https://www.familjensjurist.se/frag...-att-bo-kvar-i-bostaden-om-min-sambo-avlider/

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
C
J Johnsonrenoverar skrev:
Att "utreda kvinnans rätt" är felaktigt av flera skäl
Fast notera att "utreda" i sammanhanget inte nödvändigtvis betyder att det bedrivs någon egen aktiv efterforskning, utan det handlar troligen om att efterfråga och vidimera sagda bevis. "Klarlägga kvinnans rätt" kanske är ett bättre sätt att uttrycka det på. Vilket, om det förhalas, kan ta avsevärd tid. Inte helt osannolikt.

Och som TS är inne på, kan man inte under tiden agera i strid mot kvinnans påstådda intressen.

Lonne Lonne skrev:
En sambo har rätt att bo kvar i den gemensamma bostaden men är skyldig att köpa ut eventuella arvtagare. Den som flyttar in som sambo i en bostad de inte äger måste alltså köpa hela bostaden av arvingarna till marknadsvärde för att kunna bo kvar.

Skit samma om kvinnan påstår att hon är sambo! Ingen av barnen önskar ta över bostaden som jag förstår det, låt kvinnan bo kvar mot att hon skyndsamt köper ut de arvsberättigade barnen. I värsta fall får hon rätt till två prisbasbelopp, det lär ju kosta arvingarna mer att låta dödsboet stå för alla löpande kostnader på huset + boutredningsman i flera år.

[länk]
Gemensamt i det fallet är inte att man bott där gemensamt, utan att man KÖPT gemensamt

D
P PTZic skrev:
Gemensamt i det fallet är inte att man bott där gemensamt, utan att man KÖPT gemensamt
Fel, viktigt med exakta begrepp och ord i juridiken

Detta var intressant. Men innebär det att min vän avsäger sll sin rätt attvföreträdacsig själv? Erfarenhet de har just nu är ju inte då god av dessa tillsatta personer...
Kanske en bra idé ändå iom med att de sjölv inte tar tag i situationen.

Anlita en jurist med första mål att se till att boutredningsmanen blir utbytt.. varför skulle de ha en boutredningsman man överhuvudtaget? I en normal situation så löser man ju det själv.

Som sagt en jurist kostar pengar men om de håller på så här blir det inga pengar alls i arv efter pappan som det verkar.

Det har gått två månader sedan kvinnan påstod sitt @samboskap…kanske agera efter jul?
Jag tror att de flesta tjänstemän försöker att undvika avhysning under vintern. I Frankrike verkar det vara lag på att man inte kan göra det alls under vintern.

Att man anlitat BO gör att man har väldigt begränsad möjlighet att agera. De flesta handlingarna måste då gå genom BO. Iaf mitt vanliga tips är att hamna i ett informationsövertag. Ta reda på allt man kan om kvinnan. Plocka ut alla handlingar man kan ur lexbase och ratsit.

Sen kanske det finns en annan byggnad på tomten så man kan hyra ut till någon som kan hålla lite koll på damen i fråga. Inte det lättaste att ordna men till BO kan man ju säga att driftkostnaderna börjar bli signifikanta iom att ockupanten inte betalar något.

Utöver detta så har jag inga fler tips än de som tidigare tagits upp i tråden.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.