Status
Tråden går ej att kommentera.
1000 var billigt
 
S
Kallebo skrev:
Fast nu är ju problemet att det inte ingår i timkostnaden. Du frågar en rörmokare vad det kostar så säger han kanske 600 kr/ plus moms. När du får fakturan så är det 600 kr för timmen, 400 för bilen 2000 för material och kanske ytterligare 30 kr/mil i körersättning.

Jag har verkligen inte något emot att betala hantverkarens kringkostnader, men jag anser att jag har rätt att få veta vad det kommer att kosta om jag frågar.
Ytterligare ett ämne som mer än väl är genomdiskuterat senaste 2 veckorna. Anledningen att det ingen firma lämnar timpris inkluderande alla timkostnader är för att deras timkostnad skulle bli mycket högre än konkurenterna som fortfarande har kringkostnader utöver timpris.

Visst, det är ett sätt att få ner timpriset och det kan man anse är omoraliskt, nu är det dock tyvärr så att jag inte en enda firma jag någonsin träffat på har byggahusmodellen där allt är inkluderat, för då skulle de inte få några jobb. Beställaren tittar nämligen i regel bara på timpriset.
 
S
snowjim skrev:
Tänkte att det kunde inte kosta särskilt mycket att få en ventil bytt. Hade jag vetat att det skulle kosta 1000 kr hade jag taget tag i det själv, hade kanske varit perfekt som första VVS projektet :) Vissa grejer är det såklart bättre att lämna över till folk som kan men då brukar det generellt vara lite större jobb.

En läxa är lärd iallafall.
Skojar du med oss nu eller? Kostade det bara 1000 kronor och du klagar ändå? Det var ett riktigt bra pris.
 
H
1000kr inkl. ventil?
 
Ventilen kostade 150 kr och det var inkluderat ja. Om 1000 kr för det lilla jobbet inklusive en ventil för 150 kr ansas billigt så är branschen minst sagt sjuk. Dags att lära sig lite grund i VVS nästa gång ;)
 
Ja branschen är sjuk , varför jobbar inte folk gratis😀
 
  • Gilla
Stringfellow Hawke
  • Laddar…
robba5 skrev:
Jag tycker att företaget ska informera att dom fakturerar för minst 1 timme när jobbet beställs. Om TS varit medveten om detta kunde han ha bett montören att hjälpa med gräsklippning eller vad som helst!
Du måste skämta.
Du kan inte på riktigt tycka att montören ska klippa gräs eller tycker du verkligen det ?
 
Gräsklippning kanske inte är Ok för en rörmokare, men något borde man ju kunna sysselsätta honom med för att få hela timmen som man ändå betalt för. Tidigare föreslog jag rengöring/rensning av samtliga vattenlås i huset, det borde väl kunna duga som syssla.

Har man betalt för en timmas jobb så ska man väl ändå få det, det är väl det minsta man kan begära.
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
Om det stämde skulle dessvärre denna situation inte uppstått, vem skulle åka ut på ett 5 min jobb om man har så mycket annat att välja på! Få betalt för 8 tim eller få betalt 5 min per timme. Har måste ju ha tagit sig dit och tillbaka, beställt, hämtat varor.

Om du lämnar in en telefon får du betala 250:- bara för att få redan på vad det är för fel. Att en hantverkare åker hem till dig för att hjälpa dig, så kan han väll åndå få betalt för den tid han har lagt ner?
 
lbgu skrev:
Gräsklippning kanske inte är Ok för en rörmokare, men något borde man ju kunna sysselsätta honom med för att få hela timmen som man ändå betalt för. Tidigare föreslog jag rengöring/rensning av samtliga vattenlås i huset, det borde väl kunna duga som syssla.

Har man betalt för en timmas jobb så ska man väl ändå få det, det är väl det minsta man kan begära.
Härlig människosyn där(y) "Du skall vara tacksam för att du får jobba och slita, din sketna arbetare där"
 
Nils82 skrev:
Härlig människosyn där(y) "Du skall vara tacksam för att du får jobba och slita, din sketna arbetare där"
???? Har han mage att ta betalt för en timmas jobb kan man väl kräva att han jobbar en timme. Vad är problemet?
 
  • Gilla
Finndjävel och 1 till
  • Laddar…
1 timme hos kunden och sen ska det köpas grejer och åka dit då blir det det dyrare och ts verkar inte vara nån som direkt sprider pengar. Får man fråga vad ditt yrke är ?
 
snowjim skrev:
Jäklar, då ska den läcka mycket olja på en gång. Skulle det mot förmodan hända så hade jag utan tvekan betalat för självrisken på min försäkring(där det ingår bärgning). Efter som jag valt produkten själv så hade jag iallafall inte lagt någon skuld på verkstaden, de hade troligen fått montera ett Volvo filter efter detta(om jag inte själv hade taget mig på det).
Det är inte alla som gör som du skulle gjort om alla vore så generösa skulle nog inte denna tråden funnits.
 
lbgu skrev:
???? Har han mage att ta betalt för en timmas jobb kan man väl kräva att han jobbar en timme. Vad är problemet?
Tycker du att rörisen ska fakturera för 10 min ?
 
H
Jag tycker att 1 000kr för resa på 8km (16km?), material. arbete och administration är vad man får räkna med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.