Status
Tråden går ej att kommentera.
Jo men han fick ju nu betalt för den samt 55 min betalt till som han inte jobbade också?!

Tror INGEN ifrågasätter att han ska få betalt för sin tid. Men nu är det alltså 55 min till. Är ju extremt.
 
Redigerat:
hantverkare1 skrev:
Säg att rörisen debiterar 600kr/h.
Han var inne i ditt hus i 5 min.
Hade du verkligen förväntat dig en faktura på 50 kr?
Helst rotavdrag på det också?
Nja, jag hade nog förväntat mig en räkning på runt 700 kr för de 5 minuterna. ROT-avdrag har inget med saken att göra, den är tänkt att göra det billigare, inte att vi hamnar på normalpris som många hantverkare verkar tro.
 
Skysodan skrev:
Asså en sån här tråd igen. Jag förstår TS. Han får alltså betala förmodligen 1000 spänn för min debitering 1h och ovanpå det säkert 6-700 spänn i restid. Detta 1700kr för 5 min jobb. Det är ocker och inget annat. Om jobbet tar 5 min borde man bannemig kunna släppa reskostnaden.

Material ska vi inte ens nämna.

Men utbud o efterfrågan. Ska plåga hantverkare nästa lågkonjunktur ;) Hämden är ljuv
Helt klart korta jobb får hantverkaren cykla till på fritiden och materialet ska självklart inte kunden stå för det får hantverkaren ta av från den grymma vinsten från att ha debiterat 60 kr för 5 min jobb.
 
Mikael_L
hsd skrev:
Man tar betalt per påbörjad timme
Vadå man?
Vem är "man"?

Jag har åtminstone en gång debiterat för 45 minuter.
Jag tror inte det blivit någon halvtimme än, för utan bilkostnad så blir det timpenning på körningen istället, och i stadstrafiken försvinner typ första arbetade halvtimmen i bilen.


Men snowjim, både du och jag fattar att du inte skulle få en faktura på 1/12 av en arbetstimme (5 minuter).
Jag är rätt säker på att du mest provocerar med trådens rubrik. :)

Men frågan du ställer är ju generellt väldigt intressant.

För om rörmokarna alltid lyckades få 100% beläggningsgrad så skulle det ju inte behövas några 600kr+ i timpenning, och inga materialpåslag, för att få det att gå runt.
Nu har ju elektriker och rörisar en högre timpenning för att jobbens art (många korta jobb) betyder mer odebiterbar tid än vad en målare eller snickare har, i genomsnitt.
Att ha en minidebitering är ett annat sätt att råda bot på lönsamhetsproblemen med korta uppdrag.
Att sätta avgiften för bil separat, och gärna lite högt, är ytterligare ett sätt att hjälpa upp lönsamheten på korta uppdrag.

Men du har nu visat på hur man i branschen kör med trippel försäkring för att säkra lönsamheten för korta uppdrag.
snowjim fick både minimidebitering, hög timpenning samt bilavgift.


Men det är ju hantverkarnas marknad idag, de är lyckliga och kan hålla på med sånt här.

Mitt enda råd är att lära sig göra allt själv.
snowjim kan ta en hel dag ledigt på sitt jobb för att byta denna del själv, som hantverkaren la 5 minuters jobb på.

Gör saker själva, gör saker själva, gör saker själva!
Vid nästa lågkonjunktur är vi inte längre kunder. ;)
 
Redigerat:
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
smurfen72 skrev:
Du kan montera prylen från Jula om du gör det själv. Tror knappast Volvo skruvar dit ett egenköpt oljefilter från Biltema när du servar bilen heller. Man kan inte räkna med att allt i livet ska vara nästan gratis att få betala för 1 timmes jobb tycker i alla fall jag verkar helt ok man kan ju inte räkna med att betala per minut. Det finns ett bra sätt att slippa krånglet med hantverkare gör jobbet själv.
Ja jag förstår tanken att ta betalat för varje påbörjad timme men då hör det också till att förklara det för kunden. Särskilt när man ser att det är ett litet jobb som tar 5-10 min.

Självklart är det en god idé att be om priset på förhand, reagerar man då så har man möjlighet att kolla upp innan man lägger beställningen. När jobbet är gjort så är det gjort, då kan jag inte göra det själv även om jag skulle vilja.

Ang oljefilter och bilar, den Volvo verkstaden vi har här gör just det men de står givetvis inte för garantier vilket jag inte häller hade kunnat anta. Skulle det strula så hade jag lämnat in den på samma ställe igen så hade de fått konstatera om det var jobbet eller produkten, var det produkten hade jag självklart betalat all mer kostnad.
 
richardtenggren
Hantverkarna skulle säkert kunna ta ut en fast startavgift och sedan minutdebetering, restid, bil etc., eller tacka nej till jobbet.
 
epw skrev:
Det låter som att du är en riktigt jobbig kund. Tror att du måste börja tänka lite längre än vad näsan räcker och skippa ta in hantverkare så kan du fixa det själv på 5 minuter.
Ja, hantverkare verkar ju ha fullt upp tack vare ROT-avdrag så de kan ju välja vem de vill utföra jobb hos och så antar jag även är fallet.

För 5 min jobb hade jag kanske förväntat mig ett pris runt 600 kr men tydligen var det på tok för lågt.

Hade jag vetat på förhand att man taget betalat för varje påbörjad timme så hade jag troligen löst det på egen hand ja, det var trotts allt bara en liten ventil.
 
Vad var summan på och var den specad för varje post?
 
S
snowjim skrev:
Nja, jag hade nog förväntat mig en räkning på runt 700 kr för de 5 minuterna. ROT-avdrag har inget med saken att göra, den är tänkt att göra det billigare, inte att vi hamnar på normalpris som många hantverkare verkar tro.
Du får nog sluta tro att ditt jobb bara tog 5 minuter, där har du steg ett.

I ditt jobb ingick materialhantering, resor, fakturering, bokning.
 
snowjim skrev:
Ja jag förstår tanken att ta betalat för varje påbörjad timme men då hör det också till att förklara det för kunden. Särskilt när man ser att det är ett litet jobb som tar 5-10 min.

Självklart är det en god idé att be om priset på förhand, reagerar man då så har man möjlighet att kolla upp innan man lägger beställningen. När jobbet är gjort så är det gjort, då kan jag inte göra det själv även om jag skulle vilja.

Ang oljefilter och bilar, den Volvo verkstaden vi har här gör just det men de står givetvis inte för garantier vilket jag inte häller hade kunnat anta. Skulle det strula så hade jag lämnat in den på samma ställe igen så hade de fått konstatera om det var jobbet eller produkten, var det produkten hade jag självklart betalat all mer kostnad.
Och när bilen läcker olja och du står efter vägen verkstaden säger filtret vara korrekt monterat Biltema säger filtret är ok vem står för bärgning och rep kostnaden ?
 
S
Skysodan skrev:
Jo men han fick ju nu betalt för den samt 55 min betalt till som han inte jobbade också?!

Tror INGEN ifrågasätter att han ska få betalt för sin tid. Men nu är det alltså 55 min till. Är ju extremt.
Vart någonstans har du fått ifrån att rörmokaren bara jobbade 5 minuter? Han hade ju 8km till kunden, vilket blir över 5minuters arbete för att ens komma fram till kund.
 
smurfen72 skrev:
Och när bilen läcker olja och du står efter vägen verkstaden säger filtret vara korrekt monterat Biltema säger filtret är ok vem står för bärgning och rep kostnaden ?
Jäklar, då ska den läcka mycket olja på en gång. Skulle det mot förmodan hända så hade jag utan tvekan betalat för självrisken på min försäkring(där det ingår bärgning). Efter som jag valt produkten själv så hade jag iallafall inte lagt någon skuld på verkstaden, de hade troligen fått montera ett Volvo filter efter detta(om jag inte själv hade taget mig på det).
 
SueCia skrev:
Du får nog sluta tro att ditt jobb bara tog 5 minuter, där har du steg ett.

I ditt jobb ingick materialhantering, resor, fakturering, bokning.
Jag förstår att rubriken är vilseledande, men jag förväntar mig inte att hela deras jobb tog 5 min. Min gissning är runt 30 min och tog det längre tid, då finns det troligen en hel del att optimera.
 
Snowjim, varför böt du inte ventilen själv?
 
SueCia skrev:
Vart någonstans har du fått ifrån att rörmokaren bara jobbade 5 minuter? Han hade ju 8km till kunden, vilket blir över 5minuters arbete för att ens komma fram till kund.
Men snälla du han fick ju betalt för resan på en separat post på fakturan. Det är väl hantverkarens förbannade ansvar att se till att han får betalt för det. Men sen ovanpå det fakturerar han 1 heltimme för 5 min aktivt jobb. Han har alltså god marginal på allt admin. Bilresan redan ute ur ekvationen där. Men jag inser att han hade kunnat ta hans fru o 7500 också. Men han ska inte bli förvånad om kunden blir förbannad.

Han kan väl bara ange timtaxan till 7500 direkt?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.