Status
Tråden går ej att kommentera.
För att slippa dessa överraskningar är det väl inte svårare att be hantverkaren om ett fast pris?
Sen att det troligen blir dyrare än taxidebiterad körning och minst en timmes debitering och delarna kan ju kvitta. Priset är klart och det är bara att betala uppgjort pris.
Annars får man vänta tills man är pensionerad och hoppas kommunen man bor i, har en Fixar-Malte som gör det gratis!
 
Redigerat:
thomas33 skrev:
För att slippa dessa överraskningar är det väl inte svårare att be hantverkaren om ett fast pris?
Sen att det troligen blir dyrare än taxidebiterad körning och minst en timmes debitering och delarna kan ju kvitta. Priset är klart och det är bara att betala uppgjort pris.
Annars får man vänta tills man är pensionerad och hoppas kommunen man bor i, har en Fixar-Malte som gör det gratis!
Vem har pratat om gratis? Jag är absolut villig att betala men det ska vara rimligt och det ska vara ärligt. Vet man att ett jobb är 5-10 min så kan man säga att tänk på att vi(precis som alla andra) tar betalat för varje påbörjad timme. Det är säkert självklart för de som jobbar med detta men inte för andra.

Det borde vara hantverkaren som vill visa att denna tar ansvar och värdesätter kunden istället för att försöka komma undan med märkliga principer.

Fastpris hade såklart varit en tanke, detta var ett enkelt jobb så det borde inte vara så svårt att sätta et värde på det.

Själv hade jag skämt att ta över 1000 kr för 5 min jobb oavsett men det verkar bara vara jag.
 
Det stora problemet är att firmorna ofta mörkar alla dessa tillägg till den rena timkostnaden. Ifall man ringer firman för ett lite enklare jobb och frågar vad det kostar så får man timtaxan enligt min erfarenhet. Inte ett ord om minimitid eller resetillägg ifall man inte frågar specifikt efter det. Hade firman varit ärlig så hade de kunnat svara något i stil med:"Det kostar X i timmen plus kilometeravgift på Y per km och sedan har vi en minimidebitering på en timme." Det är lite fult att det ska ligga på kunden att gissa på alla extraposter som ibland enbart fantasin sätter gränser för och ställa specifika frågor om dem.
 
  • Gilla
Storstadsbo och 8 till
  • Laddar…
E
Det låter som att du är en riktigt jobbig kund. Tror att du måste börja tänka lite längre än vad näsan räcker och skippa ta in hantverkare så kan du fixa det själv på 5 minuter.
 
epw skrev:
Det låter som att du är en riktigt jobbig kund.
Ja det finns massor av hantverkare som tycker som du att det är väldigt jobbigt ifall kunden ifrågasätter hur fem minuters arbete kan kosta 1000 pix. Äh, de är en så liten räkning så ingen ids bråka resonerar de antagligen.

Inom de flesta områden värderar man sina kunder och har som målsättning att göra dom nöjda men det där är en riktigt genomrutten bransch där det går ut på att skinna kunden på så mycket som möjligt för att sen gömma sig bakom statliga regelverk. Arbetskraft ifrån låglöneländerna är ett välkommet inslag på denna marknad.
 
  • Gilla
harry73 och 1 till
  • Laddar…
E
Finndjävel skrev:
Ja det finns massor av hantverkare som tycker som du att det är väldigt jobbigt ifall kunden ifrågasätter hur fem minuters arbete kan kosta 1000 pix. Äh, de är en så liten räkning så ingen ids bråka resonerar de antagligen.

Inom de flesta områden värderar man sina kunder och har som målsättning att göra dom nöjda men det där är en riktigt genomrutten bransch där det går ut på att skinna kunden på så mycket som möjligt för att sen gömma sig bakom statliga regelverk. Arbetskraft ifrån låglöneländerna är ett välkommet inslag på denna marknad.
Om du på fullaste allvar tror att rörmokaren la 5 minuter på denna kunden så är det bara att bestida fakturan och ta detta med företaget i fråga.

Däremot så är det säkert så att rörmokaren åkte till grossisten och hämtade grejer samt körde två mil tur och retur under denna timmen. Men denna tid kanske rörmokaren ska betala för?
 
Mitt tips är att du gör jobbet själv nästa gång. Men du kanske inte klarar det?
 
  • Gilla
thomas33 och 1 till
  • Laddar…
En rörmokare vill också ha betalt för 8 timmar om dagen utöver rast och lunch. Att försöka boka upp små arbeten och samtidigt få ihop 8 timmar är omöjligt då det ibland tar 5 min och ibland en halv dag. För att få ihop pengarna måste man därför ta en högre timkostnad. Gjorde man inte detta skulle man inte kunna ringa någon rörmokare och få små arbeten utförda. Ingen skulle vara så dum att boka upp små arbeten som kanske bara skulle ge 10 min ersättning.

Tänk er att ni kom till arbetet och efter 10min sa chefen att ni inte behövs längre och kan åka hem.
Nästa dag kanske du får arbeta 2 tim. Inte roligt att öppna den lönechecken.
 
  • Gilla
twoody och 1 till
  • Laddar…
Ett enkelt knep som även den dummaste borde klara av, ställ frågan Vad kommer det att stå på fakturan som jag skall betala efter utfört arbete. Det kräver ingen kunskap från frågeställaren/kunden.
 
mogge_73 skrev:
Ingen skulle vara så dum att boka upp små arbeten som kanske bara skulle ge 10 min ersättning.
Problemet (ur kundens synvinkel) är att i dagens läge är hantverksfirmorna så bortskämda med jobb att de ofta har sin personal belagd med 100%. Mycket beroende på statliga subventioner i form av ROT som ökat efterfrågan på hantverkstjänster. Inom andra delar av näringslivet där affärsidén är att hyra ut folk på jobb per timma så är det vanligt att en viss del av personalen (säg kring 10%) alltid står utan jobb eftersom det inte finns kunder till alla hela tiden. Då är plötsligt även en 5-minuterskund lönsam av den enkla anledningen att alternativet till 5-minutersjobbet är att inget jobb alls utföres. Hellre några kronor in till firman än inga. Men på grund av att hantverksfirmornas marknad är manipulerad till deras förmån så har de lyxen att kunna välja och vraka bland kunderna.
 
richardtenggren
Om det varit fastpris på samma belopp hade det varit bättre då, lyckligt ovetande om att de debiterat dig en timme?

Skulle inte hantverkaren tjäna på jobbet skulle han inte ta det, då skulle det gnällas också;)
 
cecar33 skrev:
Ett enkelt knep som även den dummaste borde klara av, ställ frågan Vad kommer det att stå på fakturan som jag skall betala efter utfört arbete. Det kräver ingen kunskap från frågeställaren/kunden.
Fast det är väl det man menar när man frågar vad det kostar. Givetvis vill man ju ha reda på slutpriset och inte bara ett delpris vilket timpriset ofta är. Men ofta får man bara timpriset till svar och då tror nog många att det är vad det kostar. Den som får frågan av en kund vad jobbet kommer att kosta och bara svarar med en del av kostnaden försöker uppenbarligen lura kunden.

Om jag frågar en ICA-handlare vad en liter mjölk kostar så förväntar jag mig att det är priset jag får betala i kassan. Jag hade blivit rätt förvånad om jag fått en massa tilläggskostnader som ICA-handlaren hittat på.
 
K
epw skrev:
Om du på fullaste allvar tror att rörmokaren la 5 minuter på denna kunden så är det bara att bestida fakturan och ta detta med företaget i fråga.

Däremot så är det säkert så att rörmokaren åkte till grossisten och hämtade grejer samt körde två mil tur och retur under denna timmen. Men denna tid kanske rörmokaren ska betala för?
Jag tycker att det framgår att rörmokaren var där mindre än 10 minuter och hade sakerna i bilen. Sen förstår jag att man kan ta en minimidebitering för att få ihop en månadslön. Dock är hantverkspriserna idag helt absurda och jag lider lite med TS.

Sen är det inte bara rotavdragen som drivit upp priser och efterfrågan, låga räntor och en allt dummare befolkning spelar en stor roll i sammanhanget
 
  • Gilla
snowjim och 1 till
  • Laddar…
S
snowjim skrev:
Hej,

Vet att man har lite märkliga principer för sig inom VVS men jag fick en faktura nyss från ett VVS företag som känns underlig.

Man var inne i huset i MAX 10 min för att byta en läckande ventil i pannrummet, fakturan säger 1 Tim och när jag frågar dem så säger de att den tar betalat för minst 1 timme så snart det ligger utanför den lilla by där de har sitt företag. I detta fallet hade de 8 KM enkel resa att åka.

Är detta standard?

Självklart tog de Taxipris för bilresan och lite över normalpris på produkten, d.v.s som förväntat.

Hade jag känt till denna "regel" så hade jag sagt till dem att även bytt par andra saker som hade gått på under 1 timme men som inte är så viktiga.
Självklart faktureras minimum en timme, hur fan ska rörmokarn annars få någon ekonomi i sitt jobb.

Tror du på fullaste allvar att rörmokaren hinner med att ringa dig för att boka jobb, sätta sig i bilen, kolla upp vart du bor, köra bilen till dig 8km enkel resa x 2 tar lätt 15 minuter bara det. Sen ska han tillbaks till firman, fylla på med det material han använde hos dig, skriva sin tid, fakturera dig.

O du tror han hinner det på 30 minuter? Herregud vad skönt att jag slipper sånt här nu för tiden.
 
  • Gilla
power650 och 4 till
  • Laddar…
Jag tycker en dialog i det här fallet vore lämpligt innan arbetet utfördes. Är det enkelt så skulle man kunna komma överens om att hen tar det vid tillfälle på orten när annat arbete utförs i närheten.

Det känns ju som ett 'påvägen hem jobb' så att säga.

Sen kan jag väl känna att en i branschen kanske borde ha lite feeling för kostnaden innan om nu kunden beter sig som en färsking. Upplys att det är ett litet jobb som kostar. Det hör väl ändå till lite hyfs kan jag tycka. Sen förstår jag att man ledsnar på folk efter ett tag, men det är lätt att glömma deras okunskap i ämnet och att det för dom kan vara första gången.

Jag tror man tappar lite empati för privatkunder inom alla branscher efter ett tag. Dels har 'kunden har alltid rätt' gått på tok för långt samt att utbuden av jobb inte direkt gör att hantverkaren måste smöra för kund.

Som vanligt är kommunikation det egentliga problemet.
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.