Status
Tråden går ej att kommentera.
Ja, men en trevlig hantverkare som vill ha tillbaka kunden hade frågat om det var något mer han behövde hjälp med, eftersom han ändå tänkte fakturera för en timma trots att han bara jobbade 5 min.

Jag tycker att det här är en väldigt lärorik tråd för konsumenter, men det borde också vara det för hantverkare.
 
Mikael_L
Nils82 skrev:
Ja, det är ju det jag menar. Priset är ytterst enkelt att ta reda på, vare sig det gäller mjölk eller ex. ventilbyte.
Nej, det är inte alls lätt att ta reda. På allra flesta hantverkare skruvar besvärat på sig och vill inte ge något klart besked när det är småjobb.
Jag tvivlar på att TS hade kunnat få något vettigt fast pris på det där ventilbytet.
 
Mikael_L
Marlen Eskilsson skrev:
Priserna på mjölk står ju markerade på hyllan, så det är inget problem liksom. Folk köper mjölk lite oftare än de anlitar hantverkare.
Och att jämföra med att köpa mjölk är dessutom otroligt vansinnigt korkat.
Vid köp i butik sluts avtalet iom att man betalar i kassan. Om beloppet som visas på kassaapparaten är helt oväntat och oacceptabelt högt så avbryter man köpet där och det är inget mer med det.

Om jag har låtit en hantverkare köra en mil, byta en ventil och först då får veta vad det kostar är det liksom inte bara att avbryta köpet.
 
  • Gilla
harry73 och 1 till
  • Laddar…
TS önskar att diskussionen avslutas och tråden stängs, så jag gör det nu.

Vi låter TS få sista ordet med sin post:

snowjim skrev:
Detta blir mitt sista inlägg i denna tråden

Som sagt X antal gånger, priset kan mycket väl ha varit rimligt, det är tillvägagångssättet som är mindre bra.

När jag ska beställa ett jobb så vill jag se något av följande i ordning :

- Fast pris även om det kan resultera i något högre pris
- Uppskattat slutpris som slår något
- Pris / tid(minst tidsenheten företaget använder sig av)

Priserna ska representera allt utom material, d.v.s det jag kommer få betala utan dolda avgifter (ex skriva ut faktura, hämta verktyg, pumpa däcken, surfa, dricka upp kaffet eller vad det nu kan vara). Är det så att man ser att ett jobb kommer ta 5 min men man tar alltid betalat för varje påbörjad timme, då är det på sin plats att förklara detta vid beställningen. Kanske det finns mer jobb som kan läggas på, det finns som sagt alltid något man kan göra.

Med en prisbild enligt ovan så kan jag som privatperson och lekman avgöra om jag ska godkänna jobbet, ta tag i det själv eller ringa o kontrollera med någon annan. Hur ska det annars vara möjligt att ta ett sådant beslut om man inte har någon aning om vad slutpriset verkligen hamnar på.

Vad andra yrken tar betalat för olika saker är helt ointressant, olika typer av expertis har olika kostnader både när det gäller inköp och försäljning. Detta känns egentligen ganska självklart precis som att man får olika lön beroende på vad man jobbar med eller hur duktig man är. Viktigast av allt är dock att man så gott som alltid får reda på ett fastpris eller iallafall ett totalt pris / tid.

Härmed lägger jag inte mer tid i denna tråden tack till dem som kommit med vettig input!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.