Status
Tråden går ej att kommentera.
Skysodan skrev:
Nils nu har du ju guldläge att visa hur man ska räkna? Eller menar du att man i branchen bara ska ha missnöjda kunder?

Dock tycker jag det är fair play med utbud o efterfrågan. Jag anlitar sällan hantverkare än mer sällan svenska. Dock kan jag få instruera tydligt. Men det är mindre jobb än att göra allt själv
Japp, jag är en jävel på att räkna :rolleyes:
Tusenlappen vi snackar om ska räcka till:
Lön
Arb.avgift
Verktyg
Utbildning
Pension
Semester
Hyra
Bil
Löneökning
Sjukdom
Avtalspension
Försäkring
Jarijarijarijari.........

Ja, fy fan, det går åt kulor nu, gubbar!
 
Mikael_L
Nils82 skrev:
...
Löneökning
...klipp...
Ja, fy fan, det går åt kulor nu, gubbar!
Jadå, jag fattar att det är största posten. :D
 
  • Gilla
Finndjävel
  • Laddar…
Krilleman
Tusenlappen ska ju även täcka säkerhetsventilen som antagligen VVS-firman inhandlade för ca 100:- exkl moms.

Alltså är det inte ens en tusenlapp som ska täcka Nils82:s lista. Sen om någon äger företaget vill dom ha vinst också!
 
  • Gilla
Nils82
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Jadå, jag fattar att det är största posten. :D
Ja, det går ju inte att blunda för det. Parterna kommer alltid överens om någon form av löneökning under avtalets längd. Utan löneökning i avtalet blir det inget avtal..........eller visst kan det ske vi typ kris a'la 90 talskrisen. Men nu går ju branchen för fulla muggar.
 
Fairlane
Nja, säkerhetsventilen ska väl inte täckas av timpenningen. Material brukar ha en egen post på fakturan.

Personligen struntar jag i om hantverkaren tjänar 30' eller 60' i månaden. Det intressanta för mig är att man är tydlig med vad jag ska betala och så bestämmer jag mig för att köpa eller inte utifrån det. Timpenningen är ju bara en faktor. Tidsåtgången, hur mycket som debiteras, milkostnad, hur förberedd man är (måste man åka iväg och hämta grejer massor med gånger), materialpåslag etc gör ju helheten. Det kan bli billigare att anlita någon som tar 1000kr/h än någon som tar 600kr/h. Om den förre har en högre månadslön så är det helt ok.
 
jag tror iofs. att den enskilt största kostnaden som skall täckas av det en hantverkarfirma fakturerar är "icke debiterbar tid". Dvs. tid som går åt på att prata med ev. kunder, skriva offerter, fakturor, beställa material, och spilltid. Är rörmokaren klar med ventilbytet typ 40 minuter innan det är dags att sluta för dagen och hämta på dagis, så kan han ju inte rimligen åka till nästa kund där det kanske skall installeras ett helt badrum, han kommer inte ens att hinna börja jobbet. Den kunden skulle säkert dessutom ha allvarliga synpunkter på att betala restid och milkostnad för de minuter rörmokaren kanske hinner vistas på arbetplatsen.

Om vi tänker oss att ex. 30% av tiden inte är debiteringsbar (fullt rimligt om det är många korta småuppdrag), då måste man ta in ca. 50% högre timpeng (eller materialpåslag) på den debiterbara tiden.

På många orter i landet så är hantverkar branschen lite säsongsbetonad, med otrolig överbeläggning under vissa tider av året, men låg beläggning under resten av året. Kostnaderna är ungefär desamma om det arbetas eller inte. Vet rörmokare som regelmässigt är permitterade 3 - 4 månader per år. Som kund kan jag ju lätt tycka att det vill inte jag betala för, men om firman går med förlust så kommer den inte att finnas kvar. Och det är oftaden enda VVS firman inom 10 - 15 mil i de fallen.
 
Krilleman
Fairlane skrev:
Nja, säkerhetsventilen ska väl inte täckas av timpenningen. Material brukar ha en egen post på fakturan.
Men TS skrev ju att han fick betala 1000:- för byte av säkerhetsventil, samt att han bodde utanför staden där rörkrökaren hade sin verkstad och rörisen fakturerade en arbetstimme.

https://www.byggahus.se/forum/vatte...in-men-fa-5-min-5.html?perpage=15#post2575705

Alltså måste kostnaden för säkerhetsventilen dras av på 1000:- det blir inte många kronor kvar efter allt är betalt.
 
hempularen skrev:
På många orter i landet så är hantverkar branschen lite säsongsbetonad, med otrolig överbeläggning under vissa tider av året, men låg beläggning under resten av året. Kostnaderna är ungefär desamma om det arbetas eller inte. Vet rörmokare som regelmässigt är permitterade 3 - 4 månader per år. Som kund kan jag ju lätt tycka att det vill inte jag betala för, men om firman går med förlust så kommer den inte att finnas kvar. Och det är oftaden enda VVS firman inom 10 - 15 mil i de fallen.
Där tar du upp något som jag har reagerat på en del.
Eftersom jag anlitar en hel del hantverkare, så vet jag att vissa tider på året så har vissa hantverkare mindre uppbokat.
Men när man ringer så hävdar dom alltid att dom har mycket att göra. Sedan i efterhand så är det en annan ton. Nej i Januari hade jag rätt dålig beläggning eller nej, efter byggsemestern tar det lite tid innan det kommer igång osv.

Detta är tydligen ett säsongsmönster som hantverkarna vet om, ofta olika från vilken typ av hantverkare det gäller.

Men jag ser aldrig något utskick eller reklamblad typ. "Vi har normalt låg beläggning i Februari och kan ta in mindre jobb. Vi lämnar typ 20% rabatt på timpriset"
Om man inte vill gå ut stort så kunde man åtminstone bearbeta gamla kunder.

Vad beror detta på? För stolta att erkänna att dom inte har jobb? Slöhet? Det finns ingen dödperiod? Eller okunskap om att marknadsföra sig? :confused:
 
Krilleman
roland53 skrev:
Eller okunskap om att marknadsföra sig? :confused:
Duktiga hantverkare behöver inte lägga några pengar på marknadsföring. Synd bara att dessa aldrig har tid...
 
  • Gilla
Nils82
  • Laddar…
thomas33 skrev:
Nu är det inte enbart det hantverkaren gör i ditt hus som det tas betalt för. Det skall letas upp delen du skall ha på lagret eller åkas till grossist. Sen återstår det lite pappersarbete, med rapport och fakturautskrift. Inget som är gratis!
Tänkte på det där med att leta upp grejerna. Jag är INTE någon elektriker och handlar därmed inte särskilt ofta hos grossister, men det händer, och de gånger jag handlat på Storel eller Malmbergs så har jag plockat på mig det jag behövt i deras lager på några få minuter. En rutinerad VVS:are som varje dag besöker grossister för delar och gratisfika lär kunna inventera hela lagret med förbundna ögon.
Samma sak gällande fakturering. Jag skriver ett par kontantnotor/fakturor om dagen och kan knappast kalla mig för revisor, är man däremot rutinerad så lär det gå fortare (om man inte sitter med pekfingervalsen och "hatar datorer").

Så om jag som amatör klarar av dessa bitar på några minuter kanske man kan påstå att det INTE handlar om att leta delar och administration utan helt vanlig praxis att alltid ta betalt för påbörjad timme. :)
 
krilleman_215 skrev:
Duktiga hantverkare behöver inte lägga några pengar på marknadsföring. Synd bara att dessa aldrig har tid...
Nej, jag pratar inte om oskickliga, utan erkänt duktiga hantverkare (annars hade jag inte anlitat dom gång på gång :) )

t.ex vet jag målare som har överfullt i December - alla vill ha snyggt till Jul- sedan i mellandagarna och Januari (när plånboken är tom?) så vill ingen ha stök i sin lägenhet och då blir målarens beläggning låg av den orsaken. Det handlar inte om oskicklighet.
 
Fairlane
krilleman_215 skrev:
Men TS skrev ju att han fick betala 1000:- för byte av säkerhetsventil, samt att han bodde utanför staden där rörkrökaren hade sin verkstad och rörisen fakturerade en arbetstimme.

[länk]

Alltså måste kostnaden för säkerhetsventilen dras av på 1000:- det blir inte många kronor kvar efter allt är betalt.
Hoppsan, det hade jag missat. Om det var 100 kronor totalt för allt så låter det inte helt orimligt, snarare billigt.

TS skrev "Självklart tog de Taxipris för bilresan och lite över normalpris på produkten, d.v.s som förväntat."
Taxi Stockholm tar 28 kr/km (inkl moms). Så reskostnaden borde hamnat på cirka 450 kr här.
Kvar blir 550 kronor som skall täcka material och 1 timmes arbete. Låter som en rätt låg timtaxa isåfall.
 
Anlita inte hantverkare nästa gång utan gör de själv eller sluta gnäll & va glad & betala för deras kompetens! 😄
 
Fairlane
Andreas117 skrev:
Anlita inte hantverkare nästa gång utan gör de själv eller sluta gnäll & va glad & betala för deras kompetens! 😄
Fast just kompetensen var väl inte ifrågasatt här?
Det enda TS önskade var att man varit tydligare med vad kostnaden kunde bli. Det är ju bevisligen ett allmän problem som många drabbas av, som är relativt enkelt att lösa vilket gynnar alla inblandade parter. Att man är missnöjd med information betyder ju inte att man är missnöjd med arbete eller inte vill anlita hantverkare.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
- byggahus, det enda forum där det gnälls på precis allt. Går det för sakta, gnäll gnäll gnäll inkompetens. Går det för fort, gnäll gnäll gnäll ockrare ockrare och lurendrejeri. Att sen jobbet gick felfritt, bra utfört det spelar ingen roll.

Blir enbart förbannad när man läser hur vissa tror ett arbete eller jobb går ihop.
Finns ingen självkritik eller ens ett uns av att fundera, hur sköter denne person sig själv på jobbet.
Att personen jobba i kontorsmiljö, gör sitt jobb, vänder sig om snackar med kolega, går till kopiatorn, träffar ny arbetskamrat, strösnackar lite med denne med en kaffe i handen och sen valsar vidare, det tas det ingen vikt vid.

Skulle en tidsstudieman granska varenda gnällspik här inne på arbetsplatsen så kan jag sägga 100% att det inte skulle bli en prickfri granskning.
Finns ingen annan arbetsgrupp än hantverkare, som medans jobb också har en kund ståendes över axeln eller med tidsur och anteckningsblock. Jobbet som "bara" tog 5 minuter skall det minsan hittas ngt att gnälla över.

Att det tar 5 min kan bero på kunskap, skicklighet, effektivitet. En tjänst som firman bistår sin/sina kunder med.
Man betalar för att få uppgiften löst på bästa sätt, du betalar inte för en tid han ska vaa där, utan tiden för att lösa problemet.
ALLA betalar i slutändan för transport, logistik, resor, osv. Oavsett jobb. Även du som står med kaffekoppen vid kopiatorn och tycker snickarn borde minsan jobba gratis åt dig. Din firma fakturerar även dem sina kostnade för sina bilar osv, men de gör det under andra förhållanden.

En vanlig dag på jobbet kan se ut så här om man gjort projektet klart dagen innan:

Man stiger in på kontoret, får en snabb genomgång att kunden Eriksson har en läckande koppling.
Klockan börjar ticka, ja nu börjar faktiskt arbetet åt Eriksson.

Du ska köpa det här o det här, (dock finns det betydligt fler rördimensioner och kopplingar än vad en kund kan tro.
Vi som jobbar i branchen vet att det där 5minutersjobbet aldrig blir 5 min. Murphys lag säger att köper du med 3 kopplingar, så är det den 4e som saknas)

- Handtverkaren åker till sin grosist, en resväg på 15 min tex. Sen väl där inne är du inte själv. utan du får gott vänta i disken tills killen före är klar. Och till dig som tror att alla sätter sig och fikar sin frukost 0730 vet inte vad du snackar om. Det finns inte tid till det. Man tar med sin macka i bilen och trycker i sig den vid första rödljus.

- Väl in i bilen så vet du att resan till kund 12km tar 20min. Väl framme stiger du in och gör dig bekant med kunden och sätter sig in i det aktuella läget, kollar av vilka verktyg du behöver ta med dig upp osv. Alla jobb ÄR olika,

- Nu börjast det skruvas, snickras, meckas osv. En seriös snickare/vvs/elektriket vill göra alla nöjda. Kunden,arbetsgivaren, nästa kund för dagen. Så nej det slöas inte för det finns INTE tid för sånt.

- När jobbet sen är klart är det städ, lasta in grejjerna i bilen, resa tillbaka till företaget, eller få ny order via telefon och ny adress att infinna sig på....

Så kan en helt vanlig dag se ut.
Så när man här att en kund som i detta fall gnäller över att erbetet bara tog 5 min och kostade si o så mycket, gör mig rent ut sagt jävligt förbannad. Tror du seriöst att ett företag håller en bil,snickare,drivmedel, kunskap åt dig gratis???
Saken är den att ingen firma vill göra dessa "små" jobb just för att det mer eller mindre är en förlustaffär att skicka iväg en kille på 5min jobb. All tid som äts upp på vägen från att man startar till att man är klar, hade hellre lagts på ett längre projekt.

Så ja, ett 5minuters jobb kostar i slutändan 1000kr just pga av punkterna jag tagit upp.

mvh/snickare
 
  • Gilla
hushem och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.