Status
Tråden går ej att kommentera.
Tydligen sitter man på kaffepausen inom hantverkarbranschen och skrattar åt "idiotiska kunder" som tror att hantverkaren endast ska debitera den tid de arbetar. Det är åtminstone den uppfattningen man får av att läsa här. Liknande kundförakt fungerar nog inte i andra branscher. 1000kronor för att dra åt några muttrar verkar hantverkarskrået inte se några moraliska problem med.
 
  • Gilla
Skysodan
  • Laddar…
S
Finndjävel skrev:
Tydligen sitter man på kaffepausen inom hantverkarbranschen och skrattar åt "idiotiska kunder" som tror att hantverkaren endast ska debitera den tid de arbetar. Det är åtminstone den uppfattningen man får av att läsa här. Liknande kundförakt fungerar nog inte i andra branscher. 1000kronor för att dra åt några muttrar verkar hantverkarskrået inte se några moraliska problem med.
1000 kronor för att lösa ett problem åt en kund är inget jag har problem med att debitera.
 
Det handlar om kompetens har man inte kompetensen att dra åt några muttrar får man betala nån 1000 kr för att fixa det. Sen att det är det lite fult att ha roligt åt det kan jag hålla med om.
 
Finndjävel skrev:
Tydligen sitter man på kaffepausen inom hantverkarbranschen och skrattar åt "idiotiska kunder" som tror att hantverkaren endast ska debitera den tid de arbetar. Det är åtminstone den uppfattningen man får av att läsa här. Liknande kundförakt fungerar nog inte i andra branscher. 1000kronor för att dra åt några muttrar verkar hantverkarskrået inte se några moraliska problem med.
Japp, så är det.
Kunden skapar ofta goda skratt, i alla typer av brancher. Byggsvängen är inget undantag. Humor kallas det......inte kundförakt (y)
 
  • Gilla
twoody och 1 till
  • Laddar…
T
1000 kr i timmen inkl moms motsvarar en månadslön på ca 80.000 kr brutto om alla 160 timmar i månaden skall vara debiterbara. Det tycker jag är orimligt. Att registrera i system, gå på toaletten och skvallra med leverantörer skall man alltså inte betala för, det ingår i att man tar 1000kr per timme för det arbete man utför.

Dock, jag anser att en minidebitering är ok, men då ska det vara tydligt innan.
 
Nils82 skrev:
Japp, så är det.
Kunden skapar ofta goda skratt, i alla typer av brancher. Byggsvängen är inget undantag. Humor kallas det......inte kundförakt (y)
Skillnaden är väl att i andra branscher så arbetar man lös pengarna till timlönen istället för att arbeta fem minuter och sitta på kaffe i 55 och skratta åt idiotkunden som är så dum att den förväntar sig att man ska göra något för lönen.
 
  • Gilla
Skysodan
  • Laddar…
Ingen har full debiterbar tid det är omöjligt.
 
  • Gilla
kimpano och 1 till
  • Laddar…
S
TreeView skrev:
1000 kr i timmen inkl moms motsvarar en månadslön på ca 80.000 kr brutto om alla 160 timmar i månaden skall vara debiterbara. Det tycker jag är orimligt. Att registrera i system, gå på toaletten och skvallra med leverantörer skall man alltså inte betala för, det ingår i att man tar 1000kr per timme för det arbete man utför.

Dock, jag anser att en minidebitering är ok, men då ska det vara tydligt innan.
Woah, deja vu :D
Vet inte vilken gång i ordningen det dyker upp någon ignorant person och försöker sprida lögner om att hantverkare plockar ut debiteringen i lön, precis som om bil, verktyg, utbildningar, semester, sjukdom och allt annat är gratis.
 
  • Gilla
19magnus
  • Laddar…
Mikael_L
SueCia skrev:
Woah, deja vu :D
Vet inte vilken gång i ordningen det dyker upp någon ignorant person och försöker sprida lögner om att hantverkare plockar ut debiteringen i lön, precis som om bil, verktyg, utbildningar, semester, sjukdom och allt annat är gratis.
Mja, om TreeView hade räknat som du nu skriver hade det stått 160.000:- / månad
(160 timmar * 1000 timmar)
Inte 80'

Det är faktiskt helt enkelt så att hälften av omomsat belopp minus utgifter (som bilen, revisorn, lokalen osv, ej lönekostnader, skatter och arb.avgifter) blir rena helt färdigskattade pengar i handen.

Exempel.
Efter moms så har jag 1000 spänn att omvandla till lön.
Då blir det kvar efter arbetsgivaravgifter (31,42%)
1000/1,3142 = 761:-
Och efter kommunalskatt (jag drar till med 33kr/100kr)
761 * 0,67 = 510:-

Så av en intjänad tusenlapp så blir det 761:- kr i lön (del av månadslön) och 510:- rent i handen efter alla skatter är dragna.
 
T
SueCia skrev:
Woah, deja vu :D
Vet inte vilken gång i ordningen det dyker upp någon ignorant person och försöker sprida lögner om att hantverkare plockar ut debiteringen i lön, precis som om bil, verktyg, utbildningar, semester, sjukdom och allt annat är gratis.
Haha, ignorant person och lögner, tack för den!

Dock, jag som konsument är inte villig att betala för en sjuk hantverkare.

Men jag hör dig, det ska till lite utbildning och semester, i konsultbranschen brukar vi använda värdet 143 timmar per månad, det ska du kunna debitera. Skillnaden mellan 160 och 143 timmar skall läggas på annat. Dessutom så ska ägarna ha vinst, själv vill jag ha minst 20% i vinst på min personal, efter administrativa kostnader får jag då ut ca 12%.

Det ger ett riktvärde på 71.000 kr per månad brutto.

Dock, i min bransch åker man tunnelbana, men är tvungen att ha kostym. Antar att klädinköpen på Fredells är dyrare än Stureplan så vi lägger på en extra kostnad för hantverkare, en så kallad Bratt-peng, självklart vill jag att elektrikern som kommer hem till mig har märkeskläder och nya heta verktyg, det kostar lätt 10.000 kr extra för att köpa nytt varje månad.

Nytt riktvärde på lön; 63 714 kronor
Kalkylblad med en beräkning av kostnader inklusive lön, arbetsgivaravgifter, Bratt-peng och skatt som visar slutresultatet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Fast nu ska vi inte vränga sanningen så illa. Hantverkaren med egen firma har kostnader i firman förutom lön.
 
T
Skysodan skrev:
Fast nu ska vi inte vränga sanningen så illa. Hantverkaren med egen firma har kostnader i firman förutom lön.
Vilka då om det är en enmansfirma?
- Revisor behövs inte
- Bokföring, Fortnox kostar 1200 kr ink moms per år
- Försäkring. Hmm, oklart för denna branschen... 5000 kr per år?
- Dator? Ja en dator på 9000 kr ex moms ska skrivas av på 3 år, det är 3000 kr
- Bil, ja det behövs, dock exkluderar jag den här då man får ett kraftigt bilpålägg på varje faktura som mer än väl täcker in leasingkostnaden på en Fort Transit

Årlig kostnad för att driva bolag är alltså inte jättehög. Sen kanske det tillkommer nåt bankavgift för att få ha bankgiro, smått och gott i frimärken, kuvert etc.

Det jag menar är; Om man debiterar 1000 kr per timme så behöver man inte jaga efter att fakturera all sin tid till sina kunder. Är man bra så ska man ha bra betalt för det arbete man utför. Men gör det inte svårare än så.
 
TreeView skrev:
Vilka då om det är en enmansfirma?
- Revisor behövs inte
- Bokföring, Fortnox kostar 1200 kr ink moms per år
- Försäkring. Hmm, oklart för denna branschen... 5000 kr per år?
- Dator? Ja en dator på 9000 kr ex moms ska skrivas av på 3 år, det är 3000 kr
- Bil, ja det behövs, dock exkluderar jag den här då man får ett kraftigt bilpålägg på varje faktura som mer än väl täcker in leasingkostnaden på en Fort Transit

Årlig kostnad för att driva bolag är alltså inte jättehög. Sen kanske det tillkommer nåt bankavgift för att få ha bankgiro, smått och gott i frimärken, kuvert etc.

Det jag menar är; Om man debiterar 1000 kr per timme så behöver man inte jaga efter att fakturera all sin tid till sina kunder. Är man bra så ska man ha bra betalt för det arbete man utför. Men gör det inte svårare än så.
Kostnader för verktyg blir en del också, men det motiverar definitivt inte 1000kr/timme.
 
S
TreeView skrev:
Haha, ignorant person och lögner, tack för den!

Dock, jag som konsument är inte villig att betala för en sjuk hantverkare.

Men jag hör dig, det ska till lite utbildning och semester, i konsultbranschen brukar vi använda värdet 143 timmar per månad, det ska du kunna debitera. Skillnaden mellan 160 och 143 timmar skall läggas på annat. Dessutom så ska ägarna ha vinst, själv vill jag ha minst 20% i vinst på min personal, efter administrativa kostnader får jag då ut ca 12%.

Det ger ett riktvärde på 71.000 kr per månad brutto.

Dock, i min bransch åker man tunnelbana, men är tvungen att ha kostym. Antar att klädinköpen på Fredells är dyrare än Stureplan så vi lägger på en extra kostnad för hantverkare, en så kallad Bratt-peng, självklart vill jag att elektrikern som kommer hem till mig har märkeskläder och nya heta verktyg, det kostar lätt 10.000 kr extra för att köpa nytt varje månad.

Nytt riktvärde på lön; 63 714 kronor
[bild]
Wow, du fattar väl själv att du betalar för en sjuk hantverkare varje gång du anlitar hantverkare va? Deras debitering är tilltagen för att täcka en viss sjuktid.
 
  • Gilla
19magnus
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Men kan du hålla med om att när snowjim nu blev debiterad för 1 timme för ett 5-10 minuters jobb, så borde han kunnat dragit fram lite mer jobb på runt halvtimmen åt rörmokaren, och fått det på samma debitering.
Han borde t.ex. kunnat låtit rörkrökarn lufta några element, bytt någon kranpackning osv, och inte behövt betala mer för detta (om det ryms inom samma starttimme).
Självklart, har varit hos kunder med små jobb som frågat om man kan te x fixa trög ytter dörr eller något annat snabbt och då fixar man självklart det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.