Status
Tråden går ej att kommentera.
S
Skysodan skrev:
Men snälla du han fick ju betalt för resan på en separat post på fakturan. Det är väl hantverkarens förbannade ansvar att se till att han får betalt för det. Men sen ovanpå det fakturerar han 1 heltimme för 5 min aktivt jobb. Han har alltså god marginal på allt admin. Bilresan redan ute ur ekvationen där. Men jag inser att han hade kunnat ta hans fru o 7500 också.
Nej han fick betalt för bilen, inte resan. Arbetstiden debiterar man alltid för under tiden man arbetar för kunden, bor kund långt bort blir det dyrare för kunden, precis som sig bör:)
 
richardtenggren
Jag är nyfiken på vilket yrke snowjim har?

Jag är ingen hantverkare, men jag kan ändå förstå att man debiterar per timme.
 
Ska ge ett exempel: En kund ringde o frågade om jag kunde komma o justera hans garageport. Frågade vad det var för port o vem har monterat den? Svar: Vet ej märke på porten, köpt den på en mässa o jag o grabben monterat den själva.

Snabb analys. Kund som inte har förståelse för kvalitet o hantverk. Ville få det billigare, köpte något skräp o monterade själva fast man inte kan det. Vill nu ha en fungerande port. Skulle jag kanske fixat på 30 minuter, eller inte men jag sade nej. Varför? Kunden hade troligen klagat på fakturan och jag hade fått engagera mig för småpengar som inte varit värda skriva faktura på ens. Ej intresserad av såna kunder. Bedriver ingen välgörenhet. Skulle jag ha förklarat vad det egentligen skulle kosta skulle han aldrig förstå. Seriösa och förstående kunder= seriöst bemötande. Egna företagare ska ha betalt för tiden dem lägger ner samt engagemang o kunskap.
 
  • Gilla
epw och 1 till
  • Laddar…
Jag åt lunch idag men orkade inte äta upp allt och ändo fick jag betala för en hel lunch.
Och dom ville ha 79 kr men jag räknade ut att maten kostade max 10kr
 
  • Gilla
kimpano och 4 till
  • Laddar…
Löjligt att bråka om en timmes fakturering för de där jobbet, tycker du ska vara nöjd att de bara blev en timme och inte två med tanke på allt övrigt runtomkring som ingår i din faktura.

I mitt yrke finns bara heldagar, oavsett om vi är klara på 5 timmar vet man att fakturan kommer på 8. Likadant när ja blir uthyrd. Ja kostar hör och häpna 695kr/h och hyra in, och enligt min arbetsgivare är de i stort sett plus minus noll i slutändan. Tycker du att de är för dyrt med hantverkare så finns alternativ, gör jobbet själv eller skyll på staten, för de närmast dammsuger företagen på pengar, pengar som du som slutkund ska betala, annars överlever varken hantverkaren eller företaget
 
  • Gilla
epw
  • Laddar…
E
Det verkar som att TS tassar runt svaret vad fakturan låg på. En specificering skulle sitta fint.
 
S
Polos skrev:
Jag åt lunch idag men orkade inte äta upp allt och ändo fick jag betala för en hel lunch.
Och dom ville ha 79 kr men jag räknade ut att maten kostade max 10kr
var ut på krogen i helgen o dom tog 50 kr för en stor stark som jag köper själv för 13kr på bolaget.
 
Asså rockstars... Taxichafförer kanske skulle debitera för taxameter också?

Är ju inte ens i närheten här i jämförelserna
 
Polos skrev:
Jag åt lunch idag men orkade inte äta upp allt och ändo fick jag betala för en hel lunch.
Och dom ville ha 79 kr men jag räknade ut att maten kostade max 10kr
Ett mer passande exempel vore ifall notan på lunchen plötsligt var 179. När man sen frågar så visar det sig att det tillkommit lokalkostnad på 50 samt personalkostnad på 50 kronor. Vid ifrågasättande av fakturan tycker de bara att man var en idiot som inte frågade vilka extrakostnader som tillkom. Man måste ju förstå att hyran ska täckas, samt att personalen ska ha lön.
 
  • Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
E
Skysodan skrev:
Asså rockstars... Taxichafförer kanske skulle debitera för taxameter också?

Är ju inte ens i närheten här i jämförelserna
Ja om du inte har fattat det än så är du som taxikund som betalar för både taxibilen, lönen, taxametern och t.o.m taxichaufförens snygga kläder.
 
K
hangun skrev:
Ska ge ett exempel: En kund ringde o frågade om jag kunde komma o justera hans garageport. Frågade vad det var för port o vem har monterat den? Svar: Vet ej märke på porten, köpt den på en mässa o jag o grabben monterat den själva.

Snabb analys. Kund som inte har förståelse för kvalitet o hantverk. Ville få det billigare, köpte något skräp o monterade själva fast man inte kan det. Vill nu ha en fungerande port. Skulle jag kanske fixat på 30 minuter, eller inte men jag sade nej. Varför? Kunden hade troligen klagat på fakturan och jag hade fått engagera mig för småpengar som inte varit värda skriva faktura på ens. Ej intresserad av såna kunder. Bedriver ingen välgörenhet. Skulle jag ha förklarat vad det egentligen skulle kosta skulle han aldrig förstå. Seriösa och förstående kunder= seriöst bemötande. Egna företagare ska ha betalt för tiden dem lägger ner samt engagemang o kunskap.
Har du en seriös allfixfirma? Låter seriöst.

Är det på det sättet du tycker att man ska bemöta varandra i samhället. Kommer du till vårdcentralen så ska jag bedöma om du är en seriös sjukvårdskund som skött din friskvård, ätit rätt och motionerat regelbundet? Tycker jag inte det så ska jag skicka hem dig utan diagnos eftersom det finns patienter som är mer förtjänta av min tid?

Självklart ska man hjälpa varandra så gott man kan, men självklart ska man som kund inte bråka om småsummor och fråga före vad det kan hamna på om man tycker att det är viktigt!

Edit: Detta blev off topic. Men jag blev väldigt upprörd, hangun visar varför vanligt folk har ett förakt för hantverkare. Inte nog med att de tar så mycket betalt att man känner sig tvingad att göra saker själv. När man väl ber om hjälp så anser de att man är en jobbig kund för att de inte fick råna en från början.
 
Redigerat:
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
K
epw skrev:
Ja om du inte har fattat det än så är du som taxikund som betalar för både taxibilen, lönen, taxametern och t.o.m taxichaufförens snygga kläder.
Fast nu är ju problemet att det inte ingår i timkostnaden. Du frågar en rörmokare vad det kostar så säger han kanske 600 kr/ plus moms. När du får fakturan så är det 600 kr för timmen, 400 för bilen 2000 för material och kanske ytterligare 30 kr/mil i körersättning.

Jag har verkligen inte något emot att betala hantverkarens kringkostnader, men jag anser att jag har rätt att få veta vad det kommer att kosta om jag frågar.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Jo men senast jag kollade så kostade det typ 500 Stockholm.Arlanda. Då ingår chaffis.... Men anlitar jag en hantverkare kostar det nu senast 600 spänn för en sträcka som är hälften av detta... Då ingår inte hantverkare i bilen utan den ska debiteras separat.... Är rätt säker på att de hantverkare som bor här är rätt välavlönade iaf.
 
Näe är det den uppfattningen man har om sina privata kunder så förstår jag om man har osämja på jobbet. Tro mig att jag räknat på kostnader då jag varit inköpare till yrket.
Är det nåt som man aldrig tar så är det prisökningar utanför kontrakt/avtal. Det är nämligen anbuden som ska jämföras på lika grunder. Att sen komma med kostnader är bedrägligt
 
Redigerat:
Nils82 skrev:
Snowjim, varför böt du inte ventilen själv?
Tänkte att det kunde inte kosta särskilt mycket att få en ventil bytt. Hade jag vetat att det skulle kosta 1000 kr hade jag taget tag i det själv, hade kanske varit perfekt som första VVS projektet :) Vissa grejer är det såklart bättre att lämna över till folk som kan men då brukar det generellt vara lite större jobb.

En läxa är lärd iallafall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.