Status
Tråden går ej att kommentera.
Funderar på er som tycker det är fel, hur gör ni på ert arbete? Skriver ni exakt tid? Om ni sitter 5min längre på en rast? Eller om ni slutar tidigare, skriver ni av den exakta tiden då eller blir det "fulla dagar"?
 
S
lbgu skrev:
Gräsklippning kanske inte är Ok för en rörmokare, men något borde man ju kunna sysselsätta honom med för att få hela timmen som man ändå betalt för. Tidigare föreslog jag rengöring/rensning av samtliga vattenlås i huset, det borde väl kunna duga som syssla.

Har man betalt för en timmas jobb så ska man väl ändå få det, det är väl det minsta man kan begära.
Fast om du sysselsätter rörmokaren säg 30 minuter till i ditt hem, då innebär det att du haft han i ditt hem 40 minuter, restid på 15 minuter, materialhantering, bokning, tidsskrivning, fakturering på det, inte alls omöjligt att du då får 1,5 timmar på fakturan, vilket du också förtjänar med den där människosynen.

Du själv skulle aldrig acceptera att bara få betalt för 10 minuter trots att du jobbat en timme.
 
lbgu skrev:
???? Har han mage att ta betalt för en timmas jobb kan man väl kräva att han jobbar en timme. Vad är problemet?
Problemet verkar vara att reda ut vilket av 3 alternativ som stämmer med verkligheten:
1. Röris har faktiskt lagt 1h på uppdraget, allt som allt.
2. Röris är en slapp, oseriös, bluffande samt utsugange kvacksalvare som baserar sin verksamhet på att lura kunder.
3. VVS branchen är egentligen en gren inom CIA som inte en j-vel har kunskap om. Dock verkar det röra sig om deinformation och hjärntvätt.
 
  • Gilla
twoody och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
19magnus skrev:
Funderar på er som tycker det är fel, hur gör ni på ert arbete? Skriver ni exakt tid? Om ni sitter 5min längre på en rast? Eller om ni slutar tidigare, skriver ni av den exakta tiden då eller blir det "fulla dagar"?
Ja, du tänker att det är så rörmokaren gör/resonerar.
"Vad tusan, jag åkte kl hh:mm till snowjim, kom tillbaka kl hh:nn, det blev 25 minuter. Sen matade jag in fakturan i affärssystemet, det tog 5 minuter. Jaja, men då drar jag väl till med 1 timme då, för så gör säkert de där kontorsråttorna också."


Och glöm för all del inte bort att för 300:-/timme exkl moms och företagets kostnader (exkl lönekostnader) så får man ut en månadslön på ca 31.000:-
Så om bilen och lite annat på detta uppdrag i verkligheten kostade 200 spänn, betyder detta jobb ett täckningsbidrag till lön för ca 2 timmar.


Men jag är inte direkt förvånad över snowjims faktura. Jag har hajjat att det ser ut såhär.
Det är jättesvårt att få ner debiteringen till något som verkar vettigt för riktigt korta uppdrag p.g.a all overhead.

Men vill man inte förarga kunderna, ge kunderna en riktig käftsmäll, så kan ju istället fundera på om det går att mildra sin faktura lite istället för att salta maximalt med alla medel man har till förfogande.
Jag tycker det handlar om vilken syn man har på sina kunder, samt ens affärer även den dagen det är sämre tider.

Jag har en erfarenhet som gör att jag aldrig missar en chans att varna för den hantverkaren, jag har ett par andra erfarenheter som gör att jag hela tiden rekommenderar dessa hantverkare.
Just idag, i dagens läge, spelar detta inte så stor roll för någon av dessa. Blir det någon gång tider med knapert med jobb kommer däremot sånt här göra stor skillnad.
 
Redigerat:
  • Gilla
snowjim och 1 till
  • Laddar…
Ja i detta fall var det ju inget fel på priset för jobbet. Men saken är mer principiell. Låt säga att det var 45 min jobb hos kunden. Hade rörisen skrivit 2h eller 3h då? Jag kan tycka att man borde kunna ha en mer transparent prissättning.
 
Skysodan skrev:
Ja i detta fall var det ju inget fel på priset för jobbet. Men saken är mer principiell. Låt säga att det var 45 min jobb hos kunden. Hade rörisen skrivit 2h eller 3h då? Jag kan tycka att man borde kunna ha en mer transparent prissättning.
Man får väl anta att röris vill debitera 8 timmar per dag. Hur många små uppdrag hinner man? Antagligen max 4-6 per dag oavsett hur små jobben är, och att då dessa kunder får betala sin del av en arbetsdag.
Skulle man gå efter er princip skulle timpriset vara avsevärt högre.

Tycker priset är väldigt bra, och håller med mångas kommentarer om människosyn och hur ni själva fungerar på jobbet. Själv sitter jag t.ex. och skriver detta på arbetstid...
 
  • Gilla
thomas33 och 1 till
  • Laddar…
Polos skrev:
Ja branschen är sjuk , varför jobbar inte folk gratis😀
Vem har pratat om gratis? Finns det verkligen inte något mellanläge? Och om det är så knapert, varför inte dela med sig mer information om vad det är kunden kommer få betala för? Som hantverkare vet om oftast om att detta jobbet kommer ta max 5-10 min, då kan det vara bra läge att förklara hur prismodellen fungerar. Om kunden tycker det blir för dyrt så lär denne kontrollera priset och är det inga konstigheter så läggs en beställning.
 
Stringfellow Hawke skrev:
Man får väl anta att röris vill debitera 8 timmar per dag. Hur många små uppdrag hinner man? Antagligen max 4-6 per dag oavsett hur små jobben är, och att då dessa kunder får betala sin del av en arbetsdag.
Skulle man gå efter er princip skulle timpriset vara avsevärt högre.

Tycker priset är väldigt bra, och håller med mångas kommentarer om människosyn och hur ni själva fungerar på jobbet. Själv sitter jag t.ex. och skriver detta på arbetstid...
Så vad du menar är att om man gör ett jobb på 5 min så hinner man inte med att göra något annat under den tiden? Så fall är det något som är riktigt fel.

Sen är det åter igen ingen som säger att man bara skulle betala för 5 min, självklart ska man betala för tiden som går åt men det som stör folk är att man tar ut 60 min även om totala arbetet inte tar morän 30 min. Och när jag säger 30 min så betyder det att de andra 30 min är tillgängliga för ett liknande eller större jobb. Hantverkare verkar generellt ha fullt upp idag vilket är skönt! Men det borde också betyda att de resterande 30 min lär de inte bara sitta i bilen o titta utan då påbörjar de nästa jobb och om nästa jobb skulle vara lika kort så betyder det att de draget in 2000 kr på 60 min så som prisbilden ser ut nu.
 
I "alla" andra branscher där man köper tjänster betalar man inte för den tid det tar att fakturera och andra administrativa sysslor. Det anses ingå i den overhead som man betalar i det debiterade timpriset. Fast därmed kan det ju uppstå en assymmetri vid mindre jobb, eftersom skrivbordsarbetet blir en större andel av hela jobbet. Ett mer transparent sätt att ta betalt vore att ta ut en fast administrationsavgift som är densamma oavsett jobbets storlek. Och givetvis kommunicera detta i förväg.
 
  • Gilla
snowjim och 2 till
  • Laddar…
f91jsw skrev:
I "alla" andra branscher där man köper tjänster betalar man inte för den tid det tar att fakturera och andra administrativa sysslor. Det anses ingå i den overhead som man betalar i det debiterade timpriset. Fast därmed kan det ju uppstå en assymmetri vid mindre jobb, eftersom skrivbordsarbetet blir en större andel av hela jobbet. Ett mer transparent sätt att ta betalt vore att ta ut en fast administrationsavgift som är densamma oavsett jobbets storlek. Och givetvis kommunicera detta i förväg.
I "Alla" branscher betalar man för påbörjad timme också, håller du inte med?
 
smurfen72 skrev:
1 timme hos kunden och sen ska det köpas grejer och åka dit då blir det det dyrare och ts verkar inte vara nån som direkt sprider pengar. Får man fråga vad ditt yrke är ?
Nej, 5-10 min hos kund och med tanke på hur snabbt de var på plats så skulle jag säga att de hade ventilen hemma men det spelar mindre roll. Jag tvivlar på att de lade mer än 30-40 min på detta jobbet. Och om de gjorde, så fall har de en hel del optimering att göra.

Jag jobbar som utvecklare och när jag debiterar kunder så tar jag betalat enbart för den tid jag lägger. Det finns dock inga uppstartskostnader merän då krånglet med att ta sig in i en kundmiljö och möjligen insamling av mjukvara. Hade jag behövt ta betalt för 60 min även om jag bara lade 5 min inne hos kund så hade jag förklarat detta på förhand, iallafall om det rörde sig om privatkund.
 
f91jsw skrev:
I "alla" andra branscher där man köper tjänster betalar man inte för den tid det tar att fakturera och andra administrativa sysslor. Det anses ingå i den overhead som man betalar i det debiterade timpriset. Fast därmed kan det ju uppstå en assymmetri vid mindre jobb, eftersom skrivbordsarbetet blir en större andel av hela jobbet. Ett mer transparent sätt att ta betalt vore att ta ut en fast administrationsavgift som är densamma oavsett jobbets storlek. Och givetvis kommunicera detta i förväg.
Här har vi det! Just detta som saknas när man jobbar mot privatpersoner.
 
Stringfellow Hawke skrev:
I "Alla" branscher betalar man för påbörjad timme också, håller du inte med?
Så om du masseras i 30 min så är du med på att betala för 60 min även om de tar en ny kund direkt efter?

Om du går o klipper dig och det skulle ta över 1 timme att klippas, skulle det reflekteras i priset? Nej istället brukar det handla om vad som ska göras, färgning, klippning, skäggtrim. Man beräknar hur mycket tid det går åt på förhand.

En stor skillnad är dessutom att man alltid vet vad det kommer kosta på förhand. Det är en helt annat femma när man inte vet och där priset kan springa iväg ganska bra, särskilt när man lägger på massa avgifter som inte är självklara för en lekman.
 
snowjim skrev:
Så om du masseras i 30 min så är du med på att betala för 60 min även om de tar en ny kund direkt efter?

Om du går o klipper dig och det skulle ta över 1 timme att klippas, skulle det reflekteras i priset? Nej istället brukar det handla om vad som ska göras, färgning, klippning, skäggtrim. Man beräknar hur mycket tid det går åt på förhand.

En stor skillnad är dessutom att man alltid vet vad det kommer kosta på förhand. Det är en helt annat femma när man inte vet och där priset kan springa iväg ganska bra, särskilt när man lägger på massa avgifter som inte är självklara för en lekman.
Skämtar du eller? En massage kostar 3-500 kr för 30 minuter och en klippning som kan gå på så lite som 10 minuter kostar 2-300 kr. Hur får du ihop ditt resonemang egentligen?

Precis som jag skrev ovan, om man tar betalt för exakt tid är priset ändå baserat på vad en arbetstagare måste dra in per dag för att vara lönsam. Att göra en prislista för rörjobb skulle vara helt oöverskådlig och ändå bli fel i många fall.
 
mogge_73 skrev:
Om det stämde skulle dessvärre denna situation inte uppstått, vem skulle åka ut på ett 5 min jobb om man har så mycket annat att välja på! Få betalt för 8 tim eller få betalt 5 min per timme. Har måste ju ha tagit sig dit och tillbaka, beställt, hämtat varor.
Så som det ser ut idag med ROT så kan hantverkare välja hur de vill men hade de slopat ROT så hade de även taget de små jobben kan jag låva, särskilt om de skulle kunna räkna in 600 kr på 30-40 min.

mogge_73 skrev:
Om du lämnar in en telefon får du betala 250:- bara för att få redan på vad det är för fel. Att en hantverkare åker hem till dig för att hjälpa dig, så kan han väll åndå få betalt för den tid han har lagt ner?
Det är en fast avgift, du vet på förhand vad du kommer få betala, gillar du inte det kan du gå någon annan stans eller försöka själv. Däremot om du lämnar in din telefon och du får en räkning på 1000 kr för att de bara tar heltimmar och deras taxa är 1000 kr / tim inkl allt så hade troligen de fått en del klagomål, särskilt om det endast taget 5-10 min att konstatera felet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.