Förr skrattade vi år Japanska bilar, det gör vi inte längre.
Sen skrattade vi åt Koreanska bilar, det gör vi inte längre.
Nu skrattar vi åt Kinesiska (och i detta fallet tydligen Rumänska) bilar......
 
  • Gilla
D09 och 2 till
  • Laddar…
Ellinor Hallberg skrev:
Känns skönt att du inte upplevt speciellt mkt negativa reaktioner för det orkar jag inte med.
Mitt förslag är att du fullständigt struntar i vad din omgivning tycker om ditt val av bil. Du väljer väl bil efter dina preferenser och jag kan inte se att någon utomstående har ett smack med det att göra.

Personligen har jag aldrig ens varit nära att fundera på vad andra, utanför familjen, ska tycka när jag köpt en bil.
 
  • Gilla
kontorsråttan och 1 till
  • Laddar…
Instämmer med Alfredo. Jag struntar faktiskt helt och hållet i vad andra tycker.
Vem som helst (i alla fall många) kan ta ett billån på 3-400 000:- och köpa en sprittny Volvo. Vem imponerar det på?
 
  • Gilla
Ellinor Hallberg
  • Laddar…
maah skrev:
...Vem imponerar det på?
Det är nog olika i olika grupper i samhället.
BMW och Audi kallas ju juggeracer eller pizzaracer.
Förmodligen inte utan skäl, då de märkena tydligen kan förhöja självkänslan rejält i vissa kretsar.
 
Redigerat:
  • Gilla
Marre666 och 1 till
  • Laddar…
Skulle vara enklare att strunta i om inte åsikterna kom utan att man ber om dom 😁😁 Jag och mannen är iallfall toknöjda med beslutet att köpa Dacian. Den låg exakt på vår budget för att slippa lån och det för oss är guld värt!!!! Sen tycker vi den är SKITSNYGG!!!! Visst är det avskalad intrumentpanel men det känns som ett enkelt problem att leva med. Det mannens bror anmärker om är säkerheten men det jag googlat och läst så är det inte någon dålig säkerhet??? Dom låga stjärnorna var väl pga att antisladd inte fanns i grundmodel? Sen var den inte så säker att bli påkörd av?
 
Precis, den är säker att åka i. Mindre säker att bli påkörd av :)
 
  • Gilla
Ellinor Hallberg
  • Laddar…
Marre666 skrev:
[länk]

Hade jag köpt istället, samma pengar mkt bättre bil :) " min åsikt "
Samma pengar men en 5 år gammal bil som har gått 9000 mil och inte har nån garanti.
- Den har ingen farthållare.
+ Den har däremot 4-hjulsdrift och klimatanläggning. (Dacian har bara AC)

På vilket sätt är det än mycket bättre bil?
 
  • Gilla
Ellinor Hallberg
  • Laddar…
Ringde precis Bilia och beställde stänkskydd så vi får dom när vi hämtar ut bilen :) 1080kr totalt för både fram och bak.
 
Sambon köpte en Dacia Duster för några år sen, när de precis kommit ut på svenska marknaden. Främsta anledningen var att han är smidig som ett kylskåp och ville ha en hög bil för att de är lättare att klättra in i. (korrektion, jag klättrar, han kliver med sina älgben.)
Plus att han absolut ville köpa en helt ny bil av någon outgrundlig anledning - gissar att avsmak av att köra begagnat har något med testiklar att göra. :banghead:

Han är helnöjd. Daltar med bilskrället som om den vore hans bäbis.

Själv tycker inte om att köra den. För stor, för hög, för klunkig, trälig att parkera (när man är van vi pyttebilar som får plats nästan varsomhelst), händer inget när man trycker på gasen.
Men det största problemet är att man skakar inte omkring som en ärta i en plåtburk, när man är ute och buskör på gropiga grusvägar - det är roligt. Bara åka runt på samma vägar med lite milt gungade när man lyckas hitta en extra djup grop - inget roligt alls.

Smaken är som röven... brukar de säja.

Och hade jag behövt bilen för att pendla var dag, istället för att bara ta en sväng runt skogen då och då när lusten faller på, kanske jag hade valt en bekväm bil med...
 
Ellinor Hallberg skrev:
Ringde precis Bilia och beställde stänkskydd så vi får dom när vi hämtar ut bilen :) 1080kr totalt för både fram och bak.
Där är i alla fall XC60 billigare, 4st kompletta stänkskydd kostar 790kr på Volvo ;)
 
exklusive montage ja.
 
Gabbe1 skrev:
Där är i alla fall XC60 billigare, 4st kompletta stänkskydd kostar 790kr på Volvo ;)
Xc60 var en av bilarna vi tittade på. Även Kia Sportage/Sorento, BMW X1 och Nissan Qashqai. Våra kriterier var att den skulle vara manuell, vit, stor, ha gått Max 3-4000mil, vara Max 3år gammal, finnas att köpa i Sthlm och kosta Max 150000kr. Dacian vann 😉
 
Redigerat:
Ja, men de kriterierna och den prislappen förstår jag att ni inte hittade någon xc60, antagligen inte ens nära, troligen börjar Volvobilarna på 100K över er budget.

Men det blir oxå en orättvis jämförelse, inte ens som att jämföra äpplen med päron.

Det är ju tur att det finns ett stort utbud av bilar så att de flesta kan hitta någon som passar tycke o smak.
 
Gabbe1 skrev:
Förr skrattade vi år Japanska bilar, det gör vi inte längre.
Sen skrattade vi åt Koreanska bilar, det gör vi inte längre.
Nu skrattar vi åt Kinesiska (och i detta fallet tydligen Rumänska) bilar......
Ni som kör sådana bilar skrattar inte, men vi andra.....
 
  • Gilla
Marre666
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.