96 765 läst · 334 svar
97k läst
334 svar
Beställt ny bil, Dacia Duster
Kanske beror på att bilen på motorvägen är skyldig att göra plats.Anders_Nilsson skrev:
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Och att din åsikt om detta är utifrån ditt (innerstads?) perspektiv är lätt att se.ToRy skrev:
Varför är de så onödiga? För att de har fått den fåniga beteckningen Sport Utility Vehicle?
För oss som bor på bonnlandet, med dåligt underhållna och gropiga grusvägar, och med bara sporadisk vinterväghållning är de närmast en förutsättning för ett vettigt liv.
Att de sedan genom sin lite högre markfrigång också ger ett enklare in- och utsteg för oss till åren komna är en enorm fördel. Dvs. att slippa "lägga sig ned" i bilen, för att sedan försöka resa sig upp utan att kunna sätta fötterna under sig.
Givetvis är skydligheterna ömsesidiga men jag håller inte med om att föraren som ligger i accelerationsfältet har ett större ansvar i just detta avseende. Snarare tvärtom - av naturliga skäl är det ju svårt för den som ligger i accelerationsfältet att skapa en lucka om det inte finns någon.Byggmarodören skrev:
För den som redan ligger på motorvägen gäller 43 § i trafikförordningen:
"En förare som uppmärksammar att någon annan förare avser att köra in i det körfält han eller hon färdas i skall anpassa hastigheten så att inkörningen underlättas."
För övrigt så är avsaknaden av en lämplig lucka i sig ett uppenbart tecken på att förarna inte håller lämpligt avstånd, vilket också är ett j-la otyg.
Jag hade den diskussionen med farsan för inte så länge sedan (han vägrade byta fil och orsakade därmed en del problem för inkörande trafik, vilket jag ansåg olämpligt beteende). Vi kom fram till att han inte formelt gjort fel utifrån den här:
"Det är dock viktigt att förare i accelerationsfältet inte ... förväntar sig att motorvägstrafiken ska ”lämna företräde” för honom eller henne. Att skickliga förare på motorvägen anpassar hastigheten för att underlätta eller kanske till och med byter körfält ska ses som en bonus, inte något man ska ta för givet."
http://www.vibilagare.se/bilfragan/bilfragan-regler-vid-motorvagspafart-40235
"Det är dock viktigt att förare i accelerationsfältet inte ... förväntar sig att motorvägstrafiken ska ”lämna företräde” för honom eller henne. Att skickliga förare på motorvägen anpassar hastigheten för att underlätta eller kanske till och med byter körfält ska ses som en bonus, inte något man ska ta för givet."
http://www.vibilagare.se/bilfragan/bilfragan-regler-vid-motorvagspafart-40235
Tack! Helt underbar känsla, speciellt med tanke på att den nyaste bilen jag ägt innan denna va 11 år gammal när jag köpte denToRy skrev:Grattis till nya bilen! Den är go den känslan va!?
Jag tycker den är riktigt snygg för att vara en suv! (Att suvar överlag är några av jordens mest onödiga fordon kan vi lämna därhän då det inte är särskilt positivt. )
Nu har jag inte läst hela tråden men snubblade in på diskussionen om last och släpvikter och saknade (tror jag i alla fall) en lite men eventuellt viktig detalj: Om man planerar att köra bilen med släp och dessutom lasta bilen full (tung) så skall man tänka på att vikten på dragkroken skall räknas in i lastvikten. Dvs, om släpvagnen belastar kroken med 75 kg så får man plocka ur 75 kg prylar ur bilen så man inte överstiger bilens maxlast. Å andra sidan kan man då förhoppningsvis hysta in de 75 kilona i släpet.
Jag lovar att nästa gång jag ska köra med släp så ska jag lusläsa den här tråden med all information om vikter
Tack! Jag gillar också utseendet, den sticker ut lite än så länge. Blir väl annat om ett halvår, då kommer den säker va lika vanlig som Kia Sportage.xdigger skrev:
Jag kommer att återkomma med lite mer synpunkter och bilder när jag har kört den ett tag.
pelpet skrev:
Inte ens de ramper du köper för 15000kr här hemma, sidoimport, lyser som 100W xenon. Den där funkar väl på sin höjd som arbetsbelysning eller som backljus.
100W xenon ger väl ungefär 8500 lumen, 126W led ger nog omkring 10000 lumen när jag kollar närmare.
http://www.extraljusguiden.se/xenon-led-halogen-lumen/
Sen är ljusmängden inte allt, det finns väl ingen ljusramp som slår 3 feta xenonextraljus på fingrarna.
http://www.extraljusguiden.se/xenon-led-halogen-lumen/
Sen är ljusmängden inte allt, det finns väl ingen ljusramp som slår 3 feta xenonextraljus på fingrarna.
Viktigaste med extraljus är spridningen man behöver inte se så satans långt, men en ledramp är väldigt trevligt och sticker inte ut så satans mycket som tre feta nbb!
Kör själv med 3 nbb xenon och en 130cm ledramp, väldigt behagligt!
Kör själv med 3 nbb xenon och en 130cm ledramp, väldigt behagligt!
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 020 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 020 inlägg
Jag ville inte ta med det då det skulle nog bli ännu mer komplicerat men tror det var en sådan fråga till E kortet. Men när vi inne på detaljer och petiga. I tjänstevikten ingår förarens vikt som är specat (har jag för mig) till 75 kg och du väger mer måste du lägga dessa kilon till lasten.ToRy skrev:
Men sen är det så att det är det aktuella bruttovikten på ekipaget som gäller. Skulle farbror blå få för sig att väga ekipaget så är det just den aktuella bruttovikten som gäller. Ramlar du då över totalvikten så kan du få böter. Tror det var någon biltidning nyligen som hade kontrollerat tjänstevikt på bilar och då sätt att en del bilar hade alldeles för hög lastvikt specat pga man specat tjänstevikten alldeles för lågt.
Visst har suvar sina fördelar, lätt in/utsteg är ju såklart en av dem. Dock tror jag att en väldigt liten andel av de som köper en suv faktiskt behöver en suv, utan många köper den för att de tycker det är coolt med suv (män?) eller att de tycker det är säkert med en suv (kvinnor?). Nackdelen med det är ju att det åker omkring en förfärlig massa människor i bilar som är större, tyngre, högre, slöare än vad de behöver. Vilket i sin tur betyder att bilen kräver mer resurser, drar mer och är farligare för medtrafikanterna. De hade helt enkelt klarat sig med en v70 istället för en xc90 eller en BMW 5-kombi istället för en x5.KnockOnWood skrev:Och att din åsikt om detta är utifrån ditt (innerstads?) perspektiv är lätt att se.
Varför är de så onödiga? För att de har fått den fåniga beteckningen Sport Utility Vehicle?
För oss som bor på bonnlandet, med dåligt underhållna och gropiga grusvägar, och med bara sporadisk vinterväghållning är de närmast en förutsättning för ett vettigt liv.
Att de sedan genom sin lite högre markfrigång också ger ett enklare in- och utsteg för oss till åren komna är en enorm fördel. Dvs. att slippa "lägga sig ned" i bilen, för att sedan försöka resa sig upp utan att kunna sätta fötterna under sig.
Så kan man se det om man är lagd åt det hållet. Sen blir jag ju som (lite lätt) bilnörd faktiskt mer irriterad på att någon över huvud taget kommer på den idiotiska idén att köpa exempelvis en Porsche Cayenne! VEM vaknar en dag och känner att man vill ha en Porsche och kommer fram till att Cayenne är modellen som gäller? Porsche förknippas med sportighet, fart, körglädje. Den ska vara låg, lätt och snabb. Cayenne? Brrrr....
Nej, en suv har man för att man behöver köra på dåliga underlag, punkt. Oftast klarar men sig då ändå med en "vanlig" fyrhjulsdriven bil, exempelvis Legacy.
I mitt tycke räcker det med följande "suvar" för att fylla behoven, fler modeller behövs inte: Land Rovers gamla godingar, Toyota LandCruiser och Lada Niva. Bruks, komfort och nätthet. Så, klart!
ToRy
Ps. En del av ovanstående är skrivet med glimten i ögat men i princip anser jag att suven oftast är extremt onödig. Ds.
PsII. Själv bor jag förresten iofs inte på landet men heller inte i innerstaden och stugan ligger i änden av grusvägen. DsII.