ullet
Jag tycker att det är lätt att missa Max sammanlagd bruttovikt, inte det första man läser.

På Dacian får man inte köra med bilen maxlastad om man vill dra 1400 kg, utan maxlasten sänks med 200 kg då. Lite lurigt.
 
Ja, hur funkar det där egentligen? Det är väl bara om man faktiskt lastar sitt 1400kg till maxgränsen som man inte får lasta fullt i bilen? Om man t ex bara lägger 700kg på släpet får man väl lasta fullt i bilen (ca 400kg)?
 
Jag provade en laurete förra vintern i 60 mil ungefär. Det var en 4-hjulsdriven. Positivt, den lilla dieseln var förvånansvärt pigg. Hyfsad utrustning och bra framkomlighet i 30 cm lössnö. Komfort och ljudnivå är ju inte i lyxklass men det förväntade jag mig inte hellr. Prisvärd. Tidigare klagomål på säkerheten gällde framför allt brist på ESP och fotgängarsäkerhet. ESP finns nu. Drivlinan är Nissan och motorn Renaut. Det är tydligen Nissan, Renault och Rumänska staten som äger dacia. Med utökad nybilsgaranti (tror det är sju år) så kan man ju i princip lämna den i ett dike när den pajjar efter garantitiden och ändå ha gjort av med betydligt mindre pengar än en normaldyr bil tappar i värde på halva tiden. En sak som jag inte fick möjlighet att testa och som jag inte läst nåt om är värmen, när jag provade den var det nog bara runt minus 15 så hur den är vid minus 30 vet jag inte.
 
  • Gilla
Fredrik-i-skogen och 2 till
  • Laddar…
mlkjhr skrev:
Komfort och ljudnivå är ju inte i lyxklass men det förväntade jag mig inte heller. Prisvärd.
Det är framförallt det man bör ha i åtanke om man funderar på att köpa en Dacia. Sitter man och kör 10 mil motorväg om dagen är den inte att rekommendera då ljudnivån är ganska hög.
Jag har provkört den kortare sträckor i 100km/h och jag tyckte att ljudnivån va acceptabel. Inga problem att föra en konversation utan att skrika. Men långt ifrån ljudnivån i en Volvo (som kostar dubbelt så mycket...)
 
Du skulle alltså välja en annan bil om ni skulle köra till Åre på skidsemester pga ljudnivån?
 
Nej. Enstaka resor så är inte ljudnivån ett problem.
Men om det hade vart så att jag åkte långa sträckor varje dag i hög fart så hade jag prioriterat annorlunda och haft en högre budget för mitt bilinköp. Kanske köpt en snålutrustad 3-4 år gammal Volvo.
Nu åker vi ca 15 mil i veckan, landsväg och småvägar till sommarstugan och lite i stadstrafik, och då duger den här alldeles utmärkt.

Jag kommer med en recension sen när jag väl har fått bilen :)
 
  • Gilla
tlundberg
  • Laddar…
P
maah skrev:
Inte jag heller! :surprised:
Får man dra 1400kg om totalvikten på bilen + släpvagn inte överstiger 2985kg?
Du blandar ihop totalviket och bruttovikt


Lite ordförklaringar
* Tjänstevikt = Detta är bil+förare+"vätskor". Ska man vara riktigt petig så räknar man med förare 75kg
* Totalvikt = tjänstvikt + max last. Med last räknas passagerare och annan last
* Bruttovikt = den för stunden aktuella vikten på ett eller flera fordon. Dvs tjänstevikt + aktuell last

tlundberg är nästan rätt
Låt oss ta bilen i just #60 ovan (Jag räknade med en annan från databladen + det föll bort paranteser i beräkningarna)


Tjänstevikt, kg: 1389
Se förklaring ovan

Totalvikt, kg: 1785
Se förklaring ovan. max last är 1785-1389=396kg (se även nedan ang last)

Ursprunglig totalvikt, kg: 1785
Max släpvikt kärra, kg: 1400
Detta är max vad dragkroken klarar

Max släpvagnsvikt, kg:
Max släpvikt kg, obromsad: 640

Släpets maximala totalvikt vid körkortsbehörighet B: 1715
Detta är körkortet "klarar". Dvs 3500-bilenstotalvikt => 3500-1785=1715kg
Du får alltså hänga på ett släp som har 1715kg totalvikt men du kommer inte få lasta det fullt pga andra begränsingar

Släpets maximala totalvikt vid utökad körkortsbehörighet B: 2465
Samma som ovan men med utökat B körkort (4250-1785=2465)

Max sammanlagd bruttovikt, kg: 2985
Detta är vad bilens "motor & bromsar klarar av"

Max lastvikt, kg: 396
(se även ovan vid totalvikt)

Största belastning koppling fordon, kg: 75
Max kultryck.


Och nu säg att vi också har ett släp med tjänstevikt 250 och totalvikt 1400, dvs max lastvikt 1150kg


Nu maxlastar vi släpet och man är ensam i bilen (dvs man kan räkna med endast tjänstevikt)
1389 + 1400 = 2789kg Dvs summan lägre än 2985

Men säg att vi maxlastar bilen också
1785 + 1400 = 3185 så går inte detta.. Då motor och bromsar begränsar
Man måste minska någon last med 3185-2985 = 200kg
Antingen på släpet (blir då max 950) eller i bilen (max 196)

Och du får dra ett släp med totalvikt över 1400.
Faktiskt max totalvikt 1715kg. Detta styr körkortet!
Men!!! maxlasten då beror på tjänstevikt på släp + last i bilen
Du får aldrig överstiga 2985kg i aktuell bruttovikt och inte heller 1400kg i bruttovikt på släpet

Släpvagns kalkulatorn är bra. Tyvärr måste du ha regnummer på båda fordonen
https://slpvkalk.transportstyrelsen.se/extweb/Slapvagnskalkylator/Slapvagnskalkylator.aspx

Ps jag räknade så här
Biltotalvikt-(maxbrutto-tjänstevikt)=minskning av släpets last
 
Redigerat:
  • Gilla
Hemmakatten och 3 till
  • Laddar…
Bra förklaring TheStills! Tack för den. Jag hade inte koll att man faktiskt får dra ett släp som är reggat för mer än "Max släpvikt kärra", så länge man inte lastar det fullt.
 
Härligt. Äntligen förstår jag mitt registreringsbevis.
 
Bra förklaring!
Måste plugga in det där :)
 
P
Regeln att man får dra släp tyngre än tjänstevikt/maxsläpvikt kom i Januari 2013.
Kom dock ihåg att summan av totalvikterna inte får överskrida 3500kg. Med ett undantag och det är om du har ett släp med totalvikt mindre än 751kg.
Sen som sagt bruttovikten på släpet får inte överskrida "maxvikt kärra" och sen detta eventuella sammanlagda bruttovikten.
 
Jag har gått och kikat på Dacia länge. Gillar konceptet med en ny bil som inte kostar mer än en begagnad. Bakar man in i kalkylen att man troligen kan klara sig helt utan dyrare reparationer i alla fall de första 3-4 åren är den inte dyrare att äga än vilken begagnad bil i 50.000kr-klassen som helst (för där brukar man få räkna med någon större reparation varje år i alla fall).

Kollar man begagnatpriserna så verkar de inte tappa mer i pris procentuellt sett än andra bilar. men 40% av 300kkr jämfört med 40% av 125kkr är en rätt juste trave tusenlappar. Deras dieselmotorer ser hyfsat snåla ut, 0,35 - 0,40 på landsväg (0,45 för 4x4).

Det finns nästan inga märken som konkurrerar med Dacia om priset. Hyundai, Kia, Seat, Skoda, Sanngyong etc har alla sprungit iväg i pris. Om jag får välja mellan en tre år gammal Kia eller en ny Dacia så väljer jag nog den nya Dacian alla dagar i veckan. För en barnfamilj som far fram mellan hemmet, skolan, affären, jobbet och föreningsaktiviteter eller liknande mest hela tiden känns de perfekta.
 
  • Gilla
kontorsråttan
  • Laddar…
Du missade Suzukis SX4 S-Cross. Den är dyrare än Dustern, men billigare än Hyundai iX35 och Nissan Qashqai.

Om du läser tyska (eller ber google översätta sidan åt dig) kan du läsa ett test där de jämför SX4an mot Dustern här: http://www.autobild.de/artikel/dacia-duster-suzuki-sx4-test-4539179.html

Sammanfattningsvis är Dustern bättre i terrängen, men SX4an vinner testet, trots att den är ca 70000kr dyrare, på grund av en modernare känsla, bättre ljudnivå, piggare motor och lägre bränsleförbrukning.
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
tlundberg skrev:
...SX4an vinner testet, trots att den är ca 70000kr dyrare, på grund av en modernare känsla, bättre ljudnivå, piggare motor och lägre bränsleförbrukning.
Det ligger mycket i det du skriver, tlundberg!

"Pigg" motor och bränsleförbrukning spelar ingen större roll om man inte kör så mycket.
Men hög ljudnivå är alltid irriterande.
 
Det där med "pigg" motor tycker jag till 90% hör hemma på nöjeskontot, för den som framförallt söker ett fordon som transportmedel så finns det mycket pengar att spara på att acceptera ett fordon med en slöare motor.

De 10% som inte handlar om nöje är snabbare omkörningar, vilket höjer säkerheten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.