Det behöver man inte... Man kan välja Volvo... Eller Opel för den del.... Tror det kvittar vad man väljer för annat märke än Dacia som säljs i Europa så är de säkrare
 
A
Alfredo skrev:
Personligen har jag aldrig ens varit nära att fundera på vad andra, utanför familjen, ska tycka när jag köpt en bil.
Samma här, mina två senaste bilar har varit Volvo XC och jag skiter fullständigt i vad andra tycker om det.
 
  • Gilla
Per72
  • Laddar…
Personer som ser bilen som ett nödvändigt ont för att transportera sig från a till b så är nog dacia det smartaste valet, ny bil med det nödvändiga för rimliga pengar!

Ska faktiskt själv räkna på en dacia jämfört med en äldre bmw båda kommer säljas efter 15k mil, tror att 5år gammal dacia med 15k mil konmer ha ett mindre värdetapp jäntemot en 13år gammal bmw med 30k mil på mätaren.

Båda bilarna kommer kosta runt 150 000kr
 
  • Gilla
Ellinor Hallberg
  • Laddar…
Antagligen är båda bilarnas värde nästintill noll om tre år och femtontusen mil.
 
Per72 skrev:
Antagligen är båda bilarnas värde nästintill noll om tre år och femtontusen mil.
Jag kollade på en värderingssajt på min 13 år gamla Honda CR-V.

Köpte den för 5 år sedan vid 10.000 mil för 125.000 kr.
Nu vid 16.000 mil skulle den kosta ca 65.000 kr hos bilhandlaren.
Det tycker jag är ganska bra värdebeständighet (y)
Men den rullar och går, och håller nog livet ut :)
 
  • Gilla
Per72
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Jag kollade på en värderingssajt på min 13 år gamla Honda CR-V.

Köpte den för 5 år sedan vid 10.000 mil för 125.000 kr.
Nu vid 16.000 mil skulle den kosta ca 65.000 kr hos bilhandlaren.
Det tycker jag är ganska bra värdebeständighet (y)
Men den rullar och går, och håller nog livet ut :)
Honda verkar vara en suverän bil och det återspeglar sig i andrahandsvärdet i ditt fall. Har en kompis som haft ett par stycken crv och det är aldrig nåt problem. inga motorlampor och dret som tänder sig .
 
KnockOnWood skrev:
Jag kollade på en värderingssajt på min 13 år gamla Honda CR-V.

Köpte den för 5 år sedan vid 10.000 mil för 125.000 kr.
Nu vid 16.000 mil skulle den kosta ca 65.000 kr hos bilhandlaren.
Det tycker jag är ganska bra värdebeständighet (y)
Men den rullar och går, och håller nog livet ut :)
Hur är servicekostnaderna på en CR-V? Kikade på den förut men blev avskräckt av alla Honda-ägare som klagar på höga servicekostnader p.g.a. ventiler som ofta behöver kontrolleras och justeras.
 
edmund skrev:
Hur är servicekostnaderna på en CR-V? Kikade på den förut men blev avskräckt av alla Honda-ägare som klagar på höga servicekostnader p.g.a. ventiler som ofta behöver kontrolleras och justeras.
Förra årets 1500-milaservice kostade 2.530 kr, men det var nog ett billigt år.
Så mycket reparationer tycker jag inte det har varit under tiden.
Lite bromsklossar och krängningshämmare. Och en AC-kondensor för ca 5.000 kr.

Jag skruvar aldrig med bilar, byter på sin höjd lampor :)
 
Redigerat:
hsd
Jag tror Duster är en minst lika bra bil som nån annan, ägs av Renault, snacket gick ju om Skoda som skitbil men med facit i hand så är den lika bra som nån folkvagn eller ådi, vilket avspeglat sig på nybilspriserna numera :(
Skulle kunna tänka mig en Duster själv :rolleyes:
Idag finns inga dåliga bilar men det finns bilar med dyra delar ,Audi BMW Subaru mfl.
 
hsd skrev:
Jag tror Duster är en minst lika bra bil som nån annan, ägs av Renault, snacket gick ju om Skoda som skitbil men med facit i hand så är den lika bra som nån folkvagn eller ådi, vilket avspeglat sig på nybilspriserna numera :(
Skulle kunna tänka mig en Duster själv :rolleyes:
Idag finns inga dåliga bilar men det finns bilar med dyra delar ,Audi BMW Subaru mfl.
Bmw delar är inte dyrare att köpa än Volvo delar , min E60 och V70 är likvärdiga i reservdelspriser.;)
 
Det beror helt och hållet var man köper delarna. Lämnar man in bilen på märkesverkstad får man betala dyrt för ex bromsbeläggen till Audi. Skruvar man själv och köper från Tyskland blir det mycke mycke billigare för jämförbara delar . Men som sagt set är ju om man gör det sjölv😕
 
Att Skoda är bra som folkvagn beror ju på att drivlinankommer därifrån
 
Tror knappast att en Duster är lika bra som vilken bil spm helst, kanske om man jämför med Lada Niva...å den är faktisk riktig cool!
 
Vi har haft 2 st Toyota Corollor som andra bil å dom har fanimig aldrig krånglat...sen gjorde vi ett felsteg å köpte en skitbil från VW en Polo-06, allt krånglade det var tändspolar, bromsok, hjullager, EGR ventiler å nu sist gick främre lamdasond sönder kostnad 3800:- som tur var han vi inte byta den för motorjäveln skar pga av en liten skitrem mellan kamaxlarna som gick av, tydligen ett relativt vanligt fel på VW's 1.4 liters motorer inte nog med det på jobbet hade vi två VW Caddy med DSG låda, det gick inte att dra en leksakskärra full med legobitar innan biljävlarna larmade om överhettad vxllåda...nä fy fan för VW, sämre skit får man leta efter, bra varumärkesbild är ingen garanti för kvalité. Då är nog fan Duster ett mkt bättre val 👍🏻 Ps. Nu har vi en Corolla igen å den säljer vi inte 😉
 
Redigerat:
Sålde precis våran Volvo s40 1.8 125hk 2001 som gått 10060mil och herregud!!!!!!!!! Shit vad jag tyckte det var jobbigt att sälja en bil på blocket med alla KORKADE spekulanter och (förlåt) idioter!!!!! Bara för att slippa denna upplevelser (en del rejält hotfulla) så är jag så glad att jag nu har köpt en NY bil och kommer byta var typ 5:e år och då som inbyte på bilfirman. Aldrig mer en gammal bil!!!!! Är nu ännu mer säker på mitt beslut att köpa en ny Dacia istället för en äldre tex XC60!!!!!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.