96 899 läst · 334 svar
97k läst
334 svar
Beställt ny bil, Dacia Duster
Det är få saker som jag tycker är dåligt på bilen hitintills efter ca 4 månaders ägande.
Det ena är placeringen av strömbrytaren till sätesvärmaren. Den sitter på utsidan av stolen så att man inte ser den när man sitter och tittar på vägen, man måste känna sig fram för att hitta den.
Det andra är att det inte finns nåt utrymme under bagagerumsmattan om man väljer bort reservdäcket.
Det ena är placeringen av strömbrytaren till sätesvärmaren. Den sitter på utsidan av stolen så att man inte ser den när man sitter och tittar på vägen, man måste känna sig fram för att hitta den.
Det andra är att det inte finns nåt utrymme under bagagerumsmattan om man väljer bort reservdäcket.
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
BMW och Mercedes menar du väll? Har aldrig hört att Audi skulle ha de ryktet. Audi är för mig kostymnissens första val . Även min blivande bil (dock inte kostymnisse)KnockOnWood skrev:
Självklart är en Skoda lika bra som en 3 år gammal VW eller en 6 år gammal Audi. Men det är ju för att det är samma bil....hsd skrev:Jag tror Duster är en minst lika bra bil som nån annan, ägs av Renault, snacket gick ju om Skoda som skitbil men med facit i hand så är den lika bra som nån folkvagn eller ådi, vilket avspeglat sig på nybilspriserna numera
Skulle kunna tänka mig en Duster själv
Idag finns inga dåliga bilar men det finns bilar med dyra delar ,Audi BMW Subaru mfl.
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Nej absolut inte, det är klart.pelpet skrev:
Sedan min första bil på 1970-talet, en Simca 1000, har jag blivit avprogrammerad från allt vad status är.
Allt annat var bättre, troligen till och med Trabant.
När vi körde 13 mil söderut för att hälsa på flickvännens föräldrar hade vi med en tiolitersdunk med vatten.
Det räckte att stanna två gånger för att fylla på kylarvatten
Jag gillar bilar och bilkörning. Har turen att få ratta nya bilar i premiumsegmentet på jobbet. Och visst är det skönt att köra dem. Men privat, när jag ska betala för kalaset, duger min Toyota från 2000 och 34.000 mil på mätaren, inköpt för 5.000kr alldeles utmärkt! Jag behöver inte bry mig om repor, bucklor eller någon avbetalningsplan. Dessutom är värdeminskningen hanterbar . Gått igenom besiktningen utan anmärkningar två år i rad och bara kostat en flaska med motorolja i service. Jag ler varje gång jag ser bilen!
Att köpa en begagnad finbil med all utrustning och elektronik som krånglar (bilarna på jobbet är på verkstad betydligt oftare än min Toyota) känns verkligen som att kasta pengar i sjön.
Nu rasar väl bilen ihop imorgon efter detta inlägget, men min poäng är densamma
Att köpa en begagnad finbil med all utrustning och elektronik som krånglar (bilarna på jobbet är på verkstad betydligt oftare än min Toyota) känns verkligen som att kasta pengar i sjön.
Nu rasar väl bilen ihop imorgon efter detta inlägget, men min poäng är densamma
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Och?Polos skrev:
Menar du kanske skillnad i milkostnad?
Bilen är ett transportmedel, inte ett njutningsmedel.
Många åker buss eller cyklar. Tror du att det är för den stora skillnaden i upplevelse eller kostnad?
Medlem
· Västra Götaland
· 2 313 inlägg
Menar du att du tror att milkostnaden aldrig har betydelse för den som funderar på vilken (ny) bil hen ska köpa?
Nåt som är intressant med Dacia för 150 000 och en premiumbil för 350 000 är att på tre år så har båda bilarna tappat 150 000 i värde. Med Dacia kan du då köpa en ny, den andra får man dras med längre eftersom värdeminskningen blir mindre per år..
Har svårt att tro att värdet på min bil är 0 kr om 2 år 8 månader, men jag förstår din poäng.
Vi som kör ca 1000 mil om året och är väldigt rädda om bilen och sköter om den räknar med att ha den i minst 5 år, det är ungefär så lång tid det tar att spara ihop till en ny bil
Vi som kör ca 1000 mil om året och är väldigt rädda om bilen och sköter om den räknar med att ha den i minst 5 år, det är ungefär så lång tid det tar att spara ihop till en ny bil