Det är få saker som jag tycker är dåligt på bilen hitintills efter ca 4 månaders ägande.
Det ena är placeringen av strömbrytaren till sätesvärmaren. Den sitter på utsidan av stolen så att man inte ser den när man sitter och tittar på vägen, man måste känna sig fram för att hitta den.

Det andra är att det inte finns nåt utrymme under bagagerumsmattan om man väljer bort reservdäcket.

• Gilla
Ellinor Hallberg
  • Laddar…
Sätesvärmarknappen är samma som renault megane...dålig lösning för föraren men kanske billigt för tillverkaren

pelpet skrev:
Grattis! Jag ser fram emot en recension och lite bilder.
Gärna ...vad grannarna tycker osv.
...
Vad spelar det för roll?
Bryr du dig egentligen om vad grannarna har för bilar?

maah skrev:
...
Någorlunda nytvättad med sommarhjulen på.
Ser fin ut!

KnockOnWood skrev:
Det är nog olika i olika grupper i samhället.
BMW och Audi kallas ju juggeracer eller pizzaracer.
Förmodligen inte utan skäl, då de märkena tydligen kan förhöja självkänslan rejält i vissa kretsar.
BMW och Mercedes menar du väll? Har aldrig hört att Audi skulle ha de ryktet. Audi är för mig kostymnissens första val :). Även min blivande bil (dock inte kostymnisse) ;)

hsd skrev:
Jag tror Duster är en minst lika bra bil som nån annan, ägs av Renault, snacket gick ju om Skoda som skitbil men med facit i hand så är den lika bra som nån folkvagn eller ådi, vilket avspeglat sig på nybilspriserna numera :(
Skulle kunna tänka mig en Duster själv :rolleyes:
Idag finns inga dåliga bilar men det finns bilar med dyra delar ,Audi BMW Subaru mfl.
Självklart är en Skoda lika bra som en 3 år gammal VW eller en 6 år gammal Audi. Men det är ju för att det är samma bil....

KnockOnWood skrev:
Vad spelar det för roll?
Bryr du dig egentligen om vad grannarna har för bilar?
Jag tycker frågan är intressant. Varför köper folk statusbilar? Jag tror inte att bilval enbart handlar om ekonomi, säkerhet och körupplevelse.

pelpet skrev:
...Varför köper folk statusbilar? Jag tror inte att bilval enbart handlar om ekonomi, säkerhet och körupplevelse.
Nej absolut inte, det är klart.
Sedan min första bil på 1970-talet, en Simca 1000, har jag blivit avprogrammerad från allt vad status är.
Allt annat var bättre, troligen till och med Trabant.

När vi körde 13 mil söderut för att hälsa på flickvännens föräldrar hade vi med en tiolitersdunk med vatten.
Det räckte att stanna två gånger för att fylla på kylarvatten :p
250px-1963_Simca_1000.jpg

• Gilla
Buford
  • Laddar…
Åk till några bil firmor och provkör lite dyrare märken sen åk och prova lite billigare . Jag lovar det är stor skillnad

Jag gillar bilar och bilkörning. Har turen att få ratta nya bilar i premiumsegmentet på jobbet. Och visst är det skönt att köra dem. Men privat, när jag ska betala för kalaset, duger min Toyota från 2000 och 34.000 mil på mätaren, inköpt för 5.000kr alldeles utmärkt! Jag behöver inte bry mig om repor, bucklor eller någon avbetalningsplan. Dessutom är värdeminskningen hanterbar :). Gått igenom besiktningen utan anmärkningar två år i rad och bara kostat en flaska med motorolja i service. Jag ler varje gång jag ser bilen!

Att köpa en begagnad finbil med all utrustning och elektronik som krånglar (bilarna på jobbet är på verkstad betydligt oftare än min Toyota) känns verkligen som att kasta pengar i sjön.

Nu rasar väl bilen ihop imorgon efter detta inlägget, men min poäng är densamma ;)

Polos skrev:
Åk till några bil firmor och provkör lite dyrare märken sen åk och prova lite billigare . Jag lovar det är stor skillnad
Och?
Menar du kanske skillnad i milkostnad?

Bilen är ett transportmedel, inte ett njutningsmedel.
Många åker buss eller cyklar. Tror du att det är för den stora skillnaden i upplevelse eller kostnad?

KnockOnWood skrev:
Och?
Menar du kanske skillnad i milkostnad?

Bilen är ett transportmedel, inte ett njutningsmedel.
Många åker buss eller cyklar. Tror du att det är för den stora skillnaden i upplevelse eller kostnad?
Om man bryr sej om milkostnad så köper man aldrig en ny bil .

Menar du att du tror att milkostnaden aldrig har betydelse för den som funderar på vilken (ny) bil hen ska köpa?:confused:

Stefan Bengtsson skrev:
Menar du att du tror att milkostnaden aldrig har betydelse för den som funderar på vilken (ny) bil hen ska köpa?:confused:
Nej men köper man en ny bil så minskar värdet väldigt mycket och det påverkar milkostnaden mycket , köper man en lätt begagnad så kan man spara mycket

Redigerat:
Nåt som är intressant med Dacia för 150 000 och en premiumbil för 350 000 är att på tre år så har båda bilarna tappat 150 000 i värde. Med Dacia kan du då köpa en ny, den andra får man dras med längre eftersom värdeminskningen blir mindre per år..

Har svårt att tro att värdet på min bil är 0 kr om 2 år 8 månader, men jag förstår din poäng.

Vi som kör ca 1000 mil om året och är väldigt rädda om bilen och sköter om den räknar med att ha den i minst 5 år, det är ungefär så lång tid det tar att spara ihop till en ny bil :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.