96 899 läst · 334 svar
97k läst
334 svar
Beställt ny bil, Dacia Duster
Det var väl lite kategoriskt.KnockOnWood skrev:
Bilen är väl vad man vill den ska vara. Ett transportmedel. En hobby. Ett nödvändigt ont. Något helt onödigt. En livsstil. En investering??? En bra kapitalförstörare. Ett njutningsmedel.
Välj själv. Alla är vi olika.
Din honda är ett transportmedel, inte ett njutningsmedel. Det kändes mer rätt än ditt generella påstående.KnockOnWood skrev:
När jag läser detta tänker jag att du kanske bör vänta lite med uttalanden om hur bilen är som släpdragare.maah skrev:Som släpdragare fungerar den utmärkt. Jag har 1.5dCi modellen, framhjulsdriven.
Den är stabil på vägen och motorn räcker gott och väl till. Jag har i och för sig inte kört så tungt, kanske runt 250-300kg, men då märktes det ytterst lite att jag hade en kärra efter. Normal acceleration upp till landsvägsfart utan problem.
på.
Alla bilar med krok kan dra ett släp. Inga framhjulsdrivna bilar gör det bra när underlaget är grinigt och släpet är tungt.
300 kg är knappt tjänstevikten på ett vanligt släp. Min skoda fabia drog 500 kg utan problem, det är inte en bra dragbil.
Koppla på max släpvikt och utvärdera sedan om det går "bra". Jag försöker inte antyda att det kommer gå dåligt, bara att dragarkvaliteterna kanske kan utvärderas på annat sätt......
Japp, det stämmer kanske inte riktigt.maah skrev:
Vi köpte en Volvo V70 2,4D 2010. Då kostade den med rabatt 269 000 kr. Idag efter snart 11 000 mil är den värd 130 000 kr. Volvo har under tiden höjt sina priser så motsvarande bil idag kostar 350 000 kr. Då har vi tappat 350 - 130 = 220 000 kr på 5 år eller 44 000 per år.
Hursomhelst, vanliga bilar är en usel investering!
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Vad vet du om vad jag njuter av?MathiasS skrev:
Bra teknik och säker färd på vägarna gillar jag i alla fall.
Visst!Alfredo skrev:
Men om man ser prislappen på njutningsmedlet kanske man hellre skulle ta en kopp kaffe och en bakelse
Varje dag. År efter år. Hur kul är det att sitta och hålla i en ratt?
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Jag sitter i bilen 300 timmar varje år, och en stor del av den tiden är resten av familjen med. Det är faktiskt värt en hel del pengar att åka säkert och bekvämt.KnockOnWood skrev:
Whoooohooooo Fick just veta att vi får hämta bilen imorgon istället!!!!!!
Jag pendlar till Oslo med bil emellanåt och då är det guld värt att ha en "riktig" bil. Man ska sitta skönt, farthållare, okej förbrukning, låg ljudnivå och gärna navi och bra stereo. Jag är nöjd med min Saab 9-3 Aero -09 men när lånar päronens Audi A6 -13 så känns min skit efter det. Så för vissa spelar de faktiskt ganska mycket roll hur de känns att köra/åka bilen. Men i TS fall hade jag nog med kollat på en billigare bil. Det beror ju på hur mycket man kör och vart.
Jag valde ju den billiga bilen Dacia Duster men det var inte enbart priset. Jag hade inte valt den om den inte haft tex AC eller varit skön att sitta i. För mig betyder skön att sitta i att man sitter högt och har mkt utrymme som takhöjd tex. Jag menar inte att Duster är bättre än någon annan bil men skulle inte heller säga att jag valde den enbart pga billig. Finns massor jag gillar med bilen. Tycker den är sjukt snygg och det finns ingen teknik som jag kan komma på att bilen skulle sakna. Ser fram emot att lära mig media navigeringen med blåtand Kommer inte kunna svara på hur den hanterar släp för kommer aldrig köra på släp. Vi har bilen som en familjebil och kör ca 1100mil per år. Vår längsta resa i år blir en trip till Ullared ha ha Vill vi utomlands tar vi flyget. Mannen har tjänstebil i arbetet och jag arbetar 1min från hemmet så använder mest bilen på helgerna.
Redigerat:
Min tolkning av släpdragare va efter mina behov. Det är att köra diverse byggmateriel och lite möbler ibland och då blir det sällan över 3-400kg (+ släpvagnsvikten såklart).MathiasS skrev:När jag läser detta tänker jag att du kanske bör vänta lite med uttalanden om hur bilen är som släpdragare.
Alla bilar med krok kan dra ett släp. Inga framhjulsdrivna bilar gör det bra när underlaget är grinigt och släpet är tungt.
300 kg är knappt tjänstevikten på ett vanligt släp. Min skoda fabia drog 500 kg utan problem, det är inte en bra dragbil.
Koppla på max släpvikt och utvärdera sedan om det går "bra". Jag försöker inte antyda att det kommer gå dåligt, bara att dragarkvaliteterna kanske kan utvärderas på annat sätt......
Och då fungerar den jättebra
Ska man dra ett hästsläp eller en stor båt med jämna mellanrum så är det säkert som du skriver.