Såg en större mängd Dacia servicebilar med Ericsson-logga klara för leverans hos en bilfirma.
 
Ja, det har ju gått lite tungt för Ericsson på sistonde.
 
  • Gilla
Riggvägen och 2 till
  • Laddar…
AndersS skrev:
Såg en större mängd Dacia servicebilar med Ericsson-logga klara för leverans hos en bilfirma.
säkerligen för användning i fälttjänstverksamheten, låter som ett bra alternativ till mindre skåpbilar där man inte behöver så mycket plats.
 
MathiasS skrev:
säkerligen för användning i fälttjänstverksamheten, låter som ett bra alternativ till mindre skåpbilar där man inte behöver så mycket plats.
Jajamen, det var servicebilar till Ericsson LSS och små skåpbilar.
 
maah maah skrev:
Hej på er alla!

Det är såhär att jag för första gången i livet har fått nöjet att beställa en helt ny bil.
Visserligen en rumänsk budgetvariant, men ändå :cool:

[bild]

Nu är ju bilen redan beställd så jag vill bara ha positiva kommentarer ;)
Det blev som sagt en Dacia Duster 1.5 dCi (4x2), med lite extra utrustning.
Utrustningsnivån kallas för "Lauréate" och där ingår lite gott och blandat som man kan förvänta sig i en bil från 2014. Vi gjorde några tillval, bl.a takräcke, dragkrok, farthållare och designpaket.
Slutpriset på detta blev 156 000:- och det känns ju överkomligt för en fabriksny bil.

Beräknad leverans är vecka 50 och jag är och kommer va som ett barn som väntar på julafton fram till dess.

Är det nån som har funderat på att köpa en Duster eller äger en redan och har något kul att säga om den?

Har ni inget bra att säga så kan vi väl ljuga istället så jag åtminstone får vara glad tills bilen kommer! :D

Vilken färg beställde du?
 
  • Gilla
SimonThn och 1 till
  • Laddar…
Gammal tråd, men kan meddela att jag såg en hel del Duster 4x4 nere i Namibia (de säljs som Renault där).

Övriga bilflottan består främst av Toyota, Hilux är överlägset mest populär tillsammans med lokalproducerade HiAce och Corolla. Riktigt längt ute på vischan kör alla Land Cruiser 70-serien.

Tål bilarna vägarna där nere så vågar jag nog lita på att de kommer fungera hyfsat även här,
 
  • Gilla
Mazen och 1 till
  • Laddar…
Eftersom du ändå lyfte tråden så kan jag inflika att bilen fungerar klockrent. Har inte haft ett enda bekymmer med den hitintills.

Har dock lite lösa planer på att byta upp mig till en ny Duster. Får ca 65-70 i inbyte för våran enligt säljaren.
Det innebär en värdeminskning på ca 18k per år, vet inte om det är bra eller dåligt eftersom jag aldrig har ägt en ny bil förr :)
 
  • Gilla
Övv och 3 till
  • Laddar…
2018 Dustern är ett rejält lyft i inredning
 
  • Gilla
Cancerman_777
  • Laddar…
maah maah skrev:
Eftersom du ändå lyfte tråden så kan jag inflika att bilen fungerar klockrent. Har inte haft ett enda bekymmer med den hitintills.

Har dock lite lösa planer på att byta upp mig till en ny Duster. Får ca 65-70 i inbyte för våran enligt säljaren.
Det innebär en värdeminskning på ca 18k per år, vet inte om det är bra eller dåligt eftersom jag aldrig har ägt en ny bil förr :)
Hade en värdeminskning på 21 500 per år på en begagnad bil, hade den i 3 år men körde dock 7000mil den var 8år gammal när jag sålde den.

Så tycker att du inte ska gråta räksallad över värdeminskningen.
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
Är inte dustern dyr? En ”ny” bil byggd på gamla franska delar och ihopskruvad i Rumänien, krocksäkerhet och utrustningsnivå som är många
Årtionden bakåt...
 
  • Gilla
Stefan N
  • Laddar…
Vem trampade dig på tån?
Dustern har helt okej krocksäkerhet. Det är väl bara fotgängarskydd och autobroms som är undermåligt. Det är dessutom samma plattform som qashqai
 
Jag har inte kört någon Duster men det är mest för att jag är rädd för att jag kommer att tycka den är bra. Har bekanta som köpte en ny för 3år sedan och är mycket nöjd.

Misstänker att det är överlägset mest bang för pengarna idag. Under 20k per år i tapp är grymt bra. Jag skall byta ut min 6år gamla BMW 520D snart och den ligger på nära 60k per år.
 
Redigerat:
  • Gilla
Marcussjogren och 1 till
  • Laddar…
Gör ett nytt lyft, finns det fler här som skaffat sig en duster? Jag köpte en nu i veckan, lyckades hitta en med automatlåda.
2017, diesel, 6600 mil. Har länge sneglat åt dustern men har inte varit i läge att byta bil men nu hade den gamla ganska många fel och jag kände ett ganska starkt villhöver-behov av en ny bil.

Har varit väldigt lockad av just det faktum att den är ganska avskalad och inte så mycket lullull. Då jag tidigare bara haft skåpbilar så är inte ljudnivån något vidare problem utan den är snarare avsevärt bättre än mina tidigare bilar. Den stämde dessutom in väldigt bra på mina önskemål som var automat, dragvikt på minst 1000kg på b-kort, lite högre markfrigång och ganska små yttermått så att den går in i carporten.

Det enda problemet jag ser med den i nuläget är dock att den har det där förbannade start-stoppsystemet som inte verkar gå att stänga av permanent utan måste stängas av manuellt varje gång bilen startas. Ska göra lite efterforskningar och se om det kan gå att lösa.

Har även lite funderingar kring extraljus, jag vet att jag ska skaffa det men är inte riktigt säker på montering, är sugen på frontbåge men tvekar pga kostnaden och eventuellt montage. Har någon här monterat en frontbåge själv och kan redogöra för komplexiteten?
 
Efter en massa bilar från fabriksnya tjänstebilar till mer eller mindre begagnade kom jag fram till att ny kostar skjortan att köpa, men inget i underhåll. Gamla kostar inte lika mycket, men kostar skjortan att hålla liv i.
De senaste bättre begagnade kostade mig över två tusen i månaden för underhåll (reparationer, däck mm)
2016 samlade jag ihop till handpenningen på en fabriksny Duster utan lullull. Den kostade mig 2500 i månaden, men med vagnskadegaranti blev totalen billigare än mina tidigare begagnade
Efter tre år beställde jag en ny likadan. Restvärdet täckte handpenningen och jag fick en helt ny, med full garanti och nya däck.
Om jag hade valt att behålla den gamla hade jag fått betala för den första stora servicen och två uppsättningar däck. Samtidigt hade vagnskadegarantin upphört, så försäkringskostnaden hade också ökat. Tillsammans lika mycket som en handpenning till..............
Alltså, en no brainer att byta till nytt var tredje år
Kvalitet? De första körde jag 6000 mil, två glödlampor och torkarblad var enda extra utöver två små servicetillfällen.
Den andra har gått 3500 mil och haft en service och en reparation, förkopplingsmotståndet i kupefläkten, inget mer
Finesser? Jag kan lugnt säga att bilen har allt som behövs, jag saknar inget. Jag har till och med börjat gilla start-stopp-automatiken. Det har tagit några år att vänja sig av med Amazon-fasonerna där man var tvungen att hålla grundgas vid rödljusen. Man kan faktiskt lita på bilen!
Det finns ingen finess på kartan som motiverar dubbla priset på en nybil!
Nästa år blir det byte igen, tveklöst. Det gäller bara att vara ute i tid när man köper nytt. Har man tidsnöd blir man tvungen att köpa når fullutrustad demobil med onödiga mojänger som inbyggd GPS och dimljus
 
  • Haha
RalleB
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.