Polos skrev:
Grattis till en ny 90 tals bil
Thx ;). Älskar 90-talet ;)!

Var hittar man en ny SUV med 4x4 för under 150000:-? Det finns bara ett alternativ.

Ja, så är det, om man nu måste ha en ny.

Jag tycker det finns dåligt med alternativ även om man kollar begagnat :(

...det finns ju en miljon suvar till salu i den prisklassen. Frågan är väl vad man kallar suv och i vilket skick den ska vara i.....man kan få en ny Polo för 150kkr, det är ett bättre köp..... :)

Bodde jag mitt i skogen, behövde 4wd, bara åkte småvägar lokalt och inte kunde meka själv alls (så jag ville åt garantier på ny bil) så skulle nog en Duster kunna locka. Nu kör jag i hårt trafikerad storstad, med barn i bilen, jag byter gladeligen 4-hjulsdrift och god markfrigång mot högre säkerhet och något högre pris men en vanlig "standardbil" med fwd. Allas behov är ju olika. Snyggt är relativt. Tycker dustern ser ut ungefär som man kan vänta av en bil med den prisklassen. Min golf7 är inte nån skönhet och inget som man bräcker grannar med, men för mig funkar den...

tlundberg skrev:
Det är inte fakta. Det är din (och säkert flera andras) åsikt.

Har man inte mer än 150000 kr att lägga på en SUV tycker jag absolut att man ska överväga en Duster.
Återigen, vad tycker du är ett bättre köp i samma prisklass?
Ständigt återkommande frågan som ingen tycks kunna svara på :)

Jag är efter 1,5 år och 2000 mil fortfarande väldigt nöjd med min Duster. Känns fortfarande som en ny 90-tals bil!

• Gilla
plan-g
  • Laddar…
maah skrev:
Ständigt återkommande frågan som ingen tycks kunna svara på :)

Jag är efter 1,5 år och 2000 mil fortfarande väldigt nöjd med min Duster. Känns fortfarande som en ny 90-tals bil!
Lada Niva om man gillar 80-talets nya bilar? ;)

tlundberg skrev:
Det där tycker jag var en onödig kommentar. Sådana spydigheter vill man inte höra när man precis har spenderat så mycket pengar som det ändå handlar om.
Tycker inte det var speciellt spydigt, det är en ny bil men mycket av konstruktion/teknik är av äldre datum om det sedan är -90 eller -00 kan man alltid fundera över.
Sedan är det kvalité och hållbarhet, t.ex. hur står den emot svenskt vinterklimat? Priset är lågt jämfört med bilar av motsvarande modellen så börjar den strula eller har större rostproblem efter 8-10 år så den blir osäljbar och ej körbar så kan man skrota utifrån restvärde och jämfört med inköpspris.

MathiasS skrev:
Som av en händelse kostar en ny Niva precis 150k..

[länk]

När får vi se en Duster vs Niva shootout?
Nu snackar vi 90-tal! Dustern känns ju toppmodern jämfört med denna.
Dock så tycker jag den inte är jämförbar då den är mycket mindre. Det där kan man ju nästan kalla en 2-sitsig bil.

Det är helt klart ett stort plus att Nivan kommer standardutrustad med TRE växelspakar. En för växellåda, en för diffen och en för fördelningslådan.

Hur många av er som pratar ner Duster har kört en?
Jag har ingen Duster själv, men har definitivt övervägt det. Har haft möjlighet att testa en Duster i riktigt tuff terräng och är imponerad. Visst är det en simpel bil men det är också dess styrka. Alla behöver inte heads up display och lane assist. Och med färre elektroniska pryttlar blir det färre grejer som kan strula.
Har hört av flera som jobbar på Volvo-verkstäder att de ogillar Dacia för att de sällan är på verkstaden - de tjänar alltså inga pengar på dem. Driftsäkerheten beror förstås inte på att Dacia gör bättre bilar än alla andra, det hänger snarare ihop med att det är enkla bilar byggda på gammal beprövad teknik.

Jag skulle aldrig köpa en Duster för långkörning, men som andrabil fyller den mina krav mer än väl.
Inte helt överraskande säljer de väldigt bra där jag bor också, här är folk inte så skitnödiga med prestige och här behöver folk bilar som tar sig fram även utanför europavägnätet.
Andrahandsvärdet verkar bra också, i alla fall om man ska gå på priserna på Blocket. Jag ser ingen anledning att fundera på en begagnad när en sprillans ny kostar så pass lite extra.

AndersS skrev:
Sedan är det kvalité och hållbarhet, t.ex. hur står den emot svenskt vinterklimat? Priset är lågt jämfört med bilar av motsvarande modellen så börjar den strula eller har större rostproblem efter 8-10 år så den blir osäljbar och ej körbar så kan man skrota utifrån restvärde och jämfört med inköpspris.
En Duster är inte osäljbar efter 8-10 år, inget pekar på det. Och även om den vore det så vet jag många bilar som har mer än 150.000 kronor värdeminskning på 8-10 år.
En bekant på Rolf Ericson bil (som säljer Dacia) berättade att de har många företagskunder typ målare, städfirmor och annat som behöver servicebilar till anställda som sliter ganska hårt på bilarna. Istället för att köra VW Caddy som tidigare, och oroa sig för restvärdet, köper de Dacia Lodgy eller Dokker och räknar kallt med att skrota bilarna efter tre år av total vanvård.

• Gilla
xdigger och 3 till
  • Laddar…
Nu kommer säkert nån komma med invändningen att man kan köpa t.ex. en XC60 för den tappar också 150 000:- i värde på 8-10 år, men den bilen är mycket bättre. Det stämmer ju såklart.

Men det innebär också att man måste ha ca 350 000:- att betala bilen med från första början.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.