96 908 läst · 334 svar
97k läst
334 svar
Beställt ny bil, Dacia Duster
Kan inte direkt säga att den ser ut som hundskit 😄 .Marre666 skrev:
Men jag tycker den ser ut som den känns att köra/kvalité , som en 90 tals bil ungefär .
Ser ut som och känns som en 20 årsgammal bil .
Och den kostar som dom gjorde på 90 talet
Den var ny för mig. Hade jag fått frågan om bilmärke hade jag gissat på någon som byggt en EPA/A-traktor med delar som fanns tillgängliga och gratis. Men som sagt är smaken olika, speciellt gällande amerikanska bildesigners och europeiskt synsätt på utseende.thomas33 skrev:
Det var så att GM frågade bilköpare vad de ville ha i en bil och så skulle bilen också sticka ut lite.Polos skrev:
Nu blev det för mycket av allt, men det finns många intressanta lösningar. Bakluckan är tvådelad, så nederdelen blir en bänk för två med burkhållare. Mittarmstödet en islåda, som går att lyfta ut och ta med sig. Fälls alla säten bak rymmer den en hel spånskiva! Ett lastnät som kan placeras på 22 olika sätt. Bilstereo med 10 högtalare och två av dem där bak, för att kunna spela utanför bilen, när man har party.
Så med en vettigare karossform hade den säkert sålt bra, både som laståsna och partybil.
Lustigt att många tycker att den är ful.. jag tycker faktiskt att den är riktigt snygg och med den attraktiva prislappen skulle den absolut vara ett alternativ om jag skulle köpa en helt ny bil idag.
Men smaken är förstås som baken, delad. Hoppas ni som köpt en blir nöjda!
Men smaken är förstås som baken, delad. Hoppas ni som köpt en blir nöjda!
Tilläggas ska väl att det är bland de sämsta bilar som testats i Euro NCap d.v.s. värdelös ur krocksäkerhetssynpunkt. I grundutförandet (som marknadsförs för 99000) så är den 2-hjulsdriven och där finns inte ens elektriska fönsterhissar. Jag hade hellre köpt en 10 år gammal BMW X3 eller liknande.
Den billigaste 4WD kostar 127000 kr, vilket kanske börjar bli lite väl mycket. Tycker dock att utrustningsnivåerna är helt ok. Hade man nöjt sig med 2WD skulle man kanske lagt på 1500 kr på takräcken och 4500 på fjärrstyrt c-lås...
Är inte något större gillare av elhissar så det hade jag gärna sluppit, men det verkar vara standard på alla modeller utom den allra billigaste, men väljer jag till fjärrstyrt C-lås så slänger de med elhissar på köpet
Edit: Säljer de fortfarande Lada Niva i Sverige?
Tydligen har man även i Nivan elektriska fönsterhissar numera:
http://teknikensvarld.se/lada-niva-uppdateras-152059/
Nivan kostar från 113 000 kr. Men då är den bara tredörrars... Extrautrustningen är rätt dyr så precis som med Dustern blir den snabbt dyr: http://www.variantbil.se/index.php/lada-niva
Är inte något större gillare av elhissar så det hade jag gärna sluppit, men det verkar vara standard på alla modeller utom den allra billigaste, men väljer jag till fjärrstyrt C-lås så slänger de med elhissar på köpet
Edit: Säljer de fortfarande Lada Niva i Sverige?
Tydligen har man även i Nivan elektriska fönsterhissar numera:
http://teknikensvarld.se/lada-niva-uppdateras-152059/
Nivan kostar från 113 000 kr. Men då är den bara tredörrars... Extrautrustningen är rätt dyr så precis som med Dustern blir den snabbt dyr: http://www.variantbil.se/index.php/lada-niva
Redigerat:
Mycket upplysande tråd - visste inte ens att det såldes bilar (i Sverige, idag) som är så dåligt utrustade att de inte ens har elektriska fönsterhissar....
Hur är det då med deformationszoner, airbags, bältessträckare och annan (i mitt tycke) nödvändig säkerhetsutrustning för förare och passagerare? Hur vägar man ens sätta sig själv eller sin familj i en sådan bil?
Hur är det då med deformationszoner, airbags, bältessträckare och annan (i mitt tycke) nödvändig säkerhetsutrustning för förare och passagerare? Hur vägar man ens sätta sig själv eller sin familj i en sådan bil?
Enligt mig, nej. Som jag skrev ovan så fick bilen 3/5 stjärnor i Euro NCap vilket är ett bedrövligt resultat. I princip alla bilar (åtminstone i den storleksklassen) får 5/5 stjärnor utan problem. Som kuriosa kan jag tillägga att en nära vän till mig som är bilförsäljare (oberoende firma) hade en förre detta kund som kom in för någon vecka sedan efter att ha krockat med sin Duster i 70 km/h. Hon klarade sig som tur var bra, då airbagen tog det mesta, men det blev i princip ingenting kvar av bilens främre del. Hon ville helt enkelt inte sätta sig i samma modell igen utan skulle köpa något annat.KristinaRT skrev:Mycket upplysande tråd - visste inte ens att det såldes bilar (i Sverige, idag) som är så dåligt utrustade att de inte ens har elektriska fönsterhissar....
Hur är det då med deformationszoner, airbags, bältessträckare och annan (i mitt tycke) nödvändig säkerhetsutrustning för förare och passagerare? Hur vägar man ens sätta sig själv eller sin familj i en sådan bil?
Tilläggas ska ju till mig inlägg ovan att inte ens c-lås är standardutrustning utan du måste låsa med nyckel på den billigaste modellen.
Kort och gott, det är en bil med 90-tals standard och inte ens bra sådan utan att jämföra med de billigare märkena på den tiden.
Är det inte så det ska vara efter i en krock i 70 knyck?falkn skrev:
Deformationszon kallas det. Om bilen varit nästan opåverkad så hade krockvåldet mot människorna i varit nästan oändligt stort.
En bil som är hel efter en sådan krasch är ingen höjdare, det ska ske en "kontrollerad" deformation som lämnar passagerarutrymmet så intakt som det bara går.
Däremot ska bilen inte disintegreras
Däremot ska bilen inte disintegreras
Redigerat: