Funderar på att byta en av hushållets familjetraktorer (Octavia Scout & Passat, båda diesel) mot en bensin-duster pga korta köravstånd men relativt vanligt förekommande behov av markfrigång. Passaten saknar dieselvärmare och elvärmaren pallade inte riktigt vinterkylan, 27-30 minus ett par veckor i vintras, och gick kall nästan hela tiden. Hur är Dustern i "riktig vinter"?
 
Då jag jobbar med bl.a. Dacia kan jag säga att de håller väldigt bra. De är enkla i konstruktionen, men de går inte sönder. Vi har fått in en bärgad Dacia på 4 år (bortsett från kollision skador) och den hade bränslestopp.

Fyrhjulsdriften är från Nissan qashqai och motorerna är numera Renaults senaste modeller så de är snåla och driftsäkra.

Självklart har Renault valt att Dacia skall vara enklare, annars kommer ingen köpa en Renault. Vill man så kan man ändå fylla bilen med navigering, automatiska ljus m.m. men då tappar man halva poängen tycker jag.

Är man orolig över kvalitén kan man köpa till förlängd garanti upp till 7 år/20 000 mil. (beroende på modell) Men som många tidigare sagt så räcker det att behålla bilen i 4 år så har man tjänat in värdetappet på de flesta andra bilar, alla år efter är ju ren vinst.

Inte minst är det ju ett "statement" att köra Dacia!
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Norrhyttan skrev:
En Duster är inte osäljbar efter 8-10 år, inget pekar på det. Och även om den vore det så vet jag många bilar som har mer än 150.000 kronor värdeminskning på 8-10 år.
.
Det jag skriver om du läser inlägget igen är att utifrån det låga inköpspriset kan man skrota bilen efter 8-10 år om den inte går att sälja eller får problem som är dyra att åtgärda.
 
maah skrev:
Nu kommer säkert nån komma med invändningen att man kan köpa t.ex. en XC60 för den tappar också 150 000:- i värde på 8-10 år, men den bilen är mycket bättre. Det stämmer ju såklart.

Men det innebär också att man måste ha ca 350 000:- att betala bilen med från första början.
En XC60 tappar nog det dubbla på 8-10 år och 350kkr är grundpriset på en "ren" bil, påverkas lite av miltalet också.
 
Mikael_L
Lite kul det här.
Med denna tråd i minnet så såg jag idag en bil lite snett bakifrån på en parkering och hann tänka, "kul, det måste ju vara den där Duster´n som debatteras så flitigt i tråden".

Men sen såg jag ju på emblemen att det var en Audi Q5... :surprised:

(Eller möjligtvis en emblemtrimmad duster) ;)
 
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
Jag har absolut inget imot dustern den är säkert väldigt bra för det priset , men efter jag och min bror var och provkörde olika bilar så kändes dustern 15-20 år äldre fast i nyskick .
 
Polos skrev:
Jag har absolut inget imot dustern den är säkert väldigt bra för det priset , men efter jag och min bror var och provkörde olika bilar så kändes dustern 15-20 år äldre fast i nyskick .
När provkörde ni? För något år sedan kom en facelift (som knappt syns), då lyftes inredningskvalitet och ljuddämpning flera snäpp. Fortfarande allt annat än premium, men mycket bättre än tidigare.
 
Hej.

Kan man få en uppdatering av er som kör en Duster, är ni nöjd än så länge?

/3
 
galento
Polos skrev:
Jag har absolut inget imot dustern den är säkert väldigt bra för det priset , men efter jag och min bror var och provkörde olika bilar så kändes dustern 15-20 år äldre fast i nyskick .
En av våra bekanta köpte en ny Duster men köpte sen en Audi för att få bättre åk komfort så Dustern
fick bli en "andrabil" istället.
 
hsd
Det är lite märkligt, biltidningar med flera rynkar på näsan åt Dacia men när man söker efter svagheter mm på nätet så hittar man inget påtagligt och frågar de som har en då verkar de vara nöjda
 
En Renault gjort i Rumänien, säger väl kanske en del? Snart bor väl alla Rumänier mfl i Sverige, så ingen bygger bilen längre..

Är den verkligen Så billig? Allt bortskalat, allt kostar extra, tom säkerhet..samt gammal konstruktion och krocksäkerhet mm...
 
Hej -igen

Kvalitetsmässigt är den minst sagt svåröverträffad. Det man skall ha i åtanke vid ev köp är komforten och designen. Det är ingen "premium"-kärra utan en mycket prisvärd, funktionell bil. Knappar mm känns inte som i en betydligt dyrare bil men de fungerar och håller.

Många gånger är "classic"-bilar eftertraktade då de brukar vara kvitt alla barnsjukdomar. Det är halva tanken med Dacia, det mesta bygger på enkel, tidigare och beprövad teknik från Renault och Nissan.

Att fullt utrusta en ny Dacia tar ju bort halva poängen med biltypen. Även då är den förvisso prisvärd men man får varken mer komfort eller en visuellt optimal bil.

ViBilägare gjorde ett test för något år sedan där duster vann stort mot Suzuki sx4 och Fiat panda...

Är man osäker på andrahandsvärdet är det bara att kika på blocket, de står ju omotiverat högt, skiljer ju alldeles för lite mellan en två år gammal bil mot en ny. De som är någorlunda billiga är de tvåhjulsdrivna.
 
Kan ju va så här också.

Dom som inte äger en Duster = Hade högre krav på bil och köpte annat.
Dom som äger en Duster = Hade lägre krav och nöjde sig med denna och är därmed nöjda.
 
  • Gilla
1337 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.