3 011 läst · 57 svar
3k läst
57 svar
Bergvärme Västernorrland
Då får du nog vara nöjd om den kan hämta hem värmeunderskottet vid -17.När det är riktigt kallt så ska värmepumpen gå hela tiden.T Thomas.Eriksson5 skrev:Det är räknat på -26 grader den kallaste dagen i programmet för IVT, årsmedeltemperatur 3,5 grader. Enligt IVT skall Kbin ligga på 0 eller strax under och Kbut på ca. -3 ut. De värden jag hade vid -24 är utan eltillskott.
Just nu har det varit -17 i två dygn 23 grader varmt inne, Kbin 0,2 plus och Kbut -3,0. Pumpen verkar inte ha några problem vid denna temperatur utan eltillskott utan tempen stiger och pumpen stannar och står still 15-20 minuter. Kbin är i princip aldrig kallare än -o,1 till -0,2 utom då när det var -24 då den gick ner till -0,3 men då gick pumpen hela tiden.
Isolera är inte billigt eller roligt, men effektivt är det. Det syns bara på elräkningen =)
kul att se var gränserna går för vp, min använde elpatron förra året i jan, när vi hade ca 1v kring -40
-30 klarar den utan ep i alla fall 6kw on/off Norrbotten
kul att se var gränserna går för vp, min använde elpatron förra året i jan, när vi hade ca 1v kring -40
-30 klarar den utan ep i alla fall 6kw on/off Norrbotten
Jag har skottat undan på vinden och kollat, dock ej mätat men väldigt mycket. Kanske är för att SCA byggt detta hus en gång i tiden, fri tillgång på sågspånK Kurtivan skrev:
Renoverare
· Ångermanland
· 93 inlägg
Bor själv i Västernorrland och har gammal bergvärme som klarar sig ner till -20 utan tillskott. Men du kan vara lugn, brukar bara bli typ 1000kWh tillskott på min (enligt pumpens mätare iaf) så det är inte jättemånga dagar per vinter det behövs.
Har ett hus från 1955 som bara har 10cm isolering original och har fått ungefär 5-7cm tilläggsisolering under 70-talet. Det gör att jag klarar mig med lite lägre framledningstemp på 43-44 grader vid -15c och kanske är något att överväga även för dig om ny fasad behövs nångång framöver. Tror lägre temperaturbehov kan få pumpen att leva lite längre också.
Har ett hus från 1955 som bara har 10cm isolering original och har fått ungefär 5-7cm tilläggsisolering under 70-talet. Det gör att jag klarar mig med lite lägre framledningstemp på 43-44 grader vid -15c och kanske är något att överväga även för dig om ny fasad behövs nångång framöver. Tror lägre temperaturbehov kan få pumpen att leva lite längre också.
Det absolut viktigaste för att hålla värmen är att fönster och dörrar är täta och listerna hela. Sedan att det inte läcker någon annanstans heller där det inte ska förutom självdraget. Annars försvinner värmen väldigt fort när det är -25C.
Jag har besökt en hel del hus som eldar med otroliga mängder ved och huset är otätt precis överallt. Lister som hänger på trekvart. Fönster som bytts ut men man har slarvat med drevningen så det blåser rätt igenom, mm.
Jag har besökt en hel del hus som eldar med otroliga mängder ved och huset är otätt precis överallt. Lister som hänger på trekvart. Fönster som bytts ut men man har slarvat med drevningen så det blåser rätt igenom, mm.
Klicka här för att svara