1 341 läst · 46 svar
1k läst
46 svar
Bergvärme Västernorrland
Har du enrörssystem pröva öka cirkpumpen kan ge nån grad du kan sänka i framledning, samtidigt sällan de är riktigt kallt ute!T Thomas.Eriksson5 skrev:Jag var inne på en 12 kw pump också men gissar på att pumpen kanske är på gränsen men enligt IVT skulle den absolut räcka till. Nu kan man ju garanterat trimma in den lite mer bara man blir mer van men man vill ju undvika tillskott så långe som möjligt Jag har också totalt 210m hål men dock hade jag 48 m till berg
Men var skönt då det va - 36 förra vintern och de inte gick elpatron 11kw behövde huset då och 64gr framledning 👍65 skulle thermia pumpen ge så👍
Denna skall också kunna ge ut 65 gradigt vatten enligt IVT men det lär ju vara vid optimala förhållandenN Niklaspe skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 403 inlägg
Eftersom ingen försökt rätta mig så är jag inne på att pumpen är underdimensionerad.
En On/Off-pump som denna levererar 9kW när den kör (inom vettiga framledningstemperaturer), och kör den kontinuerligt så lyckas du få ut all värme i huset.
En On/Off-pump som denna levererar 9kW när den kör (inom vettiga framledningstemperaturer), och kör den kontinuerligt så lyckas du få ut all värme i huset.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 403 inlägg
Hej Thomas.Eriksson5T Thomas.Eriksson5 skrev:Jag var inne på en 12 kw pump också men gissar på att pumpen kanske är på gränsen men enligt IVT skulle den absolut räcka till. Nu kan man ju garanterat trimma in den lite mer bara man blir mer van men man vill ju undvika tillskott så långe som möjligt Jag har också totalt 210m hål men dock hade jag 48 m till berg
Jag har två borrhål och som vardera har 60 meter till berg. Det var krosszon längst nere och besvärligt att komma djupt men där finns troligen rörligt grundvatten, då jag bor nära en älv.
2* 60 m i våt lerjord har jag försökt nyttja som ett värmelager. Jag har en extra cirkulationspump som cirkulerar brinevätskan, denna cirkulation är senare är planerad att kopplas till en kylbaffel för frikyla.
Genom att cirkulera vatten den tid, av sommarperioden, som den varvtalsstyrda värmepumpen inte själv behöver (och kyler ned) brinevätskan så flyttar jag idag värme (rörligt 4-gradgt vatten som finns längst ned i de två hålen) till 2* 60 m av vätskefylld lerjord som har kyls ned under vinterperioden.
Det liknar det sätt som till exempel IKEA idag värmer/kyler vissa av sina varuhus. Se t.ex. ”Geoenergi på IKEA Svågertorp Visualisering och uppföljning av geoenergi på IKEA i Malmö mellan 2009-2011 https://lup.lub.lu.se/luur/download?func=downloadFile&recordOId=3168628&fileOId=3168632
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 728 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 728 inlägg
Mitt hus utan källare, i Västernorrland, 65 m2 byggyta, inredd ovanvåning, delvis tilläggsisolerat, men bara typ halva huset om ens det. Nästan alla fönster utbytta till bästa sortens Elit (extreme), fönsterna varmare än väggarna i rummen utan extra isolering. 7,7kW räcker iaf inte när det närmar sig -30C. Min LLVP slutar då fungera och elelementen går i stort sett max, med installerad effekt på mellan 11 och 12 kW. Har du inte nya effektiva fönster och större ytor så låter 7,7kW för lite, särskilt med 22-23C inne. Så varmt har jag aldrig utom på sommaren.
Stora element är A och O när man har värmepump. Har man haft ved/oljeeldning innan, sitter det oftast platta/tunna element i huset, som kräver hög framledning, inget för en värmepump. Värmepumpen mår och går bäst vid låg framledninig och stor vattenvolym
Dina uppgifter vid -24 grader ser korrekta ut. Effektbehovet är ca 10 kW och COP blir då ca 3,6.T Thomas.Eriksson5 skrev:
Problemet med ovanstående uttag är att risken för ett med tiden försämrat borrhål med mindre värmeeffekt.
Temperatur på inkommande köldbärare är intressant först i slutet av mars på din ort.
Pumpen och borrhålet är helt klart underdimensionerat.
DUT är iaf 12 kW för ditt hus på orten.
Rätt storlek är 12 kW pump och 240 m aktivt borrhål i berg.
Det är räknat på -26 grader den kallaste dagen i programmet för IVT, årsmedeltemperatur 3,5 grader. Enligt IVT skall Kbin ligga på 0 eller strax under och Kbut på ca. -3 ut. De värden jag hade vid -24 är utan eltillskott.B Boende45 skrev:Dina uppgifter vid -24 grader ser korrekta ut. Effektbehovet är ca 10 kW och COP blir då ca 3,6.
Problemet med ovanstående uttag är att risken för ett med tiden försämrat borrhål med mindre värmeeffekt.
Temperatur på inkommande köldbärare är intressant först i slutet av mars på din ort.
Pumpen och borrhålet är helt klart underdimensionerat.
DUT är iaf 12 kW för ditt hus på orten.
Rätt storlek är 12 kW pump och 240 m aktivt borrhål i berg.
Just nu har det varit -17 i två dygn 23 grader varmt inne, Kbin 0,2 plus och Kbut -3,0. Pumpen verkar inte ha några problem vid denna temperatur utan eltillskott utan tempen stiger och pumpen stannar och står still 15-20 minuter. Kbin är i princip aldrig kallare än -o,1 till -0,2 utom då när det var -24 då den gick ner till -0,3 men då gick pumpen hela tiden.