8 136 läst · 37 svar
8k läst
37 svar
Beräkna medelhöjd av marknivå
Be snällt om att få del av handläggarens uträkningar för att kunna åtgärda enligt dennes sätt att räkna då du inte kommer fram till samma siffror i slutändan? Påpeka att det inte är konfrontativt utan lösningsorienterat.
Hittar man sedan fel i dennes uträkningar så var lite skadeglad inombords men utåt så ska du fråga om "felet/siffran" verkligen är korrekt, för du får en annan siffra än dennes.
Hittar man sedan fel i dennes uträkningar så var lite skadeglad inombords men utåt så ska du fråga om "felet/siffran" verkligen är korrekt, för du får en annan siffra än dennes.
R ravald skrev:Att fasaden är dominant borde ju inte påverka höjdberäkningen. Det är den "dominanta" sidan som vätter mot vägen, men jag har flyttat in stugan för att marknivån inte ska beräknas från gatuplan.
Hittade detta på Boverkets hemsida om Attefallshus:
"I okomplicerade fall när byggnaden är enkel och tomten relativt plan beräknas markens medelnivå genom att räkna fram medelvärdet av marknivån vid byggnadens fyra hörn. Om tomten är kuperad ska fler mätpunkter användas i beräkningen."
[bild]
Kom och tänka på det. Du kan flytta fram stugan om du vill, enda gången man mäter från annan yta än ens egna tomt är om det är allmän plats och då gäller 6m, allmän plats(mark) innebär parker, torg och liknande gata är gata i lagens ögon
Förstår jag rätt, är marken i princip platt fram till bakkant där det är ”ett steg upp” till en mur? Hur hög är framsidan på byggnaden (den som vätter mot vägen)? Du har ingen ritning där marknivåerna är inritade?R ravald skrev:
Kan lägga upp fasadritning ikväll, om det hjälper. Precis, det är platt fram till bakkant. Marknivå i bakkant till taknock är 3,8m och i framkant och på sidorna är det 4,1m.M MetteKson skrev:
I ett liknande fall från min kommun fick jag följande mailsvar från kommunen angående att beräkna medelmarknivå vid sluttande tomt:Johannes Carlsson skrev:
"Ett sätt är att räkna ut medelmarknivån med hjälp av plushöjderna vid byggnadens hörn eller vid mer kuperad mark vid fler mätpunkter." Får intryck av att kommunen får avgöra hur många punkter de anser det lämpligt att använda, och placeringen av dessa, beroende av hur det ser ut på plats?
På frågan om man kan "lösa" problematiken/"vinna" några cm på att först höja upp marken där den är som lägst, var svaret NEJ.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 699 inlägg
Grattis!
Liknande trådar
-
Behöver hjälp med beräkna svikt på altan
Altan & Uteplats -
beräkna pulpettakstol spännvidd 5m
Lösvirke & Timmerhus -
Hur beräknas kapitalvinst vid försäljning av kolonistuga?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Beräkna åtgång murbruk
Byggmaterial & Byggteknik -
Beräkna medelmarknivå
Grund & Markarbeten