J Jarlsgård skrev:
Ska skriva ihop något snabbt när jag får tid som du kan återkomma till handläggaren med, så får vi se om du fortfarande får fel ;)
Schysst! :)

Fick en förklaring av handläggaren nu. Han mäter medelnivån på alla väggar. Är det korrekt? Jag trodde bara man mätte hörnen.

R ravald skrev:
Fick en förklaring av handläggaren nu. Han mäter medelnivån på alla väggar. Är det korrekt? Jag trodde bara man mätte hörnen.
Det finns 2 olika sätt att mäta, antingen så tar man ut hörnen eller så tar man synlig väggarea/längd för alla väggar, så får man också ut en byggnadshöjd.

Är det tänkt att vara en konstant sluttning från +8.95 till +8.65?

Har du en bild på fasadritningqrna? :)

Finns högst upp :) Det är bara bakkant som har höjdskillnad. Ingen sluttning, utan en mur.

Edith: Såg att fasadritningen inte var med, men det spelar ingen större roll.

R ravald skrev:
Finns högst upp :) Det är bara bakkant som har höjdskillnad. Ingen sluttning, utan en mur.
Det är en sektionsritning ju :cool:

Det ska vara en mur i bakkant, så all mark på 3 sidor kommer vara +8.65? Bara bakre kommer vara +8.95?

Ja, jag såg det. Trodde hela ritningen var med :)

Precis.

Oooh. Då är det på det klara!

Byggnaden är 10cm för hög :surprised:

Men han skriver att den är 23cm för hög. Sen skriver boverket byggnadens fyra hörn. Han har räknat på alla fasader. Jäkla djungel!

J Jarlsgård skrev:
Oooh. Då är det på det klara!

Byggnaden är 10cm för hög :surprised:
Fast är den inte bara 2,5cm för hög? Medelvärdet av alla sidor blir 4025.

Jag får det till 4m.

(A1+a2+a3+a4) / (l1+l2+l3+l4) = byggnadshöjd. :thinking:

A = synlig fasadarea
L = fasadlängd

J Jarlsgård skrev:
Jag får det till 4m.

(A1+a2+a3+a4) / (l1+l2+l3+l4) = byggnadshöjd. :thinking:

A = synlig fasadarea
L = fasadlängd
Det får jag också, om man räknar så. Räknar man ett medelvärde på varje vägg och inte totalen, fick jag 4,025. Men det är fortfarande långt till 23cm.

• Gilla
charlie73
  • Laddar…
Ja det är det absolut.

Hade du haft marken svagt sluttande längs huset så hade man kunnat tillämpa de 4 hörnen. :)

Jag hade bokat in ett möte med handläggaren och bett denne redovisa hur hen kommit fram till byggnadshöjden. Nu när du har lite mer i bagaget

J Jarlsgård skrev:
Jag hade bokat in ett möte med handläggaren och bett denne redovisa hur hen kommit fram till byggnadshöjden. Nu när du har lite mer i bagaget
Kommunen har inga möten med handläggare under Corona. De har en öppen telefontid, men naturligtvis är handläggaren inte närvarande. Man kan inte heller ringa sin handläggare. Välkommen till Båstads kommun!

• Haha
Ulltand
  • Laddar…
Nej det är klart förstås....

Hehe, välkommen till de flesta kommuner i Sverige! Vet dock inte om de är handläggarnas fel

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.