37 623 läst · 207 svar
38k läst
207 svar
Belyst gångstig 200 meter
Har sedan tidigare en liten KNX-installation (främst för att kunna slå på värmen på distans), så det fanns en logikmodul på plats att nyttja. Så jag har nu två knappar, en för att tända 10 minuter (som därefter släcks automatiskt), vilken är den som vanligen nyttjas inför kvällspassage på stigen, och en för att tända/släcka manuellt vid specifikt behov (samt automatisk släckning vid soluppgång om det skulle råka vara tänt då).D drömmenomlandet skrev:
Båda knapparna finns dels i en app, och dels fysiskt i det hus som matningen görs från. Jag vill såklart även ha fysiska knappar i det andra huset. Men har inte hittat någon tillräckligt bra/enkel lösning på det än. (Om jag ska lösa det via KNX krävs antingen fysisk busskabel mellan husen, vilket i och för sig är möjligt eftersom jag lagt ett extra rör, eller att konfigurera upp VPN mellan husen vilket jag av erfarenhet vet är bökigt och mycket jobb att få rätt på. Något enklare vore antagligen att använda t.ex. Shelly för just detta, men jag vill helst inte ha flera olika styrsystem. Visserligen kan jag troligtvis låta KNX trigga Shelly och därmed få det som en ett-systemsupplevelse för användaren, men det blir då en lite mer komplex installation än vad jag skulle önska.)
(För den som läst tråden noga bör nämnas att kommunen nu till slut kopplat upp båda husen direkt med fiber, så den tidigare diskuterade direkta nätverks/fiberkopplingen mellan husen har jag inte haft anledning att dra.)
Redigerat:
All belysning under den mörka tiden på dygnet medför ljusföroreningar. Mycket av den är fullständigt onödig. Belysning på platser där ingen är, på platser där det inte behövs belysning och onödigt stark belysning. Just den här tycks vara vettigt utformad. Men många liknande belysningar lyser jämt.Bo.Siltberg skrev:
Medlem
· Halland
· 4 117 inlägg
Angående Lumenpollution. Jag håller väl i princip med de flesta, men vill inflika att med stigande ålder behöver man mer ljus. I gamla SoldF kunde man läsa att om en 20-åring behöver ett stearinljus för att kunna läsa, behöver 40-åringen 4 ljus och 60-åringen 9 ljus. Och det stämmer faktiskt. Nuförtiden vill jag gärna ha en portabel kärnreaktor på ryggen för att driva pannlampan. Man behöver oerhört men ljus när man blir äldre.
Jag håller på och flyttar till ett hus som ligger 50 meter in från den elbelysta vägen och det är en chock vad dåligt jag ser. Nästa val skall jag rösta på ett parti som vill ge gratis bildförstärkare till äldre. Apropå särintressen.
Jag håller på och flyttar till ett hus som ligger 50 meter in från den elbelysta vägen och det är en chock vad dåligt jag ser. Nästa val skall jag rösta på ett parti som vill ge gratis bildförstärkare till äldre. Apropå särintressen.
Onödig enligt vem?D Daniel 109 skrev:
Det är enligt mig onödigt att lysa upp ytor där ingen vistas.
Just sådan belysning är fullständigt onödig. Jag har för det mesta min högst begränsade utebelysning släkt.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 610 inlägg
Tramsas det fortfarande om ljusföroreningar???
Medlem
· Stockholm
· 7 332 inlägg
ser väldigt snyggt och trevligt ut.
Presonligt gillar jag fasadbelysning och gårdslampor, ger ett trevligt intryck i villaområden osv.
Hellre det än vanlig gatubelysning tycker jag.
Presonligt gillar jag fasadbelysning och gårdslampor, ger ett trevligt intryck i villaområden osv.
Hellre det än vanlig gatubelysning tycker jag.
Produkter som diskuteras i tråden