Maria T
Alfredo Alfredo skrev:
Kopplar du minskningen av antalet fladdermöss till belysningen på något sätt? Jag hänger inte riktigt med.
Ja, det är bevisat att fladdermöss är känsliga för förändring i belysning, och den gamla, äldre, gatubelysningen tolererade de uppenbarligen men när kommunen bytte lampor så blev det inte bra.
Kan hitta någon länk om det senare.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
gamla, äldre, gatubelysningen tolererade de uppenbarligen men när kommunen bytte lampor så blev det inte bra.
Det är ju trist om minskningen beror på det men kan det inte finnas en massa andra möjliga orsaker?

hsd
Här böt de ut de gamla vita till eländiga gula
Det har funnits fladdermöss här men de har minskat rejält, såg bara en i somras eller rättare sagt skuggan av den
Samtidigt har mängden insekter minskat ich förändrats så det kan bero på bristande föda
Småfåglarna har också minskat rejält

Jag har högst begränsat med belysning. Fladdermöss har jag dock. Om det finns ett samband vet jag inte.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Den gamla belysningen strålade ju UV-ljus så den drog till sig insekter nattetid, de kan inte navigera när UV-ljuset slår upp från marken. Det nya LED-ljuset innehåller inget UV-ljus och insekterna störs därmed inte av det, det är som t ex IR-ljus för oss - vi ser det inte.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Är det du säger att fladdermöss behöver störda insekter för att trivas? 😀

Claes Sörmland
Alfredo Alfredo skrev:
Är det du säger att fladdermöss behöver störda insekter för att trivas? 😀
En möjlighet är att de lokalt dras till insekter som lockats till UV-ljus nattetid. Där man utfodrar får man observationer s a s.

Annars brukar t ex insekter, fåglar och fladdermöss mest styras av ändrad markanvändning. Om t ex ett område förtätas för småhus så dikas det och buskage och lundmiljö röjs bort, marken hårdgörs och täcks av trädäck eller död gräsmatta. Träd sågas ned och all död ved avlägsnas noga. Då försvinner insekterna och även djuren som lever på dem.

• Gilla
  • Ledsen
Appendix och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
En möjlighet är att de lokalt dras till insekter som lockats till UV-ljus nattetid. Där man utfodrar får man observationer s a s.

Annars brukar t ex insekter, fåglar och fladdermöss mest styras av ändrad markanvändning. Om t ex ett område förtätas för småhus så dikas det och buskage och lundmiljö röjs bort, marken hårdgörs och täcks av trädäck eller död gräsmatta. Träd sågas ned och all död ved avlägsnas noga. Då försvinner insekterna och även djuren som lever på dem.
Det låter helt perfekt. Insekter ska vara i skogen. Inte hos mig..🤔
Fåglarna kommer till fågelbordet ändå👍

• Wow
  • Gilla
Gimp och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det låter helt perfekt. Insekter ska vara i skogen. Inte hos mig..🤔
Fåglarna kommer till fågelbordet ändå👍
Jag tror du uttrycker vad många prioriterar men kanske inte har förstått att de tycker. Vem vill bo i ett villasamhälle där det är tätt med flugor, mygg och broms till den grad att man inte kan gå ut, barnen kan leka ute och alla fönster och dörrar måste täckas av insektsnät noga? Och skulle vi genomföra detta i städerna är malarian och denguefebern inte många år bort.

Alla gillar fjärilar men tyvärr är de inte de enda vanligaste insekterna.

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
Fairlane
Jag tror att många med fruktträd etc ändå vill ha en del insekter på tomten. Det vill iallafall jag.

• Gilla
  • Älska
Appendix och 3 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jag har högst begränsat med belysning. Fladdermöss har jag dock. Om det finns ett samband vet jag inte.
Vi har med åren belyst fler och fler ytor och träd på vår tomt och har inte märkt av någon minskning av fladdermöss. Ser dom precis hela tiden på kvällarna.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Claes Sörmland
Fairlane Fairlane skrev:
Jag tror att många med fruktträd etc ändå vill ha en del insekter på tomten. Det vill iallafall jag.
Men vem sjutton har problem med pollinering i en villaträdgård? Om nu inte frost och regn sabbar det. Problemet är väl snarast för mycket frukt de flesta år.

Fladdermössen ska man vara rädd om, de är ju jämte knäroten nimbyistens bästa vän.
Jag ska nog bygga några fladdermusholkar i vår och spika upp i den närliggande skogen som håller på och detaljplaneras....

• Haha
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Var köper man knärotsplantor? Frågar åt en vän.

• Haha
Dowser4711
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.