942 läst · 22 svar
942 läst
22 svar
Belastning på plintar - jag är för dum för att googla...
Inte 4 ton som du skriver, utan 0,4 ton. Jag tyckte först det lät vansinnigt, men det verkar som att de menar att plinten kommer börja sjunka med mer vikt, så det är nog inte plinten i sig utan ytan på botten som är problemet.
Så här skriver Benders, fast andra skriver liknande:
Användning
Mät ut var plinten skall placeras. Gräv ur och räkna med att minst 200 mm makadam eller samkross skall packas under Plinten.
Vid svåra markförhållanden eller laster över 400 kg ska plinten kompletteras med en betongplatta 400x400x50 som placeras under Plinten.
Lastvärde
Maximalt tillåten last på plint beror på markförhål- landen men vid normalfallet lera tillåts 4 kN. Om marken har låg bärighet eller om den tillåtna lasten är högre kan plinten kompletteras med en betongplatta 400x400x50 mm som placeras under plinten, den tål då en belastning upp till 8 kN eller 800 kg. Plinten är inte dimensionerad för större horisontella laster (t ex vindlaster), så som plank och staket. Använd då Benders betongplint med fast stolpsko.
Användning
Mät ut var plinten skall placeras. Gräv ur och räkna med att minst 200 mm makadam eller samkross skall packas under Plinten.
Vid svåra markförhållanden eller laster över 400 kg ska plinten kompletteras med en betongplatta 400x400x50 som placeras under Plinten.
Lastvärde
Maximalt tillåten last på plint beror på markförhål- landen men vid normalfallet lera tillåts 4 kN. Om marken har låg bärighet eller om den tillåtna lasten är högre kan plinten kompletteras med en betongplatta 400x400x50 mm som placeras under plinten, den tål då en belastning upp till 8 kN eller 800 kg. Plinten är inte dimensionerad för större horisontella laster (t ex vindlaster), så som plank och staket. Använd då Benders betongplint med fast stolpsko.
Glidbana är vad jag tänkte använda stegarna till, fast det är kanske smartare att ha en separat. Stegar blir svårt att komma ifrån tror jag. Eftersom jag kommer bygga på tider som blir över efter jobb och familj och när jag råkar få bärhjälp blir det dyrt att ha en hyrd ställning stående. Att "slå ihop" något känns inte som väldigt mycket säkrare än stege.Z z_bumbi skrev:
Jo, jag såg att det var 400kg. Men det jag menade var att det kändes som det saknade en nolla minst. Därför att plinten borde hålla för mer än 4ton.Hep skrev:
Inte 4 ton som du skriver, utan 0,4 ton. Jag tyckte först det lät vansinnigt, men det verkar som att de menar att plinten kommer börja sjunka med mer vikt, så det är nog inte plinten i sig utan ytan på botten som är problemet.
Användning
Lastvärde
MEN, nu handlade tydligen inte alls om att plinten tålde 400kg, utan att det behövdes större bottenyta vid högre belastning än så. Dock kan jag för mitt liv inte begripa varför de skriver så. 400kg är ju nästan ingentin. Om det håller utan att sjunka handlar ju inte om belastning. Det mesta handlar ju om hur markarbetet är gjort. Om man inte grävt ner till frostfritt djup, inte dränerat och packat som man ska så kommer det inte hålla, oavsett belastning. Men om man gör som man ska, så kommer det ju hålla för närmare 4ton än 400kg med en bottenyta på bara 100cm2. Mindre så lär väl ändå inte plinten vara.
Ok, då är jag med. Väldigt märkligt att skriva så, när det inte är plinten i sig. Lite som att skriva att en cykel tål max 30 kg. Om man inte cyklar i ett träsk, så tål den såklart mer.
Det är 345 cm2 yta. Jag har tre olika gräv- och byggprojekt på tomten eller direkt utanför. Alla tre höll med om att det bara är att köra på. En av dem har dessutom makadam över, och det gör ju inget.
Det är 345 cm2 yta. Jag har tre olika gräv- och byggprojekt på tomten eller direkt utanför. Alla tre höll med om att det bara är att köra på. En av dem har dessutom makadam över, och det gör ju inget.
Råspontluckor är tacksamma för det går snabbt att lägga dem. Jag minns inte att de skulle vara så tunga som 55 kg.Hep skrev:
Jag kollade här
https://www.xlbygg.se/produkt/raspontlucka-20x540x3600-furugran-54stpkt/
och de ligger på knappa 20 kg. Någorlunda enkelt att hantera ensam så länge det inte blåser.
20 kg låter ju väldigt mycket smidigare, och när jag nu räknar på måtten och densiteten på barrträ så stämmer det ju. Jag fick vikten av säljaren när jag frågade, men han kanske tänkte på väggmodulerna. Skit samma, nu blev det lite enklare att torrbygga huset i huvudet. Återstår att se om jag är lika kaxig om någon månad.
Apropå byggställning så tipsar jag om den här,
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...ar/byggstallningar/multibyggstallning-340170/
Det är ganska bra räckvidd på den och sådär lagom vinglig i högsta läget. Jag har en sån på landet och tycker den är OK till det priset.
Du får hojta till när taket ska läggas med luckor o papp. Är jag bara på plats i norrort kan jag komma loss med rätt kort förvarning.
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...ar/byggstallningar/multibyggstallning-340170/
Det är ganska bra räckvidd på den och sådär lagom vinglig i högsta läget. Jag har en sån på landet och tycker den är OK till det priset.
Du får hojta till när taket ska läggas med luckor o papp. Är jag bara på plats i norrort kan jag komma loss med rätt kort förvarning.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Bygga ut timmerstuga på plintar - val av grund
Grund & Markarbeten -
Laddning elbil - överbelastningslarm Tibber-app
Laddboxar & Elbilar -
Vad är billigast - gjuten betongplatta eller plintar?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Isolera marken/ antti råttor - Hus på plintar
Grund & Markarbeten -
Utanpåliggande trapp till loft - alt till plintar?
Altan & Uteplats
Mest lästa artiklarna
Populärt i forumet
-
Altan 70 cm över marken - hur tänka?
Grund & Markarbeten -
Fuktig blindbottenskiva, byta eller självtorka efter åtgård.
Grund & Markarbeten -
Råd vid sättning i naturstensgrund
Grund & Markarbeten -
Hur kan det skilja så mycket i offert
Grund & Markarbeten -
Hur fästa skydd för sopkärl på marksten?
Grund & Markarbeten