Ögnade igenom boken i går kväll eftersom den länkades här. Gav ännu sämre bismak.
"Är kunderna korkade? Salta räkningen, kom och snacka av dig över en fika, sitt av ett par timmar och låt kunden betala"...
 
  • Gilla
  • Ledsen
ådal och 1 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Ögnade igenom boken i går kväll eftersom den länkades här. Gav ännu sämre bismak.
"Är kunderna korkade? Salta räkningen, kom och snacka av dig över en fika, sitt av ett par timmar och låt kunden betala"...
Är det ett citat från boken? :surprised:
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Är det ett citat från boken? :surprised:
Inte exakt citerat , men i en av historierna står det i lösningsförslaget att de tycker att man ska säga att man behöver köpa något och sedan sätta sig i Beijers fikahörna och ta en kaffe med personalen och prata av sig.
 
  • Wow
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Inte exakt citerat , men i en av historierna står det i lösningsförslaget att de tycker att man ska säga att man behöver köpa något och sedan sätta sig i Beijers fikahörna och ta en kaffe med personalen och prata av sig.
Inte konstigt att hantverkarna försvarar boken...
 
Anna_H Anna_H skrev:
Inte exakt citerat , men i en av historierna står det i lösningsförslaget att de tycker att man ska säga att man behöver köpa något och sedan sätta sig i Beijers fikahörna och ta en kaffe med personalen och prata av sig.
Verkar som jag måste skumma igenom den jag med.. :thinking:
 
Läste första om pedanten. Och det stämmer att dom flesta hantverkare springer ut och in med samma skor fast att det är lerigt eller hur det nu ser ut ute. Fast det finns några få hantverkare som faktiskt tar av sig skorna, fast dom är få. Jag hjälpte en hantverkare för några år sen, och då var det självklart tyckte då jag att ta av ytyerskorns innan jag gick in.

Sen verkade det i boken som att dom som vill att hantverkare ska ta av ytyerskorns är pedanter. Undra hur hantverkare gör hemma hos sig, springer dom med ytterskor inne hela tiden? Dom måste lära sig att respektera dom dom är och jobbar hos.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Rickard.
Bjor Bjor skrev:
faktiskt tar av sig skorna
Många FÅR inte ta av sig skorna för att det är en del av den personliga skyddsutrustningen, jag fick en uppläxning som jag minns väl när jag i ungdomen sprang i sockar och monterade element på ett parkettgolv.

Då krävde min chef att jag hade stålhätta på mig och fick torka av skorna så gott jag kunde på hallmattan.
 
  • Gilla
Pytt och 5 till
  • Laddar…
Rickard. Rickard.ag skrev:
Många FÅR inte ta av sig skorna för att det är en del av den personliga skyddsutrustningen, jag fick en uppläxning som jag minns väl när jag i ungdomen sprang i sockar och monterade element på ett parkettgolv.

Då krävde min chef att jag hade stålhätta på mig och fick torka av skorna så gott jag kunde på hallmattan.
Det är därför det finns skydd att täcka golvet med. När vi bytte badrum täcktes hela hallen och halva köket med sån här filtmatta, en "skolapp" lades vid trappan, så att de skulle komma ihåg att ta av skorna om de skulle gå upp och låna toan (vilket de fått tillstånd till)
 
Mikael_L
Knäpp chef.

Han har säkert lärt sig i sin ungdom av sin lika knäppa chef ...
 
  • Gilla
erik_83
  • Laddar…
I så fall får man väl ha med sig skoskydd! Eller varför inte ett par extra skor som bara används inomhus? Det är ingen mänsklig rättighet att dra med sig lera och grus in i folks hem, som förstör mattor och trägolv, bara för att man är hantverkare.
 
  • Gilla
ådal och 7 till
  • Laddar…
Rickard.
Givetvis inte, Grejen är att skyddsskor om än rena får folk att grina illa ibland, sen halkiga skoskydd känns inge bra utan då är inneskor en bättre lösning. Sen att hantverkare beter sig illa försvarar jag inte utan ville bara poängtera att kan finnas en anledning varför hantverkare kan verka lite Amerikainfluerade.
 
Rickard.
Mikael_L Mikael_L skrev:
Knäpp chef.
Ser inget knäppt med att lära upp en 16årig sommarjobbare i personlig säkerhet.

Mitt ordval kanske var lite överdrivet "aggressivt"
 
Jag ser heller inget problem med att jag som kund tar undan mattor och säger att det är OK att hantverkaren behåller skorna på. Det gör jag oftast, så länge det inte är väldigt lerigt ute, och/eller jobbet som ska utföras inte är där golvet är känsligt.

Jag har också full förståelse för att man inte vill jobba i strumplästen av ergonomiska skäl. Att stå och gå på hårda golv utan skor en hel dag skulle jag aldrig klara av.

Hela den här tråden handlar inte om skor eller inte skor, utan om hantverkares inställning. De hantverkare som tydligt visar omtanke om kundens hem, t ex att direkt lägga ut skyddspapp, byta till inneskor, ta på skoskydd etc kommer ju aldrig få onda ögat av kunden. Det är alla de andra, som bara kliver in utan en tanke på att de skitar ned eller skadar inredning, och som tycker kunden är en jädra pedant om denne reagerar på att det blir smutsigt som är problemet. Det är nog i huvudsak dessa hantverkare som skrattar med i Beijers kampanj och tycker att boken är toppen.

Jag har en känsla av att det finns en massa hantverkare som fått lika ont i magen av kundbilden i kampanjen som många kunder fått. Alla de hantverkare som i det tysta verkligen uppför sig med respekt mot kunden och som skäms för att tillhöra den yrkeskategori som har sämst förtroende hos kunderna år efter år. Hatten av till alla er!
 
  • Gilla
Nyfniken och 7 till
  • Laddar…
Det finns många bra hantverkare, och alla dom och privatkunder borde bojkotta Beijer tills dom kommer med en ursäkt för denna bok.
 
  • Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Alltså nu vill jag inte vara sån och det är självklart att man ska ha arbetsskor enligt följande:

"Enligt Arbetsmiljöverkets föreskrifter (AFS 1999:3) ska skyddsskor med spiktrampskydd och skyddståhätta alltid användas på byggarbetsplatser utom då det är uppenbart obehövligt"

Men observera det sista stycket, jag skulle vilja påstå att ifall man är i hemmamiljö där man ska gör ett enklare ingrepp eller låna toaletten, är det nog inte fog att ha skyddskor på sig ifall man håller sig borta från stolsben och andra farliga saker.

Sen ifall man har hemma miljö som sin arbetsplats kanske man kan överväga att ha ett par arbetsskor som är tillägnade inomhusbruk, inte större skillnad på det som att många har ett par löparskor för utomhus och ett för inomhus?
/Pedanten?
 
  • Gilla
llehs och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.