optimum
Många verkar redan glömt lågkonjunkturen 2008-09.

Den är på väg igen och då märks det extra mycket om man vårdat sina kundrelationer eller om man betraktar kunder som idioter.

Arbetslösa hantverkare och dålig försäljning för bygghandeln kommer snart igen.
 
  • Gilla
erik_83 och 3 till
  • Laddar…
Eric Öbo Eric Öbo skrev:
Du menar att om du anser att läkaren beter sig illa så ska du inte visa honom/henne någon respekt? Att ytterligare försämra en redan (upplevt) dålig relation brukar vara en synnerligen dålig idé.

Känner mig tvungen att understryka att jag inte försvarar otrevliga läkare. Det borde inte behöva skrivas men det är nog bäst.
Svårt att prata generellt, men om en läkare är otrevlig, verkar okunnig, inte lyssnar - är en eller allt av detta så varför ska han ha min respekt??
Och jag är heller inte den som startar en konflikt - så man nickar väl oftast med och försöker se glad ut... men respekt har läkaren inte.

I ett annat jämförbart läge, där det är mer skarpt - när man får en barnmorska på förlossningen, där byter vi direkt det saknas någon av dessa tre. Har man inte respekt för barnmorskan under en förlossning så är det kört. Så vi byter direkt något inte är rätt.
ALDRIG något gnäll från barnmorskorna. Respekt till de som har det yrket för de fattar att ibland blir det inte rätt, att de blir fel - behöver inte vara fel specifikt så utan ibland blir det inte bra.

Har aldrig träffat på någon yrkesroll där det är så prestigelöst att ta emot kritik.
Hantverkare verkar vara på andra änden av skalan... ;)
 
  • Gilla
Mach77777 och 1 till
  • Laddar…
P Paxman skrev:
Jag hävdar precis det du säger MathiasS. Låg konkurrens= mindre viktigt att vårda kunden då jobben ändå är fler än man hinner utföra, hög konkurrens= mycket viktigt att göra kunden nöjd eftersom missnöjda kunder väljer en konkurrent nästa gång.
Principen är ju självklar, men det kanske var annat som diskuterades. Dessutom betyder ju inte detta att alla beter sig som rövhål bara för att man kommer undan med det. För de flesta är livet antagligen enklare, tryggare om man lämnar bra service även i högkonjunktur.
 
  • Gilla
Paxman
  • Laddar…
lärjungen
Som en sidogrej kan jag meddela att min chef tänkte beställa boken häromdagen, men den var redan slutsåld. Känns lite som att Beijer kommer gå plus på kampanjen ändå.
 
N Nils82 skrev:
Mig vetligen finns idag inga incitament för ungdomarna att välja ett hantverksyrke, arbetarklassen är på dekis och löneutveckligen är inte den som den en gång var.
Är det verkligen så illa? Det är väl få yrkesgrupper som tjänar så bra utan eftergymnasial utbildning som hantverkare.
 
optimum
Här är en länk till boken så kan ni läsa den direkt på nätet. 115 sidor trams.

http://online.fliphtml5.com/oeqi/tcfv/?1570538672553#p=1

Jag anser att Beijer skämmer ut sig med denna skrift.
Jag är fullt övertygad om att hantverkare klarar av sina kunder på egen hand och inte behöver ta "hjälp" av Beijer.

Illustration av skalletema med olika karaktärer och innehållsförteckning för en bok.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag väntar in Beijers kampanj där jag ska få köpa en billig skruvdragare passande en idiot för att de har tappat kunder...
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Läste förordet och redan där bekräftas en av de fördomar om hantverkare som diskuteras här på BH. Det handlar om hur idén till boken uppstod dvs "när hantverkaren är inne på Beijer och hämtar material, tar en kopp kaffe och snackar skit".

På av kunden betald tid givetvis. :p
 
  • Gilla
  • Haha
Nyfniken och 6 till
  • Laddar…
Snailman
mexitegel mexitegel skrev:
Jag har från initiderade källor hört att man aktivt jobbar för att öka andelen proffskunder och minska privatdelen. Orsaken är att privatkunderna tar för mycket tid och handlar för mindre summor jämförelsevis. I kombination med prispress på privatmarknanden ger det dålig lönsamhet på privatkunderna helt enkelt.

Idag är andelen 60/40 (om jag minns rätt) men man vill nå till 80/20. Om denna boken är den del av den strategin eller inte låter jag vara osagt.
Jag har mycket stor förståelse för att de har problem, här i staden fanns ett Beijer, det gjordes om till Cheapy, när Cheapy las ner, så blev det Beijer igen något år tills det såldes till jem&fix. Nyligen byggdes ett nytt XL-Bygg, Optimera och Byggmax har funnits hela tiden.

Ska man köpa virke, så går det bara hos dem som har det inomhus (Optimera och XL bygg). Hos Byggmax och jem&fix ligger virket ute under tak, utan väggar och har legat där så länge (flera år) att det börjat svartna av mögel

Så min erfarenhet är att Beijer är den kedja som först kommer att försvinna.

Blir spännande att se vad som sker här under nästa lågkonjunktur?
 
Redigerat:
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Eric Öbo
H Huzzbutt skrev:
Kanske någon form av Incel/Fristats lösning där Beijer, taktlösa hantverkare, Joakim Lamotte och Peter Handke bor i självstyrande byar, läser fittstim och bygger man caves åt varann.
”Nu blir jag så jävla förbannad!!”
 
  • Gilla
Huzzbutt
  • Laddar…
M mr_bygg skrev:
Är det verkligen så illa? Det är väl få yrkesgrupper som tjänar så bra utan eftergymnasial utbildning som hantverkare.
Observera skillnaden mellan löneutveckling och lön
 
Efter att Beijer pushat den här reklamen i mitt facebookflöde några dagar tröttnade jag och skrev en första kommentar att jag inte uppskattar att bli kallad idiot. Jag tyckte att Beijers svar inte riktigt svarade på det så jag började läsa lite mer. Deras facebook, den här tråden och flashback.

Insåg snabbt att det krishanteras dåligt och att klippochklistrasvaret är det enda som ges. Jag kan vara riktigt störig när jag blir iriterad eller tycker att något är fel. Plus att jag tycker en god tilltalston i samhället bidrar till allas vår trevnad. Samt att jag har otroligt svårt för den stora starka som utnyttjar/gör sig rolig på den mindre svaga.

Så jag har hållit på och petat på myrstacken lite då och då de senaste dagarna för att se vad som händer.
Jag håller med om vad många skrivit och för mig kokar det mestadels ner till:
Man insinuerar inte att någon är idiot.
Beijer bygger kampanjen på sina slutkunders tillkortakommanden.
Beijers anställda kanske tycker det är lagom festligt att titta folk i ögonen samtidigt som man sätter epitetet idiot på dom.
Beijers kunder (hantverkarna) sätts också en taskig sits mittemellan.
Beijers leverantörer kanske inte heller är med på att associera slutkunderna till idioter (Bjelin Sweden, golv, tog bort sin facebookdelning av videon om deras golv när jag frågade om kampanjen).
Kampanjen cementerar fördomar om hantverkare.
Kampanjen riskerar att göra kommunikationen mellan hantverkare och slutkund ännu svårare.
Kampanjen skadar en redan infekterad bransch ännu mer.

Ja, jag vet jag är skitjobbig som ideligen ifrågasätter Beijer på facebook. Men än så länge svarar dom inte bra tycker jag. Och jag brukar kunna vara lite extra ifrågasättande ibland. Många orkar inte eller vågar inte. Jag är inte övertygad om att jag har rätt, jag kanske är onödigt känslig för dylika dumheter. Men om tillräckligt många anställda eller hantverkare eller leverantörer känner efter och känner att det här verkligen inte kändes schysst så kanske dom vågar säga ifrån.

I morse drog jag iväg ett mail till Thomas VDn och Elisabet (marknadsansvarig) och gav dom min feedback som slutkund. (Deras mailadresser var hyffsat lätta att googla fram.)

Jag skickade även en kopia till Byggnads då jag misstänker att dom kan ha medlemmar både hos Beijer och hos hantverkare som kanske inte vill referera till sina kunder som idioter.
(Som sagt jag kan vara skitjobbig och när jag har ångan uppe så hinner jag med en del.)
Jag förväntar mig inga svar eller att något händer. Men om det får dom att reflektera och dom kommer fram till att det faktiskt inte var så genomtänkt så kanske det bidrog till något framåt.

Nu på kvällen såg jag på facebook att Beijer söker fler hantverkare som kan medverka i poden. Jag kunde faktiskt inte låta bli att tipsa om ett konstigt kundmöte jag varit med om där leverantören byggt en hel reklamkampanj om mig som idiot.

Men sedan blev det faktiskt nästan roligt på riktigt. Man skall tydligen maila in tipsen (jag skrev naturligtvis en facebookkommentar.)
Dom har helt seriöst satt upp ett mailkonto idioter@beijerbygg.se
Vilket annat företag har en sådan inkorg?
Nu väntar jag faktiskt med spänning på vad Beijer kommer svara. Kommer stackars David (som har den otacksamma uppgiften att moderera facebookflödet) att dra till med "Vi kallar inte någon idiot"?
Eller måste det faktiskt till något annat för att förklara idioter@beijerbygg.se?

Undrar när Beijer har nästa avstämning med Masscreation som skapade kampanjen? Undrar om dom kommer högläsa "Bygga åt idioter" för varandra för att få till en bra kommunikation?
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Wow
13th Marine och 13 till
  • Laddar…
Man tar sig för pannan åt idiotin hos Beijer...beijnoff, fortsätt peta på myrstacken och rapportera gärna tillbaka! (y)

Jag har nu fått klart mig för att Beijer äger tjänsten "Brabyggare.se" till 50%. Jag har alltid trott att själva syftet med den tjänsten var att privatunder skulle känna sig trygga med de hantverkare som finns där (jag vet att så ofta inte är fallet, men ändå). Hur rimmar det med att Beijer eldar på hantverkarnas fördomar mot kunder?

De andra 50% av brabyggare.se ägs av Villaägarna, och jag mailade dem för att få deras tankar om "Idiot"-kampanjen (som medlem har man 10% rabatt hos Beijer). Svaret kom från chefen för medlemsförmåner, tillika Vice VD Villaägarnas Affärsservice AB, och var mest snömos med en del rätt märkliga formuleringar/uttalanden. Jag skulle gärna lägga ut konversationen här men avstår från att göra det, eftersom den skedde mellan mig och Villaägarnas representant och det är ju faktiskt inte Villaägarna som kritiseras i den här tråden.
 
  • Gilla
erik_83 och 2 till
  • Laddar…
Lustigt hur folk skriker bojkott för att ett företag släpper en dåligt(?) formulerad bok där de blir kallade jobbiga och korkade. Samtidigt köper de mer än gärna varor från företag som, på riktigt, behandlar sina arbetare och miljön som skit.

Jag avskyr när folk slänger ut ord som ”lättkränkta” men jag vettefan om det inte passar i det här sammanhanget.

I övrigt förstår jag inte varför privatpersoner vill handla på Beijer om det finns alternativ. Nästintill alltid märkbart dyrare på allt och ingen service som är värd att betala extra för. Jag har dock inte handlat där jätteofta så jag kanske bara haft otur. Min bordssåg är visserligen därifrån då de hade sänkt priset en hel del på den. Men nu är den återigen 2.000 kronor dyrare än på t.ex. bauhaus, jula och hornbach.
 
  • Gilla
Grävkalle och 4 till
  • Laddar…
Bojkott behöver inte betyda att privatpersonen själv går in och handlar där. Det är enkelt att säga till hantverkarna för ett arbete de skall utföra på privatpersonens fastighet inte skall ha några leveranser från Beijer!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.