P Paxman skrev:
Nej, det är inget problem alls och de befintliga hantverkarna är på riktigt de stora förlorarna.

När stora koncerner ger sig på att erbjuda hantverkartjänster, med stark konkurrens från andra stora aktörer, finns ett incitament att göra slutkunden nöjd. Detta incitament finns inte idag, eftersom det är brist på hantverkare. Idag är affärsuppgörelsen är mellan slutkund och utföraren och hantverkare kan bete sig lite hur som helst mot privatkunder utan att bry sig...slutar en ringa är det bara att ta nästa som är otålig. Detta har ju flera hantverkare vittnat om här på BH.

När hantverkarna jobbar på offert mot någon stor aktör gäller det att sköta sig. Om kunderna (till den stora aktören) rapporterar att hantverkaren misskött sig så är det slutjobbat för den hantverkaren för den stora aktören. Affärsuppgörelsen är alltså mellan den stora aktören och kunden, och den stora aktören är under konkurrens gentemot andra stora aktörer. Utföraren (hantverkaren) är en snabbt och lätt utbytbar mellanhand, helt beroende av den stora aktören för att få jobb.

Det är inte konstigare än taxibranschen. Om ett stort taxibolag upprepade gånger får rapporter om att en förare missköter sig mot kunderna så får denne kicken. Visst, föraren kan köpa en egen bil och köra vidare på egen hand...men då blir det att ställa sig i friåkarfilen och ropa efter kunder på flygplatserna medan de skötsamma matas av körningar från taxibolagets trafikledning. De stora taxibolagen har också egna förarutbildningar där mer än bara själva körningen lärs ut. En stor del handlar om kundvård och service. Precis samma sak kan ske med hantverkartjänsterna. De stora aktörerna utbildar egna hantverkare om de befintliga inte vill sälla sig i kulturen att kunden alltid ska vara i fokus.

Så nej, det är inget problem i mitt resonemang gällande om stora aktörer ger sig in i hantverkarbranschen.
Vart vill du komma? Att ditt scenario skulle sätta fokus på kundnöjdhet? Den är ju jätteviktig redan idag. Seriösa aktörer, stora som små, vårdar sina kunder. Om inte annat för att det är bra reklam och skapar mervärden.

Att "drygo-bert" får kalla handen när han vill ha hjälp är en helt annan sak, eller hur. Ingen vill ha med en "idiot" att göra, vare sig det handlar om snickerier eller IT support.
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
Eric Öbo
N Nils82 skrev:
Vart vill du komma? Att ditt scenario skulle sätta fokus på kundnöjdhet? Den är ju jätteviktig redan idag. Seriösa aktörer, stora som små, vårdar sina kunder. Om inte annat för att det är bra reklam och skapar mervärden.

Att "drygo-bert" får kalla handen när han vill ha hjälp är en helt annan sak, eller hur. Ingen vill ha med en "idiot" att göra, vare sig det handlar om snickerier eller IT support.
Sant. Att brist på arbetskraft i en bransch automatiskt skulle leda till ett sämre bemötande och lägre kundnöjdhet skulle jag vilja se evidens för. Jag tror nämligen inte att det finns en sådan koppling. Däremot kan jag tänka mig att hård konkurrens och därmed lägre lön/ersättning inverkar menligt på exempelvis hantverkares situation vilket i sin tur spiller över på kunden.

Jag blir lite ledsen när jag tar del av människors syn på hantverkare ovan. Ni måste verkligen ha haft otur. Men det är klart, om man bott i villa i 20 år och erbjudandena har regnat över en så kanske det egna omdömet har en smula med saken att göra. ;)
 
  • Gilla
twoody och 1 till
  • Laddar…
Ett försöka att sammanfatta:

En marknad består av symbiosen mellan köpare och säljare. Båda behövs för att marknaden ska fungera

Köparens behov kan vara nödvändiga som mat och husrum, men även skapade. Gäller t ex mycket inom underhållningsbranchen etc.

Så länge köpintresse och tillgång finns existerar marknaden. Försvinner köpintresset eller behovet dör marknaden. Ex första finnansbubblan (handel med tulpanlökar 1600-talet Amsterdam, kul galenskap för övrigt). Det omvända gäller också. Det går inte att handla med något som inte finns eller erbjuds (kommentarer om virtuella tjänster undanbedes;)).

Som någon skrev är Beijer på en trygg marknad då tillgång på byggmaterial är ett ett i närmast nödvändigt behov för att leva i dessa breddgrader.

Har de då lyckats med sin kampanj? Svaret är Ja. Kampanjen fångar uppmärksamhet. Kan man efterfråga något mer önskvärt?

Är titeln "Bygga åt idioter" provocerande? I de flesta samanhang är det inte ok att titulera någon idiot. Men i detta fallet är upplägget byggt på komiken kring den situation som uppstår med "speciella" kunder. Så ja det är helt ok precis på samma sätt som en komiker kan driva med invandrare, kvinnor, gamlingar etc (inget ont om dessa)

Tappar Beijer kunder nu? Troligtvis inte. Flertalet gillar komiken eller bryr sig inte. Business as usual med andra ord.

Oavsett vad man man kan tycka om detta så är Beijer den stora vinnaren.
 
  • Gilla
twoody och 4 till
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Du har helt fel i din analys om hur marknaden fungerar.
Det går mycket väl att skapa behov genom mördande eller bara rätt ut sagt listig reklam. Faktum är att det mesta vi konsumerar idag är skapade behov, det finns ingen efterfrågan "naturligt" på väldigt mycket av det som säljs.
Och hur mycket skapade behov ligger bakom din och din familjs konsumtion då?
T tompaah7503 skrev:
Du har helt fel i din analys om hur marknaden fungerar.
Det går mycket väl att skapa behov genom mördande eller bara rätt ut sagt listig reklam. Faktum är att det mesta vi konsumerar idag är skapade behov, det finns ingen efterfrågan "naturligt" på väldigt mycket av det som säljs.
Och vad exakt är det du konsumerar — inte för att du vill eller behöver det — utan för att det är ett "skapat behov"? Vilken "onaturlig efterfrågan" på det som säljs kan du inte stå emot att köpa på grund av denna infernaliskt "mördande" reklam du utsätts för?

Vilka produkter och tjänster är det du inte kan stå emot att köpa på grund av "rätt ut sagt listig" reklam?

Vilka behov känner du, vad konsumerar du mot din vilja, vilka skapade behov får dig att konsumera trots att det inte finns en efterfrågan som är "naturlig"? Vad är det du konsumerar dagligen mot din vilja trots att du inte efterfrågar det och ändå är det "det mesta vi konsumerar idag"???

Det låter som att du behöver hjälp.
//Ronnie
 
N Nils82 skrev:
Vart vill du komma? Att ditt scenario skulle sätta fokus på kundnöjdhet? Den är ju jätteviktig redan idag. Seriösa aktörer, stora som små, vårdar sina kunder. Om inte annat för att det är bra reklam och skapar mervärden.

Att "drygo-bert" får kalla handen när han vill ha hjälp är en helt annan sak, eller hur. Ingen vill ha med en "idiot" att göra, vare sig det handlar om snickerier eller IT support.
Jag vet inte var du lever och är verksam, men det du skriver är helt enkelt inte sant. I storstäderna är man som privatkund tacksam om man ens lyckas få en hantverkare att ta sig tid att komma och göra mindre jobb.
 
Eric Öbo Eric Öbo skrev:
Att brist på arbetskraft i en bransch automatiskt skulle leda till ett sämre bemötande och lägre kundnöjdhet skulle jag vilja se evidens för. Jag tror nämligen inte att det finns en sådan koppling.
Du och jag måste leva i helt olika världar, och jag hoppas verkligen för din skull att du inte är företagare. Det är väl självklart att det finns en koppling mellan konkurrensen och företagares incitament att verkligen se till att kunderna är nöjda?

Om du var ensam (t ex) elektriker i hela Sverige skulle du ju skita fullständigt i ifall någon kund blev missnöjd med jobbet du utförde hos denne. Du skulle ju ha 100.000 andra kunder som bönade och bad att du skulle komma till dem. Du skulle också kunna ta vilken timlön och vilka påslag du ville...du skulle ändå ha oerhört mycket mer jobb än du hann med att utföra.

Omvänt, om det fanns en miljon elektriker i Sverige så skulle alla slåss om de 100.000 kunder som finns och enda sättet att slåss om dem är att verkligen se till att alla är supernöjda med dig som hantverkare, både gällande utförande och prissättning.
 
Eric Öbo
F FatMikeSlim skrev:
Ett försöka att sammanfatta:

En marknad består av symbiosen mellan köpare och säljare. Båda behövs för att marknaden ska fungera

Köparens behov kan vara nödvändiga som mat och husrum, men även skapade. Gäller t ex mycket inom underhållningsbranchen etc.

Så länge köpintresse och tillgång finns existerar marknaden. Försvinner köpintresset eller behovet dör marknaden. Ex första finnansbubblan (handel med tulpanlökar 1600-talet Amsterdam, kul galenskap för övrigt). Det omvända gäller också. Det går inte att handla med något som inte finns eller erbjuds (kommentarer om virtuella tjänster undanbedes;)).
Rätt bra sammanfattning.

Jag tror att "behov" är ett dumt ord i sammanhanget. Strängt talat är människans grundläggande behov ganska enkla att uppfylla (föda, värme, fortplantning o s v). Sedan tillkommer andra behov som är mer specifika för den tid vi lever i, det arbete vi är satta att utföra med mera (är du bonde behöver du sannolikt en traktor, är du snickare behöver du hammare och spik etc etc.).

Resten handlar mer om begär än behov. Jag har för mig att en mängd ekonomer, från Aristoteles till Adam Smith, har skrivit om människans begär och förvånats över att det är till synes utan gräns. Det är väldigt ofta människans begär som reklamen riktas mot. Hittar inte citatet från Smith nu, men Nicholas Barbon skrev så här i "A Discourse of Trade" (1690):

The Wants of the Mind are infinite, Man naturally Aspires, and as his Mind is elevated, his Senses grow more refined, and more capable of Delight; his Desires are inlarged, and his Wants increase with his Wishes, which is for every thing that is rare, can gratifie his Senses, adorn his Body, and promote the Ease, Pleasure, and Pomp of Life.
 
  • Gilla
Pytt och 1 till
  • Laddar…
P Paxman skrev:
Jag vet inte var du lever och är verksam, men det du skriver är helt enkelt inte sant. I storstäderna är man som privatkund tacksam om man ens lyckas få en hantverkare att ta sig tid att komma och göra mindre jobb.
Lätta på lädret och bjud på kaffe så ska du se att det händer grejer
Kom även ihåg att göra allt för att framstå som trevlig, enkel och vettig vid första kontakt.

Som sagt, snåla och "svåra" kunder får ofta kalla handen.
 
Eric Öbo
P Paxman skrev:
Du och jag måste leva i helt olika världar, och jag hoppas verkligen för din skull att du inte är företagare. Det är väl självklart att det finns en koppling mellan konkurrensen och företagares incitament att verkligen se till att kunderna är nöjda?

Om du var ensam (t ex) elektriker i hela Sverige skulle du ju skita fullständigt i ifall någon kund blev missnöjd med jobbet du utförde hos denne. Du skulle ju ha 100.000 andra kunder som bönade och bad att du skulle komma till dem. Du skulle också kunna ta vilken timlön och vilka påslag du ville...du skulle ändå ha oerhört mycket mer jobb än du hann med att utföra.

Omvänt, om det fanns en miljon elektriker i Sverige så skulle alla slåss om de 100.000 kunder som finns och enda sättet att slåss om dem är att verkligen se till att alla är supernöjda med dig som hantverkare, både gällande utförande och prissättning.
Jag är "företagare" men det hör inte hit. Som sagt, jag vill gärna se nåt slags evidens för att ett underskott på arbetskraft automatiskt ger lägre kundnöjdhet samtidigt som kunder får jättebra service när ex.vis hantverkare har det tufft. Med din logik skulle en låg a-kassa också automatiskt resultera i hög sysselsättning (hungriga hundar jagar bäst) och lägre skatter automatiskt bidra till ett bättre företagsklimat och en högre innovationstakt. Det låter logiskt i teorin men det reella resultatet blir ett annat.
 
  • Gilla
GammelMan99
  • Laddar…
Eric Öbo
N Nils82 skrev:
Lätta på lädret och bjud på kaffe så ska du se att det händer grejer
Kom även ihåg att göra allt för att framstå som trevlig, enkel och vettig vid första kontakt.

Som sagt, snåla och "svåra" kunder får ofta kalla handen.
Men det är ju det saken gäller, det retar vissa människor så in i helvete att man inte är tvingad att åta sig alla jobb alltid, gärna till ganska dålig ersättning. Hantverkaren ska stå med mössan i hand och tacka så mycket för att han (oftast en han) fick komma in och dra ett rör eller sätta några gipsskivor. Guldkanten är inte fika och ett trevligt bemötande utan när kunden erbjuder att betala kumrif.
 
  • Gilla
Uffe A och 2 till
  • Laddar…
Eric Öbo Eric Öbo skrev:
Jag är "företagare" men det hör inte hit. Som sagt, jag vill gärna se nåt slags evidens för att ett underskott på arbetskraft automatiskt ger lägre kundnöjdhet samtidigt som kunder får jättebra service när ex.vis hantverkare har det tufft. Med din logik skulle en låg a-kassa också automatiskt resultera i hög sysselsättning (hungriga hundar jagar bäst) och lägre skatter automatiskt bidra till ett bättre företagsklimat och en högre innovationstakt. Det låter logiskt i teorin men det reella resultatet blir ett annat.
Att be om "evidens" är dålig debatteknik. Du kan väl ge evidens på motsatsen då? Hur ska det gå till?

Sen levererar du en radda halmgubbar, och sådana har jag sedan länge bestämt mig för att inte bemöta.
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Eric Öbo
P Paxman skrev:
Att be om "evidens" är dålig debatteknik. Du kan väl ge evidens på motsatsen då? Hur ska det gå till?

Sen levererar du en radda halmgubbar, och sådana har jag sedan länge bestämt mig för att inte bemöta.
Tycker jag inte. Jag skrev "med din logik", inte "Du tycker väl att..". Det här handlar inte om debatteknik utan att du påstår att hård konkurrens (med påföljande sämre villkor för de som utför arbetet, givetvis) = hög kundnöjdhet. Då önskar jag att du kan stödja din uppfattning med nåt slags evidens. Det är inte för mycket begärt. Annars kan det, tillsammans med en massa annan teoretisk skåpmat, läggas ned i lådan för "det som låter bra på papperet".
 
  • Gilla
Uffe A och 2 till
  • Laddar…
Jag håller med dig, varför använder dom just ordet idioter? Det är rätt provocerande. Dom hade faktiskt kunnat uttrycka sig annorlunda.

Jag hänger på dig att bojkotta Beijer framöver.
 
Eric Öbo Eric Öbo skrev:
Tycker jag inte. Jag skrev "med din logik", inte "Du tycker väl att..". Det här handlar inte om debatteknik utan att du påstår att hård konkurrens (med påföljande sämre villkor för de som utför arbetet, givetvis) = hög kundnöjdhet. Då önskar jag att du kan stödja din uppfattning med nåt slags evidens. Det är inte för mycket begärt. Annars kan det, tillsammans med en massa annan teoretisk skåpmat, läggas ned i lådan för "det som låter bra på papperet".
Hänger inte riktigt med i alla detaljer i er diskussion men jag förstår egentligen inte vad någon av er säger.

Just nu är efterfrågan stor på hantverkstjänster och det är svårt att hitta duktigt folk för den som är kund. Det är säljarens marknad. Säljaren kan välja bort jobb (som @Nils82 sa ovan). Du behöver inte göra ett toppjobb för att kunna stanna kvar på marknaden, det finns så mycket att göra ändå. Du är mao inte beroende av att kunden blir svinnöjd för du hittar nya jobb ändå. Så funkar det på i alla branscher som är ”överhettade”.

Så, beviset för att det fungerar såhär är den verklighet vi har nu.

Detta faktum kan väl inte behöva debatteras? Det är naturligt och en grundprincip i en marknadsekonomi.
 
  • Gilla
Nyfniken och 4 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Hänger inte riktigt med i alla detaljer i er diskussion men jag förstår egentligen inte vad någon av er säger.

Just nu är efterfrågan stor på hantverkstjänster och det är svårt att hitta duktigt folk för den som är kund. Det är säljarens marknad. Säljaren kan välja bort jobb (som @Nils82 sa ovan). Du behöver inte göra ett toppjobb för att kunna stanna kvar på marknaden, det finns så mycket att göra ändå. Du är mao inte beroende av att kunden blir svinnöjd för du hittar nya jobb ändå. Så funkar det på i alla branscher som är ”överhettade”.

Så, beviset för att det fungerar såhär är den verklighet vi har nu.

Detta faktum kan väl inte behöva debatteras? Det är naturligt och en grundprincip i en marknadsekonomi.
Jag hävdar precis det du säger MathiasS. Låg konkurrens= mindre viktigt att vårda kunden då jobben ändå är fler än man hinner utföra, hög konkurrens= mycket viktigt att göra kunden nöjd eftersom missnöjda kunder väljer en konkurrent nästa gång.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.