Eric Öbo Eric Öbo skrev:
Det var ett av det dummaste citat jag någonsin sett. Fullt i klass med ”The wealth will trickle down.”.
Då kan du inte spenderat mycket tid på internet... :crysmile: Det skapas ju fullt citerbara uttalanden av idioter (ja, såna som inte har något med Beijer att göra) hela tiden.
 
  • Gilla
GammelMan99
  • Laddar…
Eric Öbo Eric Öbo skrev:
Det var ett av det dummaste citat jag någonsin sett. Fullt i klass med ”The wealth will trickle down.”.
Vad är det dumma i det citatet? Menar du att konsumenten (kunden) inte har den påverkan på företagen?
 
  • Gilla
Donn
  • Laddar…
Eric Öbo Eric Öbo skrev:
Jag tycker att man bör behandla experten med respekt eftersom man anlitat honom/henne i egenskap av expert. Det gäller såväl läkare som McDonalds-expediten och snickaren.
Behandla med respekt "bara-för-att"....?

Tex läkare får verkligen INTE respekt bara så där, har mött många väldigt respektlösa och insiktslösa läkare som inte direkt ger tid än nöden kräver och inte direkt bryr sig... eller att det liksom bara är fake.
Inte att jag hatar läkare, men man märker snabbt om den man träffar är någon man ska ge respekt..

Reklammakare...de har en bakgrund, men inte att det finns en kurs/ABC på alla typer av reklam. De famlar bara lite mindre i det okända, men de famlar/gissar också...
 
Eric Öbo Eric Öbo skrev:
Det var ett av det dummaste citat jag någonsin sett. Fullt i klass med ”The wealth will trickle down.”.
Det skulle var intressant att få veta varför du tycker att det är "ett av de dummaste citat du någonsin sett". Att bara slänga ur sig ett konstaterande utan att förklara varför man tycker något är inte speciellt konstruktiv debatteknik.
 
  • Gilla
Donn
  • Laddar…
Eric Öbo
L larka742 skrev:
Behandla med respekt "bara-för-att"....?

Tex läkare får verkligen INTE respekt bara så där, har mött många väldigt respektlösa och insiktslösa läkare som inte direkt ger tid än nöden kräver och inte direkt bryr sig... eller att det liksom bara är fake.
Inte att jag hatar läkare, men man märker snabbt om den man träffar är någon man ska ge respekt..

Reklammakare...de har en bakgrund, men inte att det finns en kurs/ABC på alla typer av reklam. De famlar bara lite mindre i det okända, men de famlar/gissar också...
Du menar att om du anser att läkaren beter sig illa så ska du inte visa honom/henne någon respekt? Att ytterligare försämra en redan (upplevt) dålig relation brukar vara en synnerligen dålig idé.

Känner mig tvungen att understryka att jag inte försvarar otrevliga läkare. Det borde inte behöva skrivas men det är nog bäst.
 
Eric Öbo
P Paxman skrev:
Det skulle var intressant att få veta varför du tycker att det är "ett av de dummaste citat du någonsin sett". Att bara slänga ur sig ett konstaterande utan att förklara varför man tycker något är inte speciellt konstruktiv debatteknik.
Citatet tyder på en oförmåga att förstå arbetsmarknaden och marknaden överhuvudtaget. Möjligen är det tillämpbart på sektorer som elektronikbranschen med extremt låga vinstmarginaler och stenhård konkurrens, men inte ens där är kunden alltid ”The Boss”. Min gamla chef brukade helt enkelt slänga ut kunder som uppförde sig illa - ”deras pengar vill jag inte ha”.

I verkligheten handlar det om ett utbyte mellan kunder och den som levererar varan eller tjänsten. De förutsätter varandra. Du kan gå till någon annan om du inte är nöjd som kund, och ställer du orimliga krav på mig som hantverkare kan jag välja att tacka nej till arbetet. Jag svälter inte ihjäl för det.

Otrevliga kunder kommer till slut inte få något utfört och otrevliga snickare kommer till slut inte att få några jobb. Det varierar förstås beroende på bland annat låg- och högkonjunktur, storlek på utförare, storlek på kund och så vidare vem som för tillfället befinner sig i ”överläge”.

Men att reducera det till att kunden i slutändan alltid har rätt/är den som styr är fel. Kanske är det så i USA, som i princip saknar anställningstrygghet och arbetslöshetsförsäkring, att man är tvungen att krypa och anpassa sig in absurdum, det vet jag inte, och jag hoppas i s f att det aldrig blir så i Sverige.
 
Redigerat:
  • Gilla
GammelMan99
  • Laddar…
lärjungen lärjungen skrev:
Fast den där jämförelsen funkar inte riktigt. Beijer är inte den som bygger hos kunderna. De tillhandahåller materialet. Om en koncern som tvättar hotellhanddukar och lakan samt tillhandahåller med dagligvaror för hotell skulle göra en bok om att handskas med idiotgäster kan vi snacka likheter. Där har du en mer rimlig jämförelse. Och den skulle absolut inte göra mig upprörd även om jag nu och då är hotellbesökare.
Vi har ett tvätteri i stan som tvättar och manglar klässbolsdukarna åt Nobelstiftelsen. Om de gav ut en bok om hur äckliga dukar de får in av andra kunder jämfört med den sofistikerade smutsen från Nobelfesten skulle jag inte anlita dem.

Men eftersom de istället faktiskt går ut och informerar om att de tar hand om Nobeldukarna på "övrig tid" och att vi vanliga kunder går i första hand så fortsätter jag att anlita det enda tvätteriet i stan med riktig stenmangel.
 
  • Gilla
Donn
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Problemet är ju reklamen, och namnet på boken, som tillsammans gör att de verkar se ner på oss som inte är hantverkare till professionen på samma sätt som vissa män ser ner på kvinnor. Sedan kallar man oss hysteriska och humorbefriade när vi protesterar...
Precis, som när kvinnor ser ner på män och kallar dem talibaner, kan inte visa känslor, är våldsamma etc.
 
Redigerat:
J
M Mikasw skrev:
Precis, som när kvinnor ser ner på män och kallar dem talibaner, kan inte visa känslor, är våldsamma etc.
Det där är nog lite väl kontroversiellt för att kommentera, men frågar du en del kvinnor i Afghanistan, så är det dom som fått ett helt Taliban-kinderägg, med en taliban till man, som både saknar känslor och är våldsam, så visst finns dom...
 
  • Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
Eric Öbo Eric Öbo skrev:
Citatet tyder på en oförmåga att förstå arbetsmarknaden och marknaden överhuvudtaget. Möjligen är det tillämpbart på sektorer som elektronikbranschen med extremt låga vinstmarginaler och stenhård konkurrens, men inte ens där är kunden alltid ”The Boss”. Min gamla chef brukade helt enkelt slänga ut kunder som uppförde sig illa - ”deras pengar vill jag inte ha”.

I verkligheten handlar det om ett utbyte mellan kunder och den som levererar varan eller tjänsten. De förutsätter varandra. Du kan gå till någon annan om du inte är nöjd som kund, och ställer du orimliga krav på mig som hantverkare kan jag välja att tacka nej till arbetet. Jag svälter inte ihjäl för det.

Otrevliga kunder kommer till slut inte få något utfört och otrevliga snickare kommer till slut inte att få några jobb. Det varierar förstås beroende på bland annat låg- och högkonjunktur, storlek på utförare, storlek på kund och så vidare vem som för tillfället befinner sig i ”överläge”.

Men att reducera det till att kunden i slutändan alltid har rätt/är den som styr är fel. Kanske är det så i USA, som i princip saknar anställningstrygghet och arbetslöshetsförsäkring, att man är tvungen att krypa och anpassa sig in absurdum, det vet jag inte, och jag hoppas i s f att det aldrig blir så i Sverige.
Verkar som du inte förstår marknaden riktigt.

Vad händer med dig och din chef om de "bra" kunderna bestämmer sig för att sluta "handla" av Er utav någon anledning?

Eller har ni monopol på det ni gör?
 
  • Gilla
Donn
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
Verkar som du inte förstår marknaden riktigt.

Vad händer med dig och din chef om de "bra" kunderna bestämmer sig för att sluta "handla" av Er utav någon anledning?

Eller har ni monopol på det ni gör?
Bostäder (läs tak över huvudet) är ett grundläggande behov, snäppet under äta, sova, skita typ. Detta betyder att kunder "alltid" finns.
Så länge återväxten i hantverksbranschen är så dålig som den är så är behovet minst sagt omfattande.Mig vetligen finns idag inga incitament för ungdomarna att välja ett hantverksyrke, arbetarklassen är på dekis och löneutveckligen är inte den som den en gång var.

Ingenting vara för evigt men blickar vi framåt en bit så går det nog alldeles utmärk att rata dryga kunder.
 
  • Gilla
twoody och 1 till
  • Laddar…
Eric Öbo Eric Öbo skrev:
Citatet tyder på en oförmåga att förstå arbetsmarknaden och marknaden överhuvudtaget. Möjligen är det tillämpbart på sektorer som elektronikbranschen med extremt låga vinstmarginaler och stenhård konkurrens, men inte ens där är kunden alltid ”The Boss”. Min gamla chef brukade helt enkelt slänga ut kunder som uppförde sig illa - ”deras pengar vill jag inte ha”.

I verkligheten handlar det om ett utbyte mellan kunder och den som levererar varan eller tjänsten. De förutsätter varandra. Du kan gå till någon annan om du inte är nöjd som kund, och ställer du orimliga krav på mig som hantverkare kan jag välja att tacka nej till arbetet. Jag svälter inte ihjäl för det.

Otrevliga kunder kommer till slut inte få något utfört och otrevliga snickare kommer till slut inte att få några jobb. Det varierar förstås beroende på bland annat låg- och högkonjunktur, storlek på utförare, storlek på kund och så vidare vem som för tillfället befinner sig i ”överläge”.

Men att reducera det till att kunden i slutändan alltid har rätt/är den som styr är fel. Kanske är det så i USA, som i princip saknar anställningstrygghet och arbetslöshetsförsäkring, att man är tvungen att krypa och anpassa sig in absurdum, det vet jag inte, och jag hoppas i s f att det aldrig blir så i Sverige.
Då förstår jag att du tycker som du gör...du tar citatet bokstavligt.
 
optimum
Frågan är vem som har rätt att klassa kunder som "idioter"?
Alltså stopp in folk i fack.

Borde rimligen inte vara Beijer som ska hålla på med sådant.
Trodde alla kunders pengar var lika viktiga.

Vågar man ställa en fråga i butiken om råd vilken skruv och plugg man ska ha för att sätta upp något på en vägg?
Eller blir man då klassad som IDIOT?

Visst pratas det nu mer om Beijer men knappast i positiv bemärkelse.
 
  • Gilla
Donn
  • Laddar…
N Nils82 skrev:
Ingenting vara för evigt men blickar vi framåt en bit så går det nog alldeles utmärk att rata dryga kunder.
I en annan tråd har vi diskuterat den ännu lite trevande företeelsen att stora bolag visat intresse för att ta sig in på hantverkarmarknaden. Ett par exempel är Byggmax hantverkartjänster och Clas Ohlsons "Clas Fixare". Någon nämnde att Amazon, Google och andra riktiga giganter troligen kommer haka på detta. När (om) det blir stort, alltså att de stora drakarna börjar konkurrera med varandra om de hantverkarjobb vi privatkunder vill ha utförda, så kan vi privatkunder antagligen sätta på oss mössan och hantverkarna får ta den i sin hand istället. Då blir det jobbigt att tillhöra gruppen hantverkare som tycker att privatkunder är idioter.
 
  • Gilla
Donn och 4 till
  • Laddar…
P Paxman skrev:
I en annan tråd har vi diskuterat den ännu lite trevande företeelsen att stora bolag visat intresse för att ta sig in på hantverkarmarknaden. Ett par exempel är Byggmax hantverkartjänster och Clas Ohlsons "Clas Fixare". Någon nämnde att Amazon, Google och andra riktiga giganter troligen kommer haka på detta. När (om) det blir stort, alltså att de stora drakarna börjar konkurrera med varandra om de hantverkarjobb vi privatkunder vill ha utförda, så kan vi privatkunder antagligen sätta på oss mössan och hantverkarna får ta den i sin hand istället. Då blir det jobbigt att tillhöra gruppen hantverkare som tycker att privatkunder är idioter.
Ja, eller så slutar penicillin att fungera helt och hållet samtidigt som kina och usa nukar varandra till pulver. Vad vet jag........eller någon annan om det?
Just nu och ett tag framåt behöver ingen ta beställning av "drygo-bert".
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.