T tompaah7503 skrev:
Du gjorde denna jämförelse redan tidigare i tråden. Jag tycker inte den är relevant.
Kunder kan välja andra hantverkare om de som finns inte faller i smaken.
Jag vet att jag gjorde det, men många verkar inte förstå, så jag utvecklade. Och jo, jag tycker att det hänger ihop, eftersom den som föraktar sina kunder ofta föraktar andra grupper också, det är en helhet med bristande respekt mot medmänniskor som inte är som du. Jag har självklart valt bort alla sådana män ur mitt liv, men de finns ändå kvar i samhället och därför har vi sexuella övergrepp,våldsbrott och hatbrott av olika slag.

För problemet är ju att det även om det bara är humor för det stora flertalet, så finns det några som tar det på allvar. Några som på riktigt tycker att kunder, kvinnor eller färgade inte förtjänar samma respekt som de själva.
 
  • Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
För problemet är ju att det även om det bara är humor för det stora flertalet, så finns det några som tar det på allvar. Några som på riktigt tycker att kunder, kvinnor eller färgade inte förtjänar samma respekt som de själva.
Exakt detta, jag tar inte illa vid mig, och fattar att de flesta förstår det är inte fullt ut allvar...
Men det finns de som tar detta som allvar, och ser detta som en bekräftelse på att de har rätt - kunder är alltid idioter.

Det är knappt jag hittar idioter i boken, pedanter, nyfikna, vetgiriga, noggranna, ....osv men vi är ju alla olika, och är man idiot för att man inte passar in i mallen eller är för mycket som en serviceperson ser det?
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
För problemet är ju att det även om det bara är humor för det stora flertalet, så finns det några som tar det på allvar. Några som på riktigt tycker att kunder, kvinnor eller färgade inte förtjänar samma respekt som de själva.
Det kommer alltid finnas de som på riktigt hatar kvinnor, kunder, invandrare, judar, bögar och whatnot. Det betyder inte att man varken kan eller ska förbjuda skämt och satir om olika sorters människor.

Det finns ingen universiell humor som går hem hos alla, vad folk gillar är både kulturellt och tidsmässigt väldigt skiljt. På 40-talet garvade man åt pilsnerfilmer, på 80-talet åt Benny Hill, vad ungdomar skrattar åt idag har jag ingen susning om men jag förmodar att "universella" roligheter för 40-plussare som Monthy Python inte alls går hem bland ungdomar idag.

Därför är det också viktigt att det finns en stor tolerans för skämt och satir. Folk gillar helt enkelt olika.
Om skämten går ut över demokrati och likabehandlande av människor får man föra opinion mot dem, vilket också brukar vara fallet. Chokladbollen har väl ändå segrat kan man säga. Min åsikt är att Beijers satir om olika sorters kunder inte är ett strukturellt samhällsproblem och därför behöver man inte föra kampanj mot deras bok. Låt den vara.
 
  • Gilla
Uffe A och 5 till
  • Laddar…
Jag skulle nog försöka tänka ett steg till och ställa mig frågan kring vad som gör att kunden har det uppträdande den har.

Det kan ju vara så att kunden har tidigare dålig erfarenhet av att ta hjälp av hantverkare, någon underliggande psykisk sjukdom som medför ett kontrollbeteende eller liknande, annat i livet som tar mycket kraft och gör att man blir väldigt mån om att inte få bekymmer med en hantverkare utöver det man kanske redan går igenom.

För mig känns det egentligen bara lågt att göra en sån här kampanj. Men jag kommer nog trots det handla hos Beijer ändå.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Det betyder inte att man varken kan eller ska förbjuda skämt och satir om olika sorters människor.
Det är väl ingen som propagerat för att förbjuda skämt och satir i det här sammanhanget?

T tompaah7503 skrev:
Min åsikt är att Beijers satir om olika sorters kunder inte är ett strukturellt samhällsproblem och därför behöver man inte föra kampanj mot deras bok. Låt den vara.
För mig handlar inte den här diskussionen om att tvinga Beijer att ta tillbaka sin bok. Diskussionen handlar om vad den säger om Beijers inställning till privatkunder samt vad den kan ha för effekt när det gäller relationen hantverkare/privatkunder. Jag, och uppenbarligen flera med mig, anser att den eldar på den företeelse som är mest skadlig för denna relation; föraktet hantverkare har för sina privatkunder och vice versa.

Beijer är ett privatägt företag, och de är ju givetvis fria att köra vilka kampanjer de vill (så länge de håller sig inom lagens råmärken). På samma sätt är deras potentiella privatkunder fria att reagera på, samt diskutera, kampanjen och propagera för att företaget bör bojkottas.
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
P Paxman skrev:
Det är väl ingen som propagerat för att förbjuda skämt och satir i det här sammanhanget?
Inte direkt, men tanken om förbud är väldigt nära när man börjar jämställa boken med strukturell diskriminering av människor i samhället, se några inlägg upp i tråden.

P Paxman skrev:
Jag, och uppenbarligen flera med mig, anser att den eldar på den företeelse som är mest skadlig för denna relation; föraktet hantverkare har för sina privatkunder och vice versa.
Varje kundkapitel avslutas ändå med ett förslag på lösning, hur man hanterar den typiska kunden på bästa sätt. Jag tycker inte att det är ett bra exempel på att man eldar på förakt eller en skadlig relation.
Man identifierar något som skaver och föreslår en lösning.
 
  • Gilla
Uffe A och 2 till
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Det kommer alltid finnas de som på riktigt hatar kvinnor, kunder, invandrare, judar, bögar och whatnot. Det betyder inte att man varken kan eller ska förbjuda skämt och satir om olika sorters människor.

Det finns ingen universiell humor som går hem hos alla, vad folk gillar är både kulturellt och tidsmässigt väldigt skiljt. På 40-talet garvade man åt pilsnerfilmer, på 80-talet åt Benny Hill, vad ungdomar skrattar åt idag har jag ingen susning om men jag förmodar att "universella" roligheter för 40-plussare som Monthy Python inte alls går hem bland ungdomar idag.

Därför är det också viktigt att det finns en stor tolerans för skämt och satir. Folk gillar helt enkelt olika.
Om skämten går ut över demokrati och likabehandlande av människor får man föra opinion mot dem, vilket också brukar vara fallet. Chokladbollen har väl ändå segrat kan man säga. Min åsikt är att Beijers satir om olika sorters kunder inte är ett strukturellt samhällsproblem och därför behöver man inte föra kampanj mot deras bok. Låt den vara.
Ja absolut, jag står helt bakom att humorn ska vara fri, ska kunna bråka och irritera....
Men detta är inte Robert Gustavsson som gör ståupp eller ett tv-program med sketcher...

Denna start i boken "Det tycks vara fritt att snacka skit om hantverkare i Sverige"
sätter tyvärr känslan på ett negativt sätt, ursäktande liksom och jag det blir säkert en del som missar målet helt, att det bara skulle vara roligt...

"hur kan det komma sig att skulden gång på gång hamnar på hantverkarna"
Står det också i början.
Menar de som skrivit boken att i dessa fall de tar upp hade det varit ursäktat om hantverkaren gjort ett dåligt jobb?
Tanten var som pedantisk, de som var så frågvisa, nyfikna ... ok att tänka
"jag sket i att städa eller skruva fast den sista delen, eller orkade inte göra klart så bra som jag borden.... kunden var ju så jobbig"
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Varje kundkapitel avslutas ändå med ett förslag på lösning, hur man hanterar den typiska kunden på bästa sätt. Jag tycker inte att det är ett bra exempel på att man eldar på förakt eller en skadlig relation.
Man identifierar något som skaver och föreslår en lösning.
Hur många av hantverkarnas potentiella privatkunder som ser kampanjen tror du kommer bemöda sig med att läsa boken?
 
P Paxman skrev:
Hur många av hantverkarnas potentiella privatkunder som ser kampanjen tror du kommer bemöda sig med att läsa boken?
Vad spelar det för roll? Om Beijers relation enkom är med hantverkaren (som kanske tycker att kampanjen är kul) och slutkundens relation också bara är med hantverkaren spelar det ju ingen roll vad slutkunden tycker om Beijer.

Humor går ofta ut över någon. Uppenbarligen är det ett problem för vissa, själv tycker jag ofta att det gör det roligare. Till en viss gräns. I mina ögon är Beijer långt ifrån den gränsen och jag tycker att jämförelser med rasism och sexism är rätt häpnadsväckande. Jag tror rent av att deras exempel är medvetet försiktiga och välstädade; kan tänka mig att hantverkare kan få utstå både hot och det ena och det andra som skulle se väldigt grovt ut i generaliserande exempel.
 
  • Gilla
Uffe A och 5 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
....

Humor går ofta ut över någon. Uppenbarligen är det ett problem för vissa, själv tycker jag ofta att det gör det roligare. Till en viss gräns. I mina ögon är Beijer långt ifrån den gränsen och jag tycker att jämförelser med rasism och sexism är rätt häpnadsväckande. Jag tror rent av att deras exempel är medvetet försiktiga och välstädade; kan tänka mig att hantverkare kan få utstå både hot och det ena och det andra som skulle se väldigt grovt ut i generaliserande exempel.
Håller fullkomligt med! De är långt från gränsen, men jag tror de är FÖR medvetet försiktiga och välstädade.
De tar upp exempel, personer som inte är idioter, situationer som knappt är roliga. Vilket gör att det finns personer som kan ta det hela på allvar

Jag är säker på att de hade värre historier... men valde att göra det hela snällt vilket har gjort det liksom inte alltid ens är roligt.

Liksom, "pedanten" - vad är problemet? Ska man inte få sträva efter att ha det perfekt välstädat hemma?
Nu fattar jag om det hela är för mycket, men ändå.. alla är olika.
 
  • Gilla
Paxman
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Vad spelar det för roll? Om Beijers relation enkom är med hantverkaren (som kanske tycker att kampanjen är kul) och slutkundens relation också bara är med hantverkaren spelar det ju ingen roll vad slutkunden tycker om Beijer.
Det spelar en väldig roll, när de som försvarar kampanjen hela tiden hävdar att man måste läsa boken/lyssna på podden för att förstå skämtet.

Beijers relation inte enkom är med hantverkare. Må hända att det är deras mål, att skrämma bort privatkunderna (och då är kampanjen än mer bisarr), men så länge de erbjuder Villaägarnas medlemmar 10% rabatt så måste man dra slutsatsen att de även vill sälja till privatpersoner.

Och återigen, den här kampanjen är större än Beijer. Den är ett kraftfullt ställningstagande samt eldfängt bränsle för ena parten i diskussionen om förtroendeklyftan mellan hantverkare och privatkunder. Gång på gång läser man i media att hantverkarna är den yrkesgrupp som privatkunder har avgjort lägst förtroende för. Att då som en av Sveriges största bygghandelsföretag välja den här typen av kampanj är för mig helt obegripligt, skratta på lattjo eller inte.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
...jag tycker att jämförelser med rasism och sexism är rätt häpnadsväckande.
Där är vi eniga, även om jag kan förstå var de kommer ifrån i rent retoriskt syfte.
 
  • Gilla
Donn och 2 till
  • Laddar…
L larka742 skrev:
Håller fullkomligt med! De är långt från gränsen, men jag tror de är FÖR medvetet försiktiga och välstädade.
De tar upp exempel, personer som inte är idioter, situationer som knappt är roliga. Vilket gör att det finns personer som kan ta det hela på allvar

Jag är säker på att de hade värre historier... men valde att göra det hela snällt vilket har gjort det liksom inte alltid ens är roligt.

Liksom, "pedanten" - vad är problemet? Ska man inte få sträva efter att ha det perfekt välstädat hemma?
Nu fattar jag om det hela är för mycket, men ändå.. alla är olika.
Apropå det så saknar jag en typ som min kille berättat om: snusktanten. Kvinna 40-60 år som går och kuttrar och stryker sig mot snickarna, öppnar dörren för dem iklädd små nattlinnen osv. Det låter som en parodi men han svär på att det har hänt flera gånger när han jobbade åt ett företag som hade fastighetsskötseln i en del hyreshus! :seenoevil: Men det hade väl varit "över gränsen", som du skriver... :p

EDIT: Nu började jag lyssna på podden lite och då kommer faktiskt en lite liknande historia upp ändå :crysmile:
 
Redigerat:
optimum
Steeldragon Steeldragon skrev:
Den lilla skillnaden där är kanske att "kunder" inte är en folkgrupp på samma sätt som dina övriga exempel.
Precis och därför tycker du uppenbarligen om skamgreppet från Beijer.

Man kan undra om du jobbar där eller är en hantverkare som ser ned på dina kunder.
 
  • Ledsen
twoody
  • Laddar…
Pytt Pytt skrev:
Apropå det så saknar jag en typ som min kille berättat om: snusktanten. Kvinna 40-60 år som går och kuttrar och stryker sig mot snickarna, öppnar dörren för dem iklädd små nattlinnen osv. Det låter som en parodi men han svär på att det har hänt flera gånger när han jobbade åt ett företag som hade fastighetsskötseln i en del hyreshus! :seenoevil: Men det hade väl varit "över gränsen", som du skriver... :p
Det påminner mig om historia min mamma berättat om när hon som ung extraknäckte på ett stort hotell. En kväll fick hon ett uppdrag att gå upp till ett rum som beställt room service. När hon knackade på ropades det inifrån rummet att dörren var öppen och att hon kunde komma in. När dörren öppnades såg hon ett par i full fart med det par normalt sett gör utan att vilja att andra ser på...uppenbarligen avvek just detta par från den normen.

I alla branscher där yrkesverksamma har direktkontakt med kunder finns massor av historier involverande diverse olika "idioter". Dock är de flesta företag taktiska nog att hålla det inom sin egna krets...eller de flesta och flesta förresten...alla utom Beijer skulle jag säga. Tänk den hotellkedja som offentligt skulle ge ut en liknande bok där de beskriver sina idiot-gäster! :crysmile: Lägg då till det argument som några framfört här; att det kan ju vara bra för gästerna att få känna igen sig lite, så de ändrar sitt beteende gentemot hotellpersonalen. Eller hur...? Gästerna väljer givetvis en annan hotellkedja nästa gång.
 
  • Gilla
Donn
  • Laddar…
P Paxman skrev:
Det påminner mig om historia min mamma berättat om när hon som ung extraknäckte på ett stort hotell. En kväll fick hon ett uppdrag att gå upp till ett rum som beställt room service. När hon knackade på ropades det inifrån rummet att dörren var öppen och att hon kunde komma in. När dörren öppnades såg hon ett par i full fart med det par normalt sett gör utan att vilja att andra ser på...uppenbarligen avvek just detta par från den normen.
Haha, ja jag kan tänka mig att man får se en hel del sjuka saker i det yrket, och mycket vill man säkert inte ens veta om ifall man själv sover på hotell emellanåt.. :crysmile:
 
  • Gilla
Paxman
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.