Tror man inte vill veta nånting faktiskt, det kan ju vara samma rum man nyttjar.
 
Dom borde också ge ut en bok som heter "Anlita en idiot dom bygger"
 
  • Gilla
thomas33 och 1 till
  • Laddar…
Det är verkligen underhållande att läsa kommentarerna från alla "o"-kränkta i denna tråd. Vi fattar, ingen tar illa vid sig personligen...eller?

Ni som ska sluta handla på Beijer är förmodligen också oberörda? Blir mer som en solidarisk handling för "andra" som eventuellt blivit kränkta...

Vem tar illa vid sig på riktigt?

Det vore riskfritt att ge ut boken "Bygga åt kränkta". En av karaktärerna skulle vara förnekaren. Och jag lovar. Ingen skulle identifiera sig med denna.

Det är lika mycket humor i tråden som i boken den handlar om.

Ni är för roliga!
 
Redigerat:
  • Gilla
Stolpskott och 8 till
  • Laddar…
För att spinna vidare på ovanstående angående att bli kränkt. En av anledningarna till att boken skrevs ska ha varit de program på tv som lyfter fram problem med byggfusk och hur hantverkare framställs.

Det får mig att fundera över vilken grupp som känner sig kränkt.

Om det ska komma något vettigt ut av tråden kanske ordet kränkt borde förbjudas.
 
  • Gilla
RoAd och 4 till
  • Laddar…
lärjungen
P Paxman skrev:
Tänk den hotellkedja som offentligt skulle ge ut en liknande bok där de beskriver sina idiot-gäster! :crysmile: Lägg då till det argument som några framfört här; att det kan ju vara bra för gästerna att få känna igen sig lite, så de ändrar sitt beteende gentemot hotellpersonalen. Eller hur...? Gästerna väljer givetvis en annan hotellkedja nästa gång.
Fast den där jämförelsen funkar inte riktigt. Beijer är inte den som bygger hos kunderna. De tillhandahåller materialet. Om en koncern som tvättar hotellhanddukar och lakan samt tillhandahåller med dagligvaror för hotell skulle göra en bok om att handskas med idiotgäster kan vi snacka likheter. Där har du en mer rimlig jämförelse. Och den skulle absolut inte göra mig upprörd även om jag nu och då är hotellbesökare.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
P Pysslarn skrev:
Kan du vara snäll och utveckla ditt inlägg? Förstår inte vad du försöker säga så det är svårt att ge vettig respons på det. För det handlar väl inte bara om att du tycker att vi ska veta att du inte läst boken?

//Ronnie
Nä inlägget kommer från någon som inte läst boken. Varför ens bry sig om inlägget.
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
J Jerfed skrev:
För mig känns det egentligen bara lågt att göra en sån här kampanj. Men jag kommer nog trots det handla hos Beijer ändå.
Varför handla där? Det är väl Sveriges dyraste bygghandel?
Ja, jag har handlat lite hos Beijer, men det har varit vissa små grejer, som de andra inte har haft på lager.
Men annars ser prisbilden ut så här, för att ta ett enkelt exempel:
Tvåtum-fyra-regel, tre meter:
Beijer 25,77 kr/m
K-Rauta 19,75 kr/m
GS-Bygg 19,50 kr/m
Byggmax 17,45 kr/m

Kan Beijers pris kanske bero på att de har en idiotiskt dyr annonsbyrå?
 
  • Gilla
Huzzbutt och 1 till
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Varför handla där? Det är väl Sveriges dyraste bygghandel?
Ja, jag har handlat lite hos Beijer, men det har varit vissa små grejer, som de andra inte har haft på lager.
Men annars ser prisbilden ut så här, för att ta ett enkelt exempel:
Tvåtum-fyra-regel, tre meter:
Beijer 25,77 kr/m
K-Rauta 19,75 kr/m
GS-Bygg 19,50 kr/m
Byggmax 17,45 kr/m

Kan Beijers pris kanske bero på att de har en idiotiskt dyr annonsbyrå?
Kanske de har rabattbrev precis som elgrossen?
Jag handlar inte heller hos Beijer men det beror på att jag inte är verksam inom det området
 
Redigerat:
Ja, ungefär så. Utan rabatt hade jag nog inte handlat där. Eftersom jag bor på en mindre ort blir det nog mest att man handlar där pga begränsat utbud hos tex Byggmax.
 
Vilket trams.
Självklart att ingen vill bygga åt idioter. Möjligen bygga ett dårhus.
Dit flyttar man in Beijer och några gnällspikar härifrån.
 
Mikael_L
lärjungen lärjungen skrev:
Jag (som själv snart är färdigutbildad hantverkare) tyckte bara det på nåt sätt kändes så skönt att veta att det finns någon lite "större" som tar "vårt" parti. Jag försöker verkligen sköta mig i min yrkesutövning, drar av en timme här eller där om jag arbetar löpande och tycker att jag gjort någonting orimligt långsamt. Försöker hålla rent och snyggt och lämna projektet med stolthet och då också förhoppningsvis en nöjd kund.

Men när man läser runt här på forumet kan jargongen ibland vara ganska så hård mot oss i min bransch. Och jag förstår det ibland. Det finns hantverkare som inte bryr sig. Men det verkar så lätt att dra oss alla över en kam. "Hantverkare är av naturen lata och pengagiriga" är för ofta den allmänna jargongen. Eller "det där kan man lära sig på ettpar dagar". Jag vill genom min utövan ändra på den bilden, men tyvärr är det svårt. Ibland pga en handfull hantverkare som kanske medvetet slarvar, men också ibland pga kunder som kanske ser ner lite på oss och vår utövan, och i förlängningen odlar ett dåligt rykte om oss.
Hej.
Ja om du nu sådär lite i början av ditt arbetsliv i denna bransch så ska jag ge dig några tips som rör detta, jag är också hantverkare.

Det första som är bra att inse är att så gott som alla tillhör någon "grupp" som det drivs om, det klagas på, man har förutfattade meningar om. Ja faktiskt tillhör man som regel flera grupper, lite beroende på vad man gör.

Det är grupper som "hanverkare" och "kunder" förstås, som i denna tråden, du kommer också snart på byggen se att där snackar man skit om några grupper, typ projektledare, arkitekter och projektörer (de har aldrig en susning om verkligheten).
Grupper finns det gott, som vi alla kan baktala och ha åsikter om, mäklare, ingenjörer, fotbollssupporter, golfspelare, raggare, aktiemäklare, white trash, långtidssjukskrivna, bönder osv osv
Det finns hur många slags grupper som helst, som har det gemensamt att man klistrar färdiga dekaler på de som grupp, men på individuell nivå blir det naturligtvis alltid fel.
(Att vi grupperar är dock naturligt, och har några nyttiga sidor också)



Sen nästa sak att tänka på, när du hör kritik, då du tar åt dig illa, när du reflexmässigt känner att du vill försvara ...
Ställ dig själv två frågor först:
Känner du inte alls igen dig i det du hörde?
Var inte ditt namn nämnt?

Men bra, då var det ju inte riktat mot dig, det är någon annan det klankas på, du är ju bättre.
Vad har du för anledning att försvara någon annan? Särskilt om denne inte har uppfört sig bra ...?


Sen har hantverkare generellt dåligt rykte, toppar klagomålen hos ARN nästan varenda år. Och det är ju när man kollar andra branscher med dåligt rykte, lätt att tappa rykte och förtroende och svårt att bygga upp igen, det främsta att göra är att så gott det går få bort de som förstör ryktet (återigen, försvara dem inte).
Detta är ju svårt att fixa som enskild aktör. Men om du alltid har detta i åtanke, så kommer du ett helt arbetsliv agera och synas på ett sätt som får kunder glada och inspirerar nya lärlingar, gör intryck på kollegor.
Detta är i alla fall inte sämre än att hålla på och försvara de som faktiskt svärtar ditt rykte.



Och detta har faktiskt lite med trådens ämne att göra också, ty Beijer tar detta arbete som jag förordar lite bakåt (inte så mycket tror jag, men absolut ej framåt), det hjälper knappast upp hantverkarbranschens anseende.
 
  • Gilla
Lisasl och 16 till
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Varför handla där? Det är väl Sveriges dyraste bygghandel?
Ja, jag har handlat lite hos Beijer, men det har varit vissa små grejer, som de andra inte har haft på lager.
Men annars ser prisbilden ut så här, för att ta ett enkelt exempel:
Tvåtum-fyra-regel, tre meter:
Beijer 25,77 kr/m
K-Rauta 19,75 kr/m
GS-Bygg 19,50 kr/m
Byggmax 17,45 kr/m

Kan Beijers pris kanske bero på att de har en idiotiskt dyr annonsbyrå?
Dom vänder sig mestadels till byggfirmor, och då kan firmorna få rabatt som dom säkert inte nämner nå till kunden. Nästan varje gång jag har varit dit så har dom frågar om jag ska ha det på faktura, och hur många privat personer tar det på faktura?
 
Eric Öbo
Maxwells demon TotalControl skrev:
"There is only one boss. The customer. And he can fire everybody in the company from the chairman on down, simply by spending his money somewhere else."

-Sam Walton.
Det var ett av det dummaste citat jag någonsin sett. Fullt i klass med ”The wealth will trickle down.”.
 
J
F FatMikeSlim skrev:
Det är verkligen underhållande att läsa kommentarerna från alla "o"-kränkta i denna tråd. Vi fattar, ingen tar illa vid sig personligen...eller?

Ni som ska sluta handla på Beijer är förmodligen också oberörda? Blir mer som en solidarisk handling för "andra" som eventuellt blivit kränkta...

Vem tar illa vid sig på riktigt?

Det vore riskfritt att ge ut boken "Bygga åt kränkta". En av karaktärerna skulle vara förnekaren. Och jag lovar. Ingen skulle identifiera sig med denna.

Det är lika mycket humor i tråden som i boken den handlar om.

Ni är för roliga!
Du är för rolig också som bestämmer dig för att för första gången skriva i en tråd och så blir det i denna:rofl:
 
Eric Öbo
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det är helt klart ganska tondövt agerat av Bejer, eller deras reklambyrå.

Det kan möjligen hända att de faktiskt inte bryr sig speciellt mycket om att ha privatpersoner som handlar i deras butiker, att de tycker sig klara sig bra med bara hantverkarna.

Men det kan ju slå så hårt, om de har otur, att de missar försäljning för att deras kunders kunder blir sura, dvs att folk uppmanar hantverkarna att inte handla hos Beijers för jobb till dem.



Att man sådär mellan skål och vägg kan snacka om andra grupper, det fungerar ju, hantverkarna kan låta kundföraktet flöda i fikarummet, och kunderna kan låta hantverkarföraktet flöda i sitt fikarum, och detta forum är ett forum för husägare, BR-ägare och andra privatpersoner som gillar bygge och sånt, så här får vi acceptera att det finns mer hantverkarkritik än privatkundskritik.


Men hur man än vrider och vänder sig så finns ett obestridligt faktum kvar, att det är kunden som ställer maten på bordet hemma hos utföraren (sedär, jag pratar inte bara om hantverkare, utan även läkare, IT-tekniker, McDonaldsanställda osv :)) och det är väl inte snyggt att bita den hand som föder en, även om det skulle råka vara en arbetsgivare eller annan mellanhand emellan.
Eller vad tycker du?
Jag tycker att man bör behandla experten med respekt eftersom man anlitat honom/henne i egenskap av expert. Det gäller såväl läkare som McDonalds-expediten och snickaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.