M Myckling skrev:
En klassisk reklamslogan är ju biluthyrningsföretaget Avis som på 60-talet lanserade "We try harder"./.../
Om man sätter Beijers kampanj i ovanstående kontext landar jag i att deras nya slogan är "We piss on the customer" :rofl:
Vad säger att det bara finns en väg till framgång? Och vill man stärka sig på grossistsidan är därtill inte slutkunden Beijers målgrupp, utan hantverkaren.

Beijer har uppenbarligen högst medvetet valt bort oss privatpersoner som målgrupp och det är väl bara att tugga i sig. Det finns andra att handla hos om man inte har oturen att bo i en småstad där ”bara” Beijer finns, men jag gissar ett det är relativt ovanligt.

Jag är genuint förvånad över att så många här tar illa vid sig över att ordet idiot används. Uppenbarligen slutar det inte med att vissa typer av människor avfärdas som idioter, utan man tar position för att hjälpa hantverkaren ur känslan av att kunden är en idiot. Och är man ändå inte målgrupp kanske det inte ens gör något om man som privatperson delvis missförstår eller ogillar kampanjen.

Jag blir nog mer och mer positivt inställd till det hela för varje gång jag läser i tråden. Inte för att jag tror att det är bra i sig med alla som blir upprörda, utan för de där enstaka inläggen däremellan där någon som faktiskt är del av målgruppen uttrycker sitt gillande.

Sen får man väl se om Beijer håller ut, eller om de hör missnöjet, pudlar och drar tillbaka kampanjen för att andra än målgruppen är missnöjda med den. Det ska väl inte uteslutas. Det ska förstås inte heller uteslutas att den egentliga målgruppen går ut och säger att ”nej, den där synen på våra kunder är förlegad och inget vi vill förknippas med”, men det håller jag för mindre sannolikt.
 
  • Gilla
Robert63 och 2 till
  • Laddar…
Jag älskar ironi och svart humor! Men det här ger avsmak när man har mött denna attityd från alldeles för många hantverkare! Det går 9 rötägg på 10 snickare så det är beklämmande att inte branschen jobbar med att komma tillrätta med det, istället för att attackera alla egnahem ägare!
 
  • Gilla
kimse944 och 3 till
  • Laddar…
Beijer missbedömer grovt när de skriver en bok som "Bygga åt idioter".
Många som anlitar hantverkare gör det kanske för första gången. De har aldrig haft någon hantverkare i sitt hem och av förklarliga skäl kan de inte rutinerna. Det är något helt annat att vara hantverkare på ett nybygge, där ingen boende kommer i vägen eller ställer knasiga frågor.
Skall då ett företag som tillhandahåller byggmaterial kalla denna grupp för idioter och skriva en bok?
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Har alltid undrat vad det är för människor som sitter och anmäler humorprogram på tv som tex Svenska nyheter.
Efter att ha läst denna tråd så vet jag vilka dom är. :crysmile::crysmile::crysmile:
 
  • Gilla
Uffe A och 10 till
  • Laddar…
Jag skiter fullständigt i om kampanjen är bra för Beijer eller inte. Jag känner mig inte heller kränkt eller träffad. Det jag reagerar på är att en stor aktör inom företeelsen hantverkartjänster eldar på det kundförakt som är utbredd bland hantverkare. Just detta verkar vara väldigt svårt att förstå för många som hyllar kampanjen. Att tanken (eventuellt) är humor gör inte saken mindre osmaklig.

Hade jag varit VD för någon av Beijers konkurrenter skulle jag direkt slå mynt av detta, och dra igång en kampanj som hyllar hemägare som vill göra så mycket som möjligt själv. Något i stil med "Tycker du det är bökigt att anlita hantverkare? Hos oss får du hjälp att genomföra dina projekt själv, för hos oss på Byggladan X är nämligen du som privatperson viktig. Vi vet att du klarar mycket mer än du själv tror, och vi vet att du inte är en idiot."
 
  • Gilla
Donn och 9 till
  • Laddar…
Paxman. Du måste vara en konstig typ. Du menar att du kan ha en åsikt om något utan att vara kränkt, träffad, utpekad, humorlös eller ta illa vid dig?

Samtliga hantverkare i denna tråd har nämligen bara en åsikt om något om dom blir kränkta, träffade, utpekade, saknar humor eller tar illa vid sig. I alla andra sammanhang håller dom käften och går vidare.
 
  • Gilla
  • Haha
RoAd och 2 till
  • Laddar…
Att en yrkesgrupp anser att deras kunder kan vara jobbiga till och från är ett generiskt problem som förekommer i de flesta branscher. Att man framgångsrikt kan samla anekdoter från byggbranschen och släppa som bok och podd bygger på (ej Gbg-humor) igenkänningsfaktorn som finns bland de flesta husägare. Vi kan ju förstå hur fel det går att tänka även om vi själva givetvis inte är så trögfattade...

Att släppa en motsvarande bok för t ex It-branchen (bortse från alla "for dummies" inom området som är faktaböcker ) skulle nog bara bli tråkigt för de flesta. Vi är nog många som helt enkelt inte skulla fatta överhuvudtaget. Men it-kunniga skulle eventuellt tycka det var helfestligt?

När byggbranschen konstaterar att det finns uppseendeväckande kundcase är det inte mycket ny mark man bryter. Tyder på en del sjävinsikt att adressera frågan med humor.

Nä, lev livet på en pinne istället.
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Paxman. Du måste vara en konstig typ. Du menar att du kan ha en åsikt om något utan att vara kränkt, träffad, utpekad, humorlös eller ta illa vid dig?
Ja? Vad är det som är konstigt med det?
 
  • Gilla
Donn och 1 till
  • Laddar…
Exakt det var just det som var poängen. Jag glömde kanske att lägga in en smiley i förra inlägget.
 
  • Gilla
Uffe A och 2 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Paxman. Du måste vara en konstig typ. Du menar att du kan ha en åsikt om något utan att vara kränkt, träffad, utpekad, humorlös eller ta illa vid dig?

Samtliga hantverkare i denna tråd har nämligen bara en åsikt om något om dom blir kränkta, träffade, utpekade, saknar humor eller tar illa vid sig. I alla andra sammanhang håller dom käften och går vidare.
Aha, det är så det är - hantverkare saknar förmågan att sätta sig in vad andra känner och tycker om saker!
De har bara en åsikt, eller agerar OM de själva är "kränkta, träffade, utpekade, saknar humor eller tar illa vid sig".

Inte konstigt de har svårt att förstå sig på kunder....
 
  • Gilla
En apelsin och 1 till
  • Laddar…
optimum
Beijer cementerar det förakt som redan finns mellan vissa hantverkare och kunder.
Dessutom bäddar för att detta förakt bara kommer öka.

Hade man skrivit liknande om invandrare, kvinnor eller handikappade hade man åkt dit så det smäller för diskriminering.

Bättre hade varit om man försökt skapa ett bättre samarbete mellan hantverkare och kunder.
Men nu väljer man att raljera och gå på.

Detta är rått förakt.
Kränkande.


Nej jag är inte själv drabbad eller känner mig kränkt då jag kan anlita hantverkare på ett sätt som de upplever som positivt. Det kallas ömsesidigt förtroende.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 6 till
  • Laddar…
Steeldragon
optimum optimum skrev:
Hade man skrivit liknande om invandrare, kvinnor eller handikappade hade man åkt dit så det smäller för diskriminering.
Den lilla skillnaden där är kanske att "kunder" inte är en folkgrupp på samma sätt som dina övriga exempel.
 
  • Gilla
lärjungen och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag är genuint förvånad över att så många här tar illa vid sig över att ordet idiot används. Uppenbarligen slutar det inte med att vissa typer av människor avfärdas som idioter, utan man tar position för att hjälpa hantverkaren ur känslan av att kunden är en idiot. Och är man ändå inte målgrupp kanske det inte ens gör något om man som privatperson delvis missförstår eller ogillar kampanjen.
Som jag redan påpekat tidigare i tråden så osar det kraftigt av förakt. Det är kanske lättare att förstå om du byter hantverkare mot män eller vita och kunder mot kvinnor eller svarta. på byggen jobbar facket hårt med att motarbeta sexismen, som ju hanteras på samma sätt som Beijer här hanterar sina kunder "Vadå, det är ju bara på skoj, bara ironi, var inte så känslig, ta inte åt dig, vi menar inget illa". Men det ger en bas av accepterat förakt mot kunder/kvinnor/n****r, där den utsatta målgruppen för snacket förväntas skratta med och tycka att det är lite kul ändå.

Jag tänker mig att många som tycker att det här är kul också tycker att feminismen gått får långt, och att det är löjligt att säga chokladbollar när det finns ett inarbetat namn som man inte menar något rasistiskt med.
 
  • Gilla
fia_mstd och 5 till
  • Laddar…
Rickard.
Ditt inlägg hade haft bättre effekt om du inte avslutat det med att vara rejält fördomsfull själv. :thinking:
 
Anna_H Anna_H skrev:
Det är kanske lättare att förstå om du byter hantverkare mot män eller vita och kunder mot kvinnor eller svarta.
Du gjorde denna jämförelse redan tidigare i tråden. Jag tycker inte den är relevant.
Kunder kan välja andra hantverkare om de som finns inte faller i smaken.

Strukturell rasism och det patriarkala samhället är däremot hela samhället genomsyrat av - det finns ingen valmöjlighet för de som är drabbade. Man kan inte rösta med fötterna eller plånboken i de frågorna.

Om Beijer vill skämta om personer som anlitar hantverkare är det inte ett strukturellt problem i samhället. Anlita en annan hantverkare som du känner mer förtroende för om du misstänker att de snackar om dig när du inte är där. Be dem att inte köpa material från Beijer. Så fungerar marknadsekonomin.

Anna_H Anna_H skrev:
Jag tänker mig att många som tycker att det här är kul också tycker att feminismen gått får långt, och att det är löjligt att säga chokladbollar när det finns ett inarbetat namn som man inte menar något rasistiskt med.
Kanske gäller vissa men jag tycker definitivt inte att fenimismen har gått för långt eller att det är löjligt att behöva använda ord som chokladboll. Jämställdheten mellan könen på alla möjliga sätt behöver jobbas med kraftigt, samt även den ekonomiska ojämlikheten i samhället behöver arbetas med. Därtill den osynliga rasismen som är så typisk för Sverige, som är hemsk.
 
  • Gilla
Uffe A och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.