lärjungen
Nyfniken Nyfniken skrev:
Och med en dåres envishet försöker jag förklara för dig att det inte spelar någon roll.
Tack för din uthållighet :D

Nä men skämt åsido så vet jag innerst inne att min syn på det hela inte kommer att ändra din eller andras uppfattning. Jag respekterar din åsikt (y) Jag (som själv snart är färdigutbildad hantverkare) tyckte bara det på nåt sätt kändes så skönt att veta att det finns någon lite "större" som tar "vårt" parti. Jag försöker verkligen sköta mig i min yrkesutövning, drar av en timme här eller där om jag arbetar löpande och tycker att jag gjort någonting orimligt långsamt. Försöker hålla rent och snyggt och lämna projektet med stolthet och då också förhoppningsvis en nöjd kund.

Men när man läser runt här på forumet kan jargongen ibland vara ganska så hård mot oss i min bransch. Och jag förstår det ibland. Det finns hantverkare som inte bryr sig. Men det verkar så lätt att dra oss alla över en kam. "Hantverkare är av naturen lata och pengagiriga" är för ofta den allmänna jargongen. Eller "det där kan man lära sig på ettpar dagar". Jag vill genom min utövan ändra på den bilden, men tyvärr är det svårt. Ibland pga en handfull hantverkare som kanske medvetet slarvar, men också ibland pga kunder som kanske ser ner lite på oss och vår utövan, och i förlängningen odlar ett dåligt rykte om oss. Och då kan en sån här bok/podd fungera lite som en uppiggande bris med stor igenkänningsfaktor, även om jag aldrig personligen råkat ut för extremfallen som beskrivs (mina kollegor har).
 
  • Gilla
  • Älska
Mikael_L och 4 till
  • Laddar…
P Paxman skrev:
Nej, det är inte så att vi som reagerat negativt på kampanjen saknar humor. Vi har helt inte den sortens humor som gör sig lustig på andras bekostnad.

Om man vill kontra ditt nedlåtande inlägg kan man ju hävda att det krävs en högre nivå av intelligens för att se att denna kampanj är menlig för relationen hantverkare/privatkunder. Att den kommer få hantverkare att förakta privatkunder mer och att privatunders tillit till hantverkare kommer minska än mer. Förstår du inte det måste du träna på ditt intellekt.
P Paxman skrev:
Nej, det är inte så att vi som reagerat negativt på kampanjen saknar humor. Vi har helt inte den sortens humor som gör sig lustig på andras bekostnad.

Om man vill kontra ditt nedlåtande inlägg kan man ju hävda att det krävs en högre nivå av intelligens för att se att denna kampanj är menlig för relationen hantverkare/privatkunder. Att den kommer få hantverkare att förakta privatkunder mer och att privatunders tillit till hantverkare kommer minska än mer. Förstår du inte det måste du träna på ditt intellekt.
Du kan ha helt rätt i din analys av kampanjens effekter. Tyvärr är fallet ofta att ”all reklam är bra reklam” som nämnts tidigare i tråden.
Boken är och kan mycket riktigt ses som en partsinlaga i debatten till hantverkares favör. Den är samtidigt skriven i en humoristisk kontext. Man behöver inte tycka kampanjen är rolig eller underhållande. Men de humoristiska glasögonen behövs för att förstå andemeningen.
Om man landar i slutsatser kring att Beijers anser att deras kunder är ”idioter” på en generell nivå så blev det nog fel. Sannolikt anser de att kunder är just kunder.
 
F FatMikeSlim skrev:
Om man landar i slutsatser kring att Beijers anser att deras kunder är ”idioter” på en generell nivå så blev det nog fel.
Det är precis häri som kritiken ligger. Vad Beijer verkligen tycker spelar i sammanhanget precis noll roll. Det är vad mottagarna av kampanjen tycker som är det enda som är viktigt.

Någon "crazy" reklamansvarig på t ex ett företag för solenergi kanske skulle få för sig att det vore lite kul och busigt att byta loggan mot en swastika...det är ju ursprungligen en urgammal solsymbol. Vi skriver en lite kul bok om symbolens historia och förklarar kopplingen till företaget och gör en pod, så kommer alla förstå det roliga. Problemet är bara att kunderna stänger av direkt så fort de ser den ruttna nazistsymbolen och dömer ut solenergiföretaget utan att blinka. Väldigt få kommer bemöda sig att läsa någon bok eller lyssna på en pod. Och varför ska de behöva göra det? För att någon tycker att det är kul att vara provocerande och humoristiskt på ett onödigt avancerat sätt.

Framtiden får utvisa ifall "Bygga åt idioter" blir en framgångsrik kampanj eller inte. Min prognos är dock att Beijer kommer få stämpeln "Bygghandelskedjan som tycker att privatkunder är idioter" hos väldigt många privatkunder. En stämpel som kan hålla i sig länge nog för att tvinga Beijer att sluta sälja till privatkunder...och som någon redan skrivit, kanske det är planen. I så fall är det nog det mest utstuderade sättet att bli av med privatkunder jag har sett.
 
  • Gilla
fia_mstd och 3 till
  • Laddar…
lärjungen lärjungen skrev:
Kanske är läge att påminna folk om att boken tar upp specifika nischade kundgrupper med lite udda karaktärsdrag. Det är de som är "idioterna". Inte alla kunder, och därmed inte heller (nödvändigtvis) vi här på forumet.
Absolut inte alla kunder,men tydligen väldigt många från denna tråd då väldigt många känner sig träffade.
 
  • Gilla
FatMikeSlim och 4 till
  • Laddar…
Nää nu har jag försökt att komma fram med argument och det enda man får tillbaka från er som förespråkar detta är "ha lite humor", "va inte så kränkt" osv. Med andra ord inga tydliga argument om varför valet av ord och titel i kampanjen skulle vara ok på något sätt.

Byggbranschen har dragits länge med stora problem och där branschen själv försöker jobba med att tvätta bort machokulturen och grabbsnacket från bygget. Finns ganska mycket material att läsa om detta. Och Beijer fortsätter att ösa på tändvätska i ett sådan klimat för att vinna lite poäng och förhoppningsvis få lite nya kunder genom att använda lite "ball" språk. Lågt och omdömeslöst om ni frågar mig.

Ett företags värdegrundsarbete skall speglas och genomsyra hela företaget och dess personal, med andra ord är det inte bara ett pappersprodukt man skall redovisa på sin hemsida och agera efter den när det passar en.

https://www.prevent.se/arbetsliv/ovrigt/2016/grabbig-jargong-skadar-byggbranschen/
https://www.arbetarskydd.se/arbetsmiljo/man-far-inte-vara-en-klenis-i-byggbranschen-6886388
https://www.byggnadsarbetaren.se/jargong-kan-ge-farligt-bygge/

Ha en fin dag där ute i vårt fina och demokratiska land vi lever i !
 
  • Gilla
RoAd och 4 till
  • Laddar…
Förordet i boken börjar bra men sen tycker jag att man fokuserar alldeles för mycket på att snacka skit istället för att göra något konstruktivt, samma sak med det poddavsnitt jag lyssnade på.

Skillnaden mot omgiven av idioter är att den är generellt riktad, den går på båda hållen.

Jag tycker boken sätter standarden, visst den överdriver personligheterna, men vill man kommer nog hitta en gnutta av minst en av dem i varje kund man har. Hur mycket behöver man stämma in i "profilen" innan man får idiotstämpeln?

För att köra lite anekdoter:
Jag hade elektriker hemma för att göra om all el i lägeheten när vi renoverade den:

Är jag Snåljåpen för att jag frågade vad materialet kostade innan och köpte själv (Schneider exxact) när jag inte tyckte deras erbjudande om Elko RS till överpris var attraktivt? (Klipper mig för övrigt själv med trimmer)

Är jag Assistenten och Gör-det-självaren för att jag själv fick spåra elen, dra flexrören och spackla själv? (de ville gärna slippa skita ner sig). (Är medlemskap i Svenska Turistföreningen att likställa med friluftsfrämjandet?, och så föredrar jag verktyg med kvalitet)

Är jag Pedanten för att jag störde mig på att de slängt allt avklipp omkring sig? (Vet inte hur mycket jag fick pilla upp ur spåren till nätverket som jag drog i golvet)

Är jag Pratkvarnen, Bevakaren och Experten för att jag pratar med dem och ställer frågor medans de var där?

Är jag Projektledaren för att jag berättade när vi tänkte flytta in och sedan fick jaga på dem i veckan innan inflyttning när de fortfarande inte gjort färdigt?
 
  • Gilla
fia_mstd och 10 till
  • Laddar…
Steeldragon Steeldragon skrev:
Det är väl lite det som är problemet med samhället i stort idag. Människor och framförallt beslutsfattare som tycker och tänker åt folk som kanske är kränkta eller kanske kan ta illa vid sig av något. Så fattas det beslut och lagar i ärenden som de berörda "eventuellt kränkta" aldrig har bett om.

Du säger själv att du personligen inte känner dig kränkt. Bra så. Låt det då vara.
Om det sen finns någon som faktiskt tar illa vid sig av boken, låt då denne tala för sig själv.
Jag känner mig personligen kränkt och kommer inte att handla av någon som kallar mig idiot igen.

Skriver i övrigt under på inlägget från 13th Marine och hoppas att "vår" snickare inte snackar skit bakom ryggen på mig när vi gjort upp arbetsgången att vi städar, målar och kör till tippen själva.

De verkade nöjda när jag själv skötte täckningen och städningen när de skulle ta ut vår helsvetsade kamin som förra ägaren byggt själv och som fick tas ut med tigersåg. Då slapp de ju utskällning för nersotning, istället fick jag skura 3 gånger för att få bort allt sot som vi redan innan förstod skulle spridas.
 
Redigerat:
  • Gilla
Huzzbutt och 1 till
  • Laddar…
Om nu Beijers med denna bok vill få mindre privatkunder är det illa vald tidpunkt, när det samtidigt sägs att konjunkturläget är på väg ned.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Man kan kallt räkna med att hantverkare snackar om en som kund när de träffar varandra. Om man sedan räknar det som snacka skit eller inte får man väl lägga egen värdering i.

Jag bryr mig inte ett dugg om det. De får snacka allt de vill. Hade elektriker hemma för byte av mätarskåp, i ett ögonblick överraskade jag elektrikern och personen från elnätsbolaget som också var där för mätarens skull och hörde hur de snackade om hur konstig jag var som hade ett serverskåp igång i källaren (på UPS) trots att hela fastigheten är strömlös. Vem har sådant och hur konstig är man inte då.

De tystnade när jag kom i närheten och helt ärligt struntar jag i att de pratar om det. Om de tycker att jag är en konstig människa som har udda grejer får de väl tycka det, det är deras värderingar och jag gör dem inte till mina problem.

Jag har självkänsla nog för att kunna säga att så här är jag och vad de säger om mig struntar jag i. Bara de sköter sitt jobb och till ett bra pris på ett mot mig trevligt sätt.
 
  • Gilla
GammelMan99
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Jag har självkänsla nog för att kunna säga att så här är jag och vad de säger om mig struntar jag i. Bara de sköter sitt jobb och till ett bra pris på ett mot mig trevligt sätt.
Inte heller jag bryr mig om hur andra snackar om mig bakom min rygg. Dock är det ganska lätt att dra slutsatsen att om det finns ett kundförakt så brister det också när det gäller hur bra jobbet utgörs och hur hederlig prissättningen är. Detta gäller givetvis inte bara hantverkare utan alla typer av yrken. Restauranganställda som föraktar gästerna spottar i maten, taxichaufförer saltar tariffer, bilmekaniker hittar på fel som inte existerar osv osv.

Beijer är dock, mig veterligen, det första företaget som gör reklamkampanj av skitsnacket bakom kundernas ryggar.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
P Paxman skrev:
Dock är det ganska lätt att dra slutsatsen att om det finns ett kundförakt så brister det också när det gäller hur bra jobbet utgörs och hur hederlig prissättningen är.
Ser inget samband i detta och det är inte en slutsats jag drar.
Skitsnackandet behöver inte bero på kundförakt.
Det kan också vara en jargong hantverkare har emellan för att bilda gemenskap. Att snacka om whacko kunder. Sen om det är kryddat eller sant, om det handlar om mig eller inte, det är fullständigt irrelevant för mig. Det kan lika gärna vara så att de snackar om kunder som varit jäkligt trevliga, som varit hjälpsamma, som haft intressanta projekt och som hantverkaren fått inspiration av.

Så länge jag är nöjd med deras arbete och bemötande på plats så är det väl sak samma vad de pratar om sinsemellan.
 
  • Gilla
GammelMan99
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Det kan lika gärna vara så att de snackar om kunder som varit jäkligt trevliga, som varit hjälpsamma, som haft intressanta projekt och som hantverkaren fått inspiration av.
Om du lägger det under kategorin skitsnack så har vi uppenbarligen olika syn på den benämningen.

För mig är sambandet ganska självklart, har man ingen respekt för kunderna så drar man sig inte för att blåsa dem heller. Man kliver in i deras hem och utför ett jobb...punkt slut. Saknas respekten så lär man inte bry sig om ifall jobbet blir gjort på ett bra sätt eller om kundens önskemål om estetik, renlighet och prisvärdhet uppfylls. Kunden existerar ändå bara för att fylla dagens faktureringsbehov.
 
  • Gilla
Huzzbutt och 1 till
  • Laddar…
Det handlar väl INTE om humor?

Jag kan skratta åt tokiga kunder, sprida roliga händelser vidare osv. Självklart ok att det skrattas och görs komik av det.
MEN av en part i sammanhanget? Nej tack.

ICAs nya handbok. "Så hanterar du idioten som kund - ABC för kassörskan" och sen ett antal typ exempel...
Folk gör fel ibland, alla gör det, idiotiska med - så skulle man veta att en kassörska har en handbok i att hantera "idioter", skriven på ett komiskt sätt... gör INTE det hela bättre.

Det finns antagligen många kassörskor som anser just det, att kunder är idioter - en bok om det gör inte saken bättre.

Det finns antagligen många snickare som tycker kunderna är idioter, en bok såhär gör inte det bättre....
skitsamma om xx% fattar humor, för de andra %-en blir det tusenfalt värre för oss kunder... vi är ju idioter
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
P Paxman skrev:
För mig är sambandet ganska självklart, har man ingen respekt för kunderna så drar man sig inte för att blåsa dem heller. Man kliver in i deras hem och utför ett jobb...punkt slut. Saknas respekten så lär man inte bry sig om ifall jobbet blir gjort på ett bra sätt eller om kundens önskemål om estetik, renlighet och prisvärdhet uppfylls. Kunden existerar ändå bara för att fylla dagens faktureringsbehov.
Det är mycket möjligt att det är så som du säger, men att de snackar skit om kunderna när kunderna inte hör på, det är inte samma sak som att de totalt saknar respekt för kunderna och i varje läge försöker blåsa dem. Det finns inga likhetstecken däremellan.

Det är en väldigt svartvit syn på världen, antingen är man med eller emot kunderna, som du ger uttryck för. Det finns så mycket däremellan.

En hantverkare kan göra utmärkt jobb till ett bra pris med fin kommunikation och behöva ventilera något konstigt denne varit med om under dagen hos en kund. Även om det sker på ett nedlåtande eller förklenande sätt, vilket till slut är en bedömningsfråga för den som lyssnar om det är skitsnack eller inte. En del människor tål inte alls att man ens nämner dem "bakom ryggen". Själv tillhör jag den raka motpolen, de kan få göra mig till månadens meme på kontoret om de vill, bryr mig inte ett strunt om det.
 
  • Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
Värsta är hantverken inte kommer.Och inte
hör av sig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.