96 900 läst · 779 svar
97k läst
779 svar
Beijerkampanj — "Bygga åt idioter"
För det vet ju du vad det beror på..Nötegårdsgubben skrev:
Tack, då lägger vi ner på en gång
Det är ju inte alls poängen med kritiken. Kritiken ligger i att boken legitimerar och underblåser det kundförakt som redan finns hos hantverkare. Det kundföraktet lyser igenom till privatkunderna, oberoende om de ingår i de "nischade kundgrupperna" eller inte.lärjungen skrev:
Man får bete sig precis som man vill oavsett likviditet. Ingår det i beijers, eller rättare sagt stark goups affärsplan så gör det det.D Dino84 skrev:
Skulle det ingå i Microsofts affärsplan 2020 att idiotförklara någon valfri kundkategori så får dom såklart göra det
Du kanske tycker det är relevant, det gör inte jag. Precis som att jag tycker att Barillas ledning uttryckte sig dåligt även fast jag är heterosexuell.lärjungen skrev:
Jag ger helt enkelt inte mina pengar till någon som inte behandlar sina kunder med respekt. Det spelar ingen roll hur mycket man omsätter.
(Och handen på hjärtat. Hantverkare är ett serviceyrke. Att kunna hantera människor är ett kompetenskrav. Varje gång man råkar ut för en "idiot" så är det troligaste att man själv misslyckats. Sen finns det givetvis riktiga jubelidioter, men man måste inte tacka ja till alla jobb. Det är ingen rättighet att få hem en hantverkare. Har man ändå gått på en nitlott får man försöka lära sig läsa tecknen bättre.)
Har tyvärr ingen aning, har missat dessa men det låter som rolig läsning.Nyfniken skrev:
Får googla det
Saipala det verkar vara någon slags missmatch dock mellan Stark groups uttalade värdegrundsarbete som man kan hitta på deras hemsida och Beijers nya ”påhittiga” kampanj dock. Om det är nu ditt argument att man får bete sig lite hur man vill för att stödja affärsplanen.S Saipala skrev:
https://starkgroup.dk/about/values/
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 295 inlägg
Nej, jag har ingen aning. Men vetenskapen har en klar idé om vad det inte beror på.S swe.jocke skrev:
Perfekt!S swe.jocke skrev:
Som du skrev redan från början är vi nu en bit OT, men då TS enligt egen utsago lämnat tråden är det kanske inte så allvarligt.
Spot on.P Paxman skrev:
Det handlar inte om huruvida folk är idioter eller inte. Det finns gott om alla sorter så det behöver inte debatteras. Men att sätta det på pränt och försöka göra sig lustig över det för att vinna poäng hos delar av kundgruppen. Jösses.
För att uppfatta det roliga i kampanjen krävs ett sinne för humor. Kolla på reklamen. En kille sticker ut huvudet under bordet. Klockren humor. Titeln "Bygga åt idioter" sitter som en smäck i sammanhanget.
Om man känner sig utpekad eller svartmålad som kund, så beror det sannolikt bara på att du behöver träna ditt humorsinne. Reklamteamet känner inte dig så du kan lugnt utgå ifrån att det inte var dig de tänkte på.
PS om du seriöst ligger under ett bord och spionerar på hantverkare så har du fler områden att jobba på än enbart humor...
Om man känner sig utpekad eller svartmålad som kund, så beror det sannolikt bara på att du behöver träna ditt humorsinne. Reklamteamet känner inte dig så du kan lugnt utgå ifrån att det inte var dig de tänkte på.
PS om du seriöst ligger under ett bord och spionerar på hantverkare så har du fler områden att jobba på än enbart humor...
Nej, det är inte så att vi som reagerat negativt på kampanjen saknar humor. Vi har helt inte den sortens humor som gör sig lustig på andras bekostnad.F FatMikeSlim skrev:För att uppfatta det roliga i kampanjen krävs ett sinne för humor. Kolla på reklamen. En kille sticker ut huvudet under bordet. Klockren humor. Titeln "Bygga åt idioter" sitter som en smäck i sammanhanget.
Om man känner sig utpekad eller svartmålad som kund, så beror det sannolikt bara på att du behöver träna ditt humorsinne. Reklamteamet känner inte dig så du kan lugnt utgå ifrån att det inte var dig de tänkte på.
PS om du seriöst ligger under ett bord och spionerar på hantverkare så har du fler områden att jobba på än enbart humor...
Om man vill kontra ditt nedlåtande inlägg kan man ju hävda att det krävs en högre nivå av intelligens för att se att denna kampanj är menlig för relationen hantverkare/privatkunder. Att den kommer få hantverkare att förakta privatkunder mer och att privatunders tillit till hantverkare kommer minska än mer. Förstår du inte det måste du träna på ditt intellekt.
Tycker ändå hantverkare och yrkesfolk kan vara riktiga stolpskott likväl som kunder. Inte minst i att göra skavanker. Hade en hantverkare som tappa ner nåt och gjorde ett fult hack i en golvlist i köket. En annan tappa en stor kofot i hallen. Bytte säng nyligen och killarna från möbelfirman orsakade en ful grop i hallgolvets laminat. Enda gången jag varit med om ett nästan perfekt jobb, var när vi flytta in i ett radhus där en tidigare boende byggt om mycket. Tyvärr anlita jag där en firma och sätta plåttak ovanpå förrådets papp. Tjong, rejäla spikar på fastsatt läkt som man fick knipsa på insidan. Ingen koll var takkonstruktionen var under. Som tur var träffa de delvis rätt. Har faktiskt aldrig anlitat en hantverkare för lite mer avancerat jobb än byta nån kran, blandare och det blivit perfekt. Inte ens tapetsering av 30 års erfaren har blivit perfekt. Har faktiskt blivit lite rädd ta in hantverkare. Är det inte deras eget så är de ofta inte helt på tå. Har också stött på luringen att man ger väldigt vaga kvitton i det man gjort o säger det är full garanti. Vete F. På Konsum kan jag se vad jag köpt men inte hos hantverkarn.
Säkert sagt av någon tidigare men... Stora skillnaden här och jämfört med t.ex. IT-Guy och liknande är ju att det då varit raljerande från båda sidor. Här har vi ett företag som ensidigt tar ställning. Om jag kan välja mellan ett företag som vill ha 60k på en offert och ett annat som vill ha 45k och inte kallar mig idiot är valet enkelt. Beijer har ju dessutom varken bättre varor eller personal för att rättfärdiga detta. Och jag pratar inte om billigast på marknaden i min jämförelse.F FatMikeSlim skrev:För att uppfatta det roliga i kampanjen krävs ett sinne för humor. Kolla på reklamen. En kille sticker ut huvudet under bordet. Klockren humor. Titeln "Bygga åt idioter" sitter som en smäck i sammanhanget.
Om man känner sig utpekad eller svartmålad som kund, så beror det sannolikt bara på att du behöver träna ditt humorsinne. Reklamteamet känner inte dig så du kan lugnt utgå ifrån att det inte var dig de tänkte på.
PS om du seriöst ligger under ett bord och spionerar på hantverkare så har du fler områden att jobba på än enbart humor...
Lyssna på podden. Det är precis dessa "jubelidioter" boken handlar omNyfniken skrev:(Och handen på hjärtat. Hantverkare är ett serviceyrke. Att kunna hantera människor är ett kompetenskrav. Varje gång man råkar ut för en "idiot" så är det troligaste att man själv misslyckats. Sen finns det givetvis riktiga jubelidioter, men man måste inte tacka ja till alla jobb. Det är ingen rättighet att få hem en hantverkare. Har man ändå gått på en nitlott får man försöka lära sig läsa tecknen bättre.)
Det finns en kategori i boken som kallas "pedanten" faktisktM mariedal skrev:Tycker ändå hantverkare och yrkesfolk kan vara riktiga stolpskott likväl som kunder. Inte minst i att göra skavanker. Hade en hantverkare som tappa ner nåt och gjorde ett fult hack i en golvlist i köket. En annan tappa en stor kofot i hallen. Bytte säng nyligen och killarna från möbelfirman orsakade en ful grop i hallgolvets laminat. Enda gången jag varit med om ett nästan perfekt jobb, var när vi flytta in i ett radhus där en tidigare boende byggt om mycket. Tyvärr anlita jag där en firma och sätta plåttak ovanpå förrådets papp. Tjong, rejäla spikar på fastsatt läkt som man fick knipsa på insidan. Ingen koll var takkonstruktionen var under. Som tur var träffa de delvis rätt. Har faktiskt aldrig anlitat en hantverkare för lite mer avancerat jobb än byta nån kran, blandare och det blivit perfekt. Inte ens tapetsering av 30 års erfaren har blivit perfekt. Har faktiskt blivit lite rädd ta in hantverkare. Är det inte deras eget så är de ofta inte helt på tå. Har också stött på luringen att man ger väldigt vaga kvitton i det man gjort o säger det är full garanti. Vete F. På Konsum kan jag se vad jag köpt men inte hos hantverkarn.