Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Fel i teorin och fel i teorin – det är humbug. Det finns helt enkelt inget statistiskt stöd för att det är sant. Och sånt testas inte med teori, utan med empiri.

Kul att det går bra för er, men det har inte med DISC-analys att göra.
För det vet ju du vad det beror på..
Tack, då lägger vi ner på en gång :D
 
lärjungen lärjungen skrev:
Kanske är läge att påminna folk om att boken tar upp specifika nischade kundgrupper med lite udda karaktärsdrag. Det är de som är "idioterna". Inte alla kunder, och därmed inte heller (nödvändigtvis) vi här på forumet.
Det är ju inte alls poängen med kritiken. Kritiken ligger i att boken legitimerar och underblåser det kundförakt som redan finns hos hantverkare. Det kundföraktet lyser igenom till privatkunderna, oberoende om de ingår i de "nischade kundgrupperna" eller inte.
 
  • Gilla
Yachti och 1 till
  • Laddar…
D Dino84 skrev:
Menar du då att man är mindre seriös och då få bete sig lite hur man vill för att det är acceptabelt med en viss jargong inom branschen?
Man får bete sig precis som man vill oavsett likviditet. Ingår det i beijers, eller rättare sagt stark goups affärsplan så gör det det.

Skulle det ingå i Microsofts affärsplan 2020 att idiotförklara någon valfri kundkategori så får dom såklart göra det
 
lärjungen lärjungen skrev:
Kanske är läge att påminna folk om att boken tar upp specifika nischade kundgrupper med lite udda karaktärsdrag.
Du kanske tycker det är relevant, det gör inte jag. Precis som att jag tycker att Barillas ledning uttryckte sig dåligt även fast jag är heterosexuell.

Jag ger helt enkelt inte mina pengar till någon som inte behandlar sina kunder med respekt. Det spelar ingen roll hur mycket man omsätter.

(Och handen på hjärtat. Hantverkare är ett serviceyrke. Att kunna hantera människor är ett kompetenskrav. Varje gång man råkar ut för en "idiot" så är det troligaste att man själv misslyckats. Sen finns det givetvis riktiga jubelidioter, men man måste inte tacka ja till alla jobb. Det är ingen rättighet att få hem en hantverkare. Har man ändå gått på en nitlott får man försöka lära sig läsa tecknen bättre.)
 
  • Gilla
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Påminn mig. Var det Microsoft som gav ut boken "Konsten att installera Officepaketet hemma hos riktiga idioter" eller var det Nokia som gav ut boken "Hur man säljer mobiltelefoner till trögfattade"?
Har tyvärr ingen aning, har missat dessa men det låter som rolig läsning.
Får googla det ;)
 
  • Gilla
Saipala
  • Laddar…
S Saipala skrev:
Man får bete sig precis som man vill oavsett likviditet. Ingår det i beijers, eller rättare sagt stark goups affärsplan så gör det det.

Skulle det ingå i Microsofts affärsplan 2020 att idiotförklara någon valfri kundkategori så får dom såklart göra det
Saipala det verkar vara någon slags missmatch dock mellan Stark groups uttalade värdegrundsarbete som man kan hitta på deras hemsida och Beijers nya ”påhittiga” kampanj dock. Om det är nu ditt argument att man får bete sig lite hur man vill för att stödja affärsplanen.

https://starkgroup.dk/about/values/
 
  • Gilla
Peter2400
  • Laddar…
S swe.jocke skrev:
För det vet ju du vad det beror på..
Nej, jag har ingen aning. Men vetenskapen har en klar idé om vad det inte beror på.

S swe.jocke skrev:
Tack, då lägger vi ner på en gång :D
Perfekt! ;)

Som du skrev redan från början är vi nu en bit OT, men då TS enligt egen utsago lämnat tråden är det kanske inte så allvarligt.
 
P Paxman skrev:
Kunder som kan anses vara idioter råkar alla yrkesverksamma, i alla branscher, ut för...men inget företag har varit idiotiskt nog att ge ut en liknande bok...förrän nu alltså. :crysmile:
Spot on.

Det handlar inte om huruvida folk är idioter eller inte. Det finns gott om alla sorter så det behöver inte debatteras. Men att sätta det på pränt och försöka göra sig lustig över det för att vinna poäng hos delar av kundgruppen. Jösses.
 
  • Gilla
llehs och 4 till
  • Laddar…
För att uppfatta det roliga i kampanjen krävs ett sinne för humor. Kolla på reklamen. En kille sticker ut huvudet under bordet. Klockren humor. Titeln "Bygga åt idioter" sitter som en smäck i sammanhanget.

Om man känner sig utpekad eller svartmålad som kund, så beror det sannolikt bara på att du behöver träna ditt humorsinne. Reklamteamet känner inte dig så du kan lugnt utgå ifrån att det inte var dig de tänkte på.

PS om du seriöst ligger under ett bord och spionerar på hantverkare så har du fler områden att jobba på än enbart humor...
 
  • Gilla
Grävkalle och 1 till
  • Laddar…
F FatMikeSlim skrev:
För att uppfatta det roliga i kampanjen krävs ett sinne för humor. Kolla på reklamen. En kille sticker ut huvudet under bordet. Klockren humor. Titeln "Bygga åt idioter" sitter som en smäck i sammanhanget.

Om man känner sig utpekad eller svartmålad som kund, så beror det sannolikt bara på att du behöver träna ditt humorsinne. Reklamteamet känner inte dig så du kan lugnt utgå ifrån att det inte var dig de tänkte på.

PS om du seriöst ligger under ett bord och spionerar på hantverkare så har du fler områden att jobba på än enbart humor...
Nej, det är inte så att vi som reagerat negativt på kampanjen saknar humor. Vi har helt inte den sortens humor som gör sig lustig på andras bekostnad.

Om man vill kontra ditt nedlåtande inlägg kan man ju hävda att det krävs en högre nivå av intelligens för att se att denna kampanj är menlig för relationen hantverkare/privatkunder. Att den kommer få hantverkare att förakta privatkunder mer och att privatunders tillit till hantverkare kommer minska än mer. Förstår du inte det måste du träna på ditt intellekt.
 
  • Gilla
fia_mstd och 5 till
  • Laddar…
Tycker ändå hantverkare och yrkesfolk kan vara riktiga stolpskott likväl som kunder. Inte minst i att göra skavanker. Hade en hantverkare som tappa ner nåt och gjorde ett fult hack i en golvlist i köket. En annan tappa en stor kofot i hallen. Bytte säng nyligen och killarna från möbelfirman orsakade en ful grop i hallgolvets laminat. Enda gången jag varit med om ett nästan perfekt jobb, var när vi flytta in i ett radhus där en tidigare boende byggt om mycket. Tyvärr anlita jag där en firma och sätta plåttak ovanpå förrådets papp. Tjong, rejäla spikar på fastsatt läkt som man fick knipsa på insidan. Ingen koll var takkonstruktionen var under. Som tur var träffa de delvis rätt. Har faktiskt aldrig anlitat en hantverkare för lite mer avancerat jobb än byta nån kran, blandare och det blivit perfekt. Inte ens tapetsering av 30 års erfaren har blivit perfekt. Har faktiskt blivit lite rädd ta in hantverkare. Är det inte deras eget så är de ofta inte helt på tå. Har också stött på luringen att man ger väldigt vaga kvitton i det man gjort o säger det är full garanti. Vete F. På Konsum kan jag se vad jag köpt men inte hos hantverkarn.
 
F FatMikeSlim skrev:
För att uppfatta det roliga i kampanjen krävs ett sinne för humor. Kolla på reklamen. En kille sticker ut huvudet under bordet. Klockren humor. Titeln "Bygga åt idioter" sitter som en smäck i sammanhanget.

Om man känner sig utpekad eller svartmålad som kund, så beror det sannolikt bara på att du behöver träna ditt humorsinne. Reklamteamet känner inte dig så du kan lugnt utgå ifrån att det inte var dig de tänkte på.

PS om du seriöst ligger under ett bord och spionerar på hantverkare så har du fler områden att jobba på än enbart humor...
Säkert sagt av någon tidigare men... Stora skillnaden här och jämfört med t.ex. IT-Guy och liknande är ju att det då varit raljerande från båda sidor. Här har vi ett företag som ensidigt tar ställning. Om jag kan välja mellan ett företag som vill ha 60k på en offert och ett annat som vill ha 45k och inte kallar mig idiot är valet enkelt. Beijer har ju dessutom varken bättre varor eller personal för att rättfärdiga detta. Och jag pratar inte om billigast på marknaden i min jämförelse.
 
lärjungen
Nyfniken Nyfniken skrev:
(Och handen på hjärtat. Hantverkare är ett serviceyrke. Att kunna hantera människor är ett kompetenskrav. Varje gång man råkar ut för en "idiot" så är det troligaste att man själv misslyckats. Sen finns det givetvis riktiga jubelidioter, men man måste inte tacka ja till alla jobb. Det är ingen rättighet att få hem en hantverkare. Har man ändå gått på en nitlott får man försöka lära sig läsa tecknen bättre.)
Lyssna på podden. Det är precis dessa "jubelidioter" boken handlar om ;)
 
lärjungen
M mariedal skrev:
Tycker ändå hantverkare och yrkesfolk kan vara riktiga stolpskott likväl som kunder. Inte minst i att göra skavanker. Hade en hantverkare som tappa ner nåt och gjorde ett fult hack i en golvlist i köket. En annan tappa en stor kofot i hallen. Bytte säng nyligen och killarna från möbelfirman orsakade en ful grop i hallgolvets laminat. Enda gången jag varit med om ett nästan perfekt jobb, var när vi flytta in i ett radhus där en tidigare boende byggt om mycket. Tyvärr anlita jag där en firma och sätta plåttak ovanpå förrådets papp. Tjong, rejäla spikar på fastsatt läkt som man fick knipsa på insidan. Ingen koll var takkonstruktionen var under. Som tur var träffa de delvis rätt. Har faktiskt aldrig anlitat en hantverkare för lite mer avancerat jobb än byta nån kran, blandare och det blivit perfekt. Inte ens tapetsering av 30 års erfaren har blivit perfekt. Har faktiskt blivit lite rädd ta in hantverkare. Är det inte deras eget så är de ofta inte helt på tå. Har också stött på luringen att man ger väldigt vaga kvitton i det man gjort o säger det är full garanti. Vete F. På Konsum kan jag se vad jag köpt men inte hos hantverkarn.
Det finns en kategori i boken som kallas "pedanten" faktiskt ;)
 
  • Gilla
Nils82 och 1 till
  • Laddar…
lärjungen lärjungen skrev:
Lyssna på podden. Det är precis dessa "jubelidioter" boken handlar om ;)
Och med en dåres envishet försöker jag förklara för dig att det inte spelar någon roll.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.