Lång historia kort. Det uråldriga motorskyddet till pumpen gav upp här om dagen. Jag tänkte införskaffa ett nytt och byta idag, och gjorde då lite intressanta upptäckter. Jag har aldrig varit helt säker på vad för pump som sitter där, men hydroforen är märkt "Pump complete SQ 2-70 240v", ett kit som såldes en gång i tiden, men det finns också 400v tvåfaspumpar. Tidigare ägaren var en entusiastisk hobbyelektriker, så jag har hittat och bytt ut diverse intressanta lösningar genom åren. Det har nog suttit en tvåfaspump innan, för både tryckströmbrytare och motorskyddet är tvåfas där han bara klippt bort en fas när han bytte pump en gång i tiden.

På nätet hittar jag följande information om SQ 2-70:
- Märkspänning: 1x200-240V
- Uttagen effekt P1: 1.55 kW
- Märkeffekt P2: 1.15 kW
- Effektbehov (P2) för pump: 0.91 kW
- Nominell ström: 8.4 A
- Startmetod: direct-on-line

Mina frågor:

1. Vad är egentligen skillnaden på uttagen effekt, märkeffekt och effektbehov?
2. Hur har de fått 8,4 A? Ohms lag ger mig att 1550 = I x 240 dvs I = 6,458 A. Eller är "nominell ström" vad den förväntas klara utan att brinna upp?
3. Borde jag ha ett motorskydd och i så fall vilken storlek? 6,3-10 A och ställa det runt 7 A?

Till saken hör att det gamla motorskyddet (som visst var ställt på bara 4A av någon anledning) löste ganska ofta, bl.a varenda gång vattenfiltret backspolar. Vid backspolning går det åt ca 250-300L vatten från en brunn med sisådär tillrinning (700L/h) där pumpen sitter på ca 25-30 meters djup (av 52). Har pumpen något inbyggt skydd mot torrkörning? För jag har mistanke om att pumpen tidigare kört slut på vatten ned till sin egen nivå vid backspolning.

torparavgrund torparavgrund skrev:
Lång historia kort. Det uråldriga motorskyddet till pumpen gav upp här om dagen. Jag tänkte införskaffa ett nytt och byta idag, och gjorde då lite intressanta upptäckter. Jag har aldrig varit helt säker på vad för pump som sitter där, men hydroforen är märkt "Pump complete SQ 2-70 240v", ett kit som såldes en gång i tiden, men det finns också 400v tvåfaspumpar. Tidigare ägaren var en entusiastisk hobbyelektriker, så jag har hittat och bytt ut diverse intressanta lösningar genom åren. Det har nog suttit en tvåfaspump innan, för både tryckströmbrytare och motorskyddet är tvåfas där han bara klippt bort en fas när han bytte pump en gång i tiden.

På nätet hittar jag följande information om SQ 2-70:
- Märkspänning: 1x200-240V
- Uttagen effekt P1: 1.55 kW
- Märkeffekt P2: 1.15 kW
- Effektbehov (P2) för pump: 0.91 kW
- Nominell ström: 8.4 A
- Startmetod: direct-on-line

Mina frågor:

2. Hur har de fått 8,4 A? Ohms lag ger mig att 1550 = I x 240 dvs I = 6,458 A. Eller är "nominell ström" vad den förväntas klara utan att brinna upp?
3. Borde jag ha ett motorskydd och i så fall vilken storlek? 6,3-10 A och ställa det runt 7 A?

Till saken hör att det gamla motorskyddet (som visst var ställt på bara 4A av någon anledning) löste ganska ofta, bl.a varenda gång vattenfiltret backspolar. Vid backspolning går det åt ca 250-300L vatten från en brunn med sisådär tillrinning (700L/h) där pumpen sitter på ca 25-30 meters djup (av 52). Har pumpen något inbyggt skydd mot torrkörning? För jag har mistanke om att pumpen tidigare kört slut på vatten ned till sin egen nivå vid backspolning.
Märkeffekt är i princip den effekt du kan ta ut ut motorn utan att den överhettas.
Effektbehov är det som behövs för att pumpa upp ditt vatten.
Uttagen effekt är vad motorn behöver avge för att pumpa upp vattnet , i princip samma samma som Effektbehov.
2). Ohms lag gäller vid 100% Verkningsgrad.
3) Motorskydd är ju en ställbar säkring. Förmodligen var 4A värdet med 2 fas motorn. Som inte omjusterades.

• Gilla
Panor82 och 2 till
  • Laddar…
P1 är troligen maxeffekt i motsvarande ström som pumpen kan förbruka i någon moment i sin uppstart - viktigt för dimensionering av växelriktare eller elverk om det skall matas från reservdrift.

I det här fallet räcker en 2 kW 230V växelriktare för att starta upp pumpen medans hade det varit 3-fasdrift eller 1-fas med motorkonding så hade behovet kunna vara från 4 till 8 gånger effektbehov i starten gentemot sin nominella drift, dvs kräva en generator/växelriktare på 4-8 kW i motsvarande strömkapacitet för genomföra starten av motorn och beroende på hur generator strömbegränsar sig när det är låg spänning på utgången de första hundratal ms då både generator och en växelriktare kan slå av sig när strömmen blir för hög innan starten är klar när dom är för klena.

Sådant är showstopper i reservdriftssammanhang om man inte vet hur mycket ström och effekt pumpen behöver i sin start.

P2 är märkeffekt som motorn är dimensionerad för i kontinuerlig drift.

(P2) effektbehov gäller för aktuella pumpen när den går som tyngst i kombination vattentryck och vattenmängd tillsammans i arbetspunkten när motorn blir belastad som mest - man använder samma motordel för flertal olika turbinhus för olika vattentryck (uppfodringshöjd) och vattenmängd per tid med olika antal impellrar i serie i pumphuset, därför är motorn ofta lite överdimensionerad gentemot turbinhusets verkliga effektbehov vid sin max tyngsta gående arbetspunkt.

Eftersom denna pump varvar upp till 10700 RPM för att den är smal i diameter så är det elektronisk inverter i denna och med detta följer det med olika skydd som motorskydd, torrkörningskydd och överhettningsskydd.

Den här typen av pumpar med elektronisk motordrivning brukar inte behöva någon motorskydd alls utöver den vanliga 10 A säkringen.

---

När man har direktdrivna 3-fas pumpar så är motorskydd viktigt för att förhindra lindningsbrand om någon fas blir utan spänning och gäller också vid 1-fas pumpar som använder motorkonding (det som du troligen kallar för 2-fas pump) då det fins inget som känner av hur motorn mår nere i borren på annat sätt än med strömmen.

Redigerat:
J Jonas928 skrev:
Märkeffekt är i princip den effekt du kan ta ut ut motorn utan att den överhettas.
Effektbehov är det som behövs för att pumpa upp ditt vatten.
Uttagen effekt är vad motorn behöver avge för att pumpa upp vattnet , i princip samma samma som Effektbehov.
2). Ohms lag gäller vid 100% Verkningsgrad.
3) Motorskydd är ju en ställbar säkring. Förmodligen var 4A värdet med 2 fas motorn. Som inte omjusterades.
Tack för det! Ja, det är min slutsats också om det gamla (och nu trasiga) motorskyddet. Tror du jag behöver något nytt? Säkringen i centralen verkar vara på 16 A :/

För den nuvarande pumpen räcker 10A säkring mer än väl och du behöver med stor sannolikhet ingen motorskydd alls för denna, det räcker med en arbetsbrytare när du vill slå av pumpen när du skall ha vattensystemet trycklös av olika orsaker (som att fylla på luft i hydropress/hydrofor eller tömning av dito)

Redigerat:
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
När jag nyligen köpte en ny vattenpump stod det explicit i dokumentationen till den att den inte kräver ett motorskydd. Eftersom enklaste sättet att koppla in den var att koppla den i befintligt motorskydd så gjorde jag det. Det motorskyddet löste ut första gången filtret backspolade eftersom den gamla pumpen var en trefaspump och därmed drog mindre ström. Så långt ganska likt din historia.

Min pump har inbyggd elektronik som gör att den kan skydda sig själv från överbelastning. Om din pump också har det borde du kunna hitta information om det hos tillverkaren. I annat fall bör du ha ett motorskydd och det bör ställas på funt 8 A.

B
Tack för det! Ja, det är min slutsats också om det gamla (och nu trasiga) motorskyddet. Tror du jag behöver något nytt? Säkringen i centralen verkar vara på 16 A :/
https://www.google.com/url?sa=t&sou...0QFnoECAsQAQ&usg=AOvVaw0VP2eoODFUA57O6OIsLhub

Bruksanvisningen visar steg för montering av motorskyd och anslutning av pumpmotor med illustrerade instruktioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nope, verkar inte behövas ngt motorskydd till denna pump.

• Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
A
1. Du glömde fasförskjutningen pga induktansen.

Cos fi= P1/(U*I)
1550/(230*8,4)=0,8 eller ungefär 37°

Sätter du in det i dit formel ovan stämmer strömmen också.

230*8,4*0,8=1,5 kW

2. P1 anger den tillförda aktiva effekten och P2 är den avgivna aktiva effekten minus förlusterna på vägen.
Kvoten mellan P2 och P1 kallas verkningsgrad. P2/P1.

Redigerat:
  • Älska
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
Konsensus verkar vara att nej, inget motorskydd behövs, "4.2 Motorskydd Motorn är försedd med överhettningsskydd och behöver inget ytterligare motorskydd."

När vi ändå diskuterar frågan: jag har ju som sagt en viss oro för att pumpen pumpar tomt ned till sin egen höjd i brunnen när filtret backspolar, då antar jag att den utan motorskydd börjar köra torrt, blir varm, överhettningsskyddet slår ifrån strömmen osv... frågan då är, tar detta överhettningsskydd skada av att slå ifrån ofta, och är det i såna fall bättre att ha ett motorskydd som ju är lättare (och väldigt mycket billigare) att byta så att det slår ifrån först? Filtret backspolar en gång var 48:e timme per tillverkarens anvisning (Renton Järn- och manganfilter med "Ventil 21" backspolningsautomatik).

Klarar pumpen att pumpa från tex 100 meters djup och med 10bars tryck så är det rimligt att den då dra max effekt.
Har du bara 10meter och vill ha 1bar så drar den rimligen mindre tex 4a, ställer man då skyddet på 6a och startströmmen inte är ett problem så borde det fungera, om något då förändras med pumpen så löser skyddet först. Man kan då felsöka.
Gamla saker har en tendens att dra mer för att sakerna blir slitna så att bara ställa upp motorskyddet kan vara befogat. Om det skulle lösa ut längre fram i tiden.
Skulle det däremot vara ett riktigt problem så löser motorskyddet ut och inget annat skadas förhoppningsvis..

• Gilla
torparavgrund
  • Laddar…
Konsensus verkar vara att nej, inget motorskydd behövs, "4.2 Motorskydd Motorn är försedd med överhettningsskydd och behöver inget ytterligare motorskydd."

När vi ändå diskuterar frågan: jag har ju som sagt en viss oro för att pumpen pumpar tomt ned till sin egen höjd i brunnen när filtret backspolar, då antar jag att den utan motorskydd börjar köra torrt, blir varm, överhettningsskyddet slår ifrån strömmen osv... frågan då är, tar detta överhettningsskydd skada av att slå ifrån ofta, och är det i såna fall bättre att ha ett motorskydd som ju är lättare (och väldigt mycket billigare) att byta så att det slår ifrån först? Filtret backspolar en gång var 48:e timme per tillverkarens anvisning (Renton Järn- och manganfilter med "Ventil 21" backspolningsautomatik).
från samma manual:
5.2 Inbyggda skyddsfunktioner

Vid överbelastning stoppar det inbyggdaöverbelastningsskyddet pumpen i 5 minuter. Pumpenstartar sedan om.

Om pumpen stannar på grund av torrkörning startarden automatiskt efter 5 minuter.Om pumpen startas om och borrhålet är tomt stannarpumpen efter 30 sekunder.

Du kan återställa pumpen genom att stänga avströmförsörjningen i 1 minut.

Motorn är skyddad mot:
• torrkörning
• spänningstoppar (upp till 6 000 V), i områden medhög blixtintensitet krävs ett externt åskskydd.
• överspänning
• underspänning
• överlast
• övertemperatur
Jag har hört talas om lösningen att använda ett motorskydd för att hindra att pumpen går torr. Men det borde vara ganska kinkigt att få rätt inställning på det för den funktionen.

Tror du risken att köra pumpen torr är stor bör du se till att skydda dig mot det. Det är lätt hänt att en pump skadas vid torrkörning och mot det hjälper varken inbyggt eller externt motorskydd.

A Avemo skrev:
från samma manual:

Jag har hört talas om lösningen att använda ett motorskydd för att hindra att pumpen går torr. Men det borde vara ganska kinkigt att få rätt inställning på det för den funktionen.
Måste då vara väldigt specifik motorskydd som slår av på att strömmen går under en viss nivå tillräckligt länge för att pumpimpellern arbetar lättare vid torrkörning och därmed drar mindre med ström.

centrifugalpumpar går lättare när det inte längre pumpar massa-mängder med vatten - samma orsak varför motorn i en dammsugare rusar när man håller för dammsugarslangen - det går lättare helt enkelt och med det drar mindre med ström.

dvs. ett motorskydd som löser ut både när strömmen är för hög och när strömmen är för låg efter en kort tid.

jag misstänker att aktuella pumptypen har redan sådan sensor då den har inverterdrivning (måste vara inverterdrivning om den varvar upp till 10700 RPM med borstlös motor) och med inverterdriving är det ganska lätt att få in skyddslogik samtidigt med strömmätning och temperatursensor på rätt ställe då man ändå har sådant för motorstyrningen i sig och dess skyddsbeteende.

Men att skyddet fins innebär inte att man har den som en 'automat' som hela tiden används om man kör brunnen tom på vatten, utan det kanske bara händer några gånger under pumpens livstid.

kör man brunnen tom på vatten på regelbunden basis så har man annan bekymmer som man behöver titta till - kanske med en egen hydrofor stor nog med vatten för en full returspolning och sedan med en strypning och backventil fylls sakta upp igen med den ordinarie hydroforen/hydropressen med en flöde bit under brunnens tillrinningskapacitet.

• Gilla
torparavgrund
  • Laddar…
X xxargs skrev:
jag misstänker att aktuella pumptypen har redan sådan sensor då den har inverterdrivning (måste vara inverterdrivning om den varvar upp till 10700 RPM med borstlös motor) och med inverterdriving är det ganska lätt att få in skyddslogik samtidigt med strömmätning och temperatursensor på rätt ställe då man ändå har sådant för motorstyrningen i sig och dess skyddsbeteende.
Jag kopierade ur manualen i inlägg #12. Ja den har inbyggt skydd mot torrkörning.

Men jag har också hört talas om lösningen att med motorskyddet hindra torrkörning. Om det stämmer eller om jag eller den som berättade missförstått kan jag inte säga säkert.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.