784 läst · 17 svar
784 läst
17 svar
Behövs motorskydd? Djupborrad brunn, Grundfos SQ 2-70, 240v
Motorskydd av normal typ kan givetvis inte göra något åt torrkörning. Däremot fanns vakter som gick på cosfi dvs enkelt indikerar en motor någorlunda tomgående och då i stort oberoende strömmen.A Avemo skrev:
cos(fi) övervakning hjälper dock inte mot just denna typ av pump med elektronisk inverter då cos(fi) kommer alltid vara nära 1, utan det är bättre en övevakning som mäter på effekt och slår av efter en kort tid om det är för lågt (med bra effektmätare som tål högre crestfaktor och olinjär last utan att mäta för mycket fel) - att mäta på ström kan gå med RMS-arbetande strömmätare som också tål ganska hög crestfaktor.
Nu vet jag inte hur strömmen ser ut från just denna med inverterdrift men brukar inte vara så snygg i kurvform.
Nu vet jag inte hur strömmen ser ut från just denna med inverterdrift men brukar inte vara så snygg i kurvform.
Det var mest som upplysning om man har konventionella motorer därav "fanns" då det är mer och mer vanligt vid småpumpar enfas som här med inbyggd drivelektronik. Och så klart ett förtydligande att man inte kan skydda sig mot torrkörning med vanliga motorskydd.
Sen antog jag felaktigt att SQE var av denna typen och inte SQ.
Sen antog jag felaktigt att SQE var av denna typen och inte SQ.
Klicka här för att svara