O oliven1 skrev:
Men nu pratade vi utifrån TS fall där det är en plåt över.
Enligt ama ska man alltid ha en papp mellan plåt och trä
Den figur som du hänvisar till säger inte det! Den visar hur plåtningen, om man gör en hängskiva, (vilket inte är fallet i den akutella frågeställningen) ska utföras, det övriga som finns med i den figuren är inte det centrala. Ja, det är bra med en papp mellan plåt och trä där är vi helt överens, men JSB.64/1 beskriver också ett korrekt förfarande.

Så här ser din figur ut i senaste AMA:
Schematisk byggteknisk illustration av hängskiva med underbeslag och detaljer för plåtmontering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu har det tillkommit ett underbeslag! Betyder det att man alltid måste ha det nu? Det är säkert bra, men spontant känns det ju som overkill i de flesta situationer.

• Gilla
Peter_Ker och 2 till
  • Laddar…
J Grisbacka skrev:
men spontant känns det ju som overkill i de flesta situationer.
möjligtvis om man har duk eller masonit på taket

• Gilla
Johannes Hultman
  • Laddar…
O oliven1 skrev:
Det är väl inget svårt?
Du viker pappen över vindskivan
Sträcker du ut pappen då eller hur får du den att bli längre?

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
O oliven1 skrev:
har ju redan svarat på det?
Detaljbild av hus med plåtklädda takfötter, stuprör och fasad under klarblå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så här ser det ut med helt plåtklätt på mitt hus

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Det var en himla tur att jag inte snubblade över den här tråden innan jag bytte vindskivor på mitt hus som glad amatör, hade antagligen fått skaplig noja och börjat övertänka det. 😅

Det tog typ 1 timme per sida av huset för 2 personer och kostade hyra av liten lyftkran i några timmar plus själva brädorna som jag hittade i 7.2-meterslängder på Karl Hedin för att undvika skarvar och de kostade 500 kr styck om jag minns rätt.
https://www.abkarlhedin.se/bygghandel/produkter/abkarlhedin/vindskiva/

Det var ett väldigt okomplicerat jobb, känns som att det har blivit lite onödigt avancerat här? Men det är kanske för att jag fuskat och inte följt AMA 😉

Prisförslaget i trådstarten lät verkligen helt vansinnig men det är kanske bara i min värld.

• Gilla
claym och 4 till
  • Laddar…
O oliven1 skrev:
AMA finns av en anledning för att inte folk som du ska göra som man vill eller tycker.
Eller via råd man sett på tv eller läst.
Vad får du egentligen ut av detta trollande?

• Gilla
RoTe och 2 till
  • Laddar…
Nissens
berisen berisen skrev:
Det var en himla tur att jag inte snubblade över den här tråden innan jag bytte vindskivor på mitt hus som glad amatör, hade antagligen fått skaplig noja och börjat övertänka det. 😅

Det tog typ 1 timme per sida av huset för 2 personer och kostade hyra av liten lyftkran i några timmar plus själva brädorna som jag hittade i 7.2-meterslängder på Karl Hedin för att undvika skarvar och de kostade 500 kr styck om jag minns rätt.
[länk]

Det var ett väldigt okomplicerat jobb, känns som att det har blivit lite onödigt avancerat här? Men det är kanske för att jag fuskat och inte följt AMA 😉

Prisförslaget i trådstarten lät verkligen helt vansinnig men det är kanske bara i min värld.
Med tanke på hur mycket enklare det hade varit att sätta plåt och få dom underhållsfria dessutom…

...men hur mycket underhåll kan det vara på ett par vindskivor egentligen. Jag har målat mina en gång på 20 år och de är fortfarande i nyskick. Trots att jag inte har takpapp under vindskiveplåten.

• Gilla
Rejäl och 2 till
  • Laddar…
F
Nissens Nissens skrev:
Med tanke på hur mycket enklare det hade varit att sätta plåt och få dom underhållsfria dessutom…
Är det inte rätt fult med plåt på småhus? Jag tänker industribyggnad.

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Nissens
F Fideliox skrev:
Är det inte rätt fult med plåt på småhus? Jag tänker industribyggnad.
Nej, det ser riktigt bra ut. Man tänker inte ens på det. Jag satte även upp det på garaget på egen hand när jag såg hur bra det blev på huset. Skönt att slippa underhålla dom. Av någon anledning slits färgen mycket hårdare där än på panelen…

• Gilla
claym och 1 till
  • Laddar…
Nissens
MathiasS MathiasS skrev:
...men hur mycket underhåll kan det vara på ett par vindskivor egentligen. Jag har målat mina en gång på 20 år och de är fortfarande i nyskick. Trots att jag inte har takpapp under vindskiveplåten.
Kanske beror på hur man bor. Mina började se tråkiga ut redan efter 3-4 år medan samma färg på träpanelen håller mycket längre.

J Grisbacka skrev:
Den figur som du hänvisar till säger inte det! Den visar hur plåtningen, om man gör en hängskiva, (vilket inte är fallet i den akutella frågeställningen) ska utföras, det övriga som finns med i den figuren är inte det centrala. Ja, det är bra med en papp mellan plåt och trä där är vi helt överens, men JSB.64/1 beskriver också ett korrekt förfarande.

Så här ser din figur ut i senaste AMA:
[bild]

Nu har det tillkommit ett underbeslag! Betyder det att man alltid måste ha det nu? Det är säkert bra, men spontant känns det ju som overkill i de flesta situationer.
nä den beskriver ett korrekt utförande när man inte har en plåt men det är ju irrelevant i ts fall då han har en plåt.
och har man en plåt så gäller denna detaljen och ingen annan

N Niq skrev:
Sträcker du ut pappen då eller hur får du den att bli längre?
skojar du nu eller?
visar ju bra att du inte har någon kunskap om pappläggning, så du har ingen aning hur du skulle kunna förlänga pappen?

MathiasS MathiasS skrev:
fast det är ett känt problem.
det är ju därför Branschen har tagit tag i frågan och ändrat tillvägagångssättet och AMA.

Alltid papp mellan plåt och trä pga av alla skador.

ska du följa Ama så ska man göra så

O oliven1 skrev:
skojar du nu eller?
visar ju bra att du inte har någon kunskap om pappläggning, så du har ingen aning hur du skulle kunna förlänga pappen?
Du verkar inte ha kunskap eller så förstår du inte vad jag frågar dig.
Om befintlig papp inte har varit vikt över vindskivan kommer den vara för kort för att nå över vindskivan nu. Hur löser jag det på ett vettigt sätt? Säg inte att jag ska läsa i Ama. Berätta hur man gör för att lösa det problemet.

• Gilla
Joak och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.