O oliven1 skrev:
enligt ama är väl rimligt,

TS har problem med att vindskivorna har fallerat då borde det åtgärdas och åtgärdas enligt ama för att minimera risken att det händer igen, är inte det vettigt?
Vet du vad den största orsaken är till att saker blir fel i byggen?
Det beror på att folk följer anvisningar likt AMA till punkt och pricka, utan att förstå varför. Detsamma gäller om de fått råd av någon eller sett på TV eller läst.
Precis som du. Du hänvisar till en beskrivning, men du har inte en aning om varför man ska göra så. Problemet när man inte förstår varför man gör något, är att det ofta/alltid finns skillnader i konstruktioner och byggen. Ibland blir det slm man läst/hört förödande pga att förutsättningarna var annorlunda. Ett tydligt exempel är gällande att sätta plast i en yttervägg eller inte.
 
  • Gilla
ricebridge och 3 till
  • Laddar…
O oliven1 skrev:
men det finns ju en anledning att man ändrat ama och kompletterat med att det alltid ska finnas papp under plåtar.
Det är helt enkelt för att man upptäckt så mycket skador där det saknas.

Menar du att man inte ska följa det då utan göra som man alltid gjort av någon anledning?
Jag menar ingenting i frågan om hur det bör göras.
 
N Niq skrev:
Ok berätta för mig som inte har ama som kvällslektyr. Hur ska jag i det här fallet göra för att uppfylla ama kraven. Vi utgår från att det inte är gjort med pappen vikt över vindskivorna.
Berätta hur det ska göras inte bara hänvisa till ama.
enligt Ama?

eller framgår ju tydligt där, hur man spikar, cc avstånd uppvik, skarvar etc.
 
RoTe RoTe skrev:
Men alla kanske inte vill ha plåtinklädda vindskivor med papp under?
nä, har jag sagt något annat?
 
A AG A skrev:
Vet du vad den största orsaken är till att saker blir fel i byggen?
Det beror på att folk följer anvisningar likt AMA till punkt och pricka, utan att förstå varför. Detsamma gäller om de fått råd av någon eller sett på TV eller läst.
Precis som du. Du hänvisar till en beskrivning, men du har inte en aning om varför man ska göra så. Problemet när man inte förstår varför man gör något, är att det ofta/alltid finns skillnader i konstruktioner och byggen. Ibland blir det slm man läst/hört förödande pga att förutsättningarna var annorlunda. Ett tydligt exempel är gällande att sätta plast i en yttervägg eller inte.
AMA finns av en anledning för att inte folk som du ska göra som man vill eller tycker.
Eller via råd man sett på tv eller läst.
 
Har denna tråd tappat fokus och spårat lite 😂?
Var det tätskikt etc TS undrade över ?
 
O oliven1 skrev:
en hantverkare som vill göra korrekt eller vad menar du?

Vindskivorna har ju gått sönder av en anledning?
Branschen har konstaterat att det är ett vanligt fel och då justerat AMA.

Ska man du inte som seriös hantverkare informera beställaren och göra korrekt så man inte sitter med samma problem igen om några år?
Istället för sätta plåster på såren bara.
Din offert till TS hade varit på 11 miljoner och inkluderat pålning av grunden. TS hade stått som ett frågetecken och mållös pekat upp mot sina vindskivor.
 
  • Gilla
  • Haha
Rejäl och 4 till
  • Laddar…
C claym skrev:
Har denna tråd tappat fokus och spårat lite 😂?
Var det tätskikt etc TS undrade över ?
tycker snarare det är en naturlig följ av en tråd som ger kunskap.
det handlar ju om vindskivor och tätskikt är extremt nära kopplat till det vilken tråden uppenbart visar.
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Din offert till TS hade varit på 11 miljoner och inkluderat pålning av grunden. TS hade stått som ett frågetecken och mållös pekat upp mot sina vindskivor.
nä, om man arbetar mot privatpersoner så har man ett ännu större ansvar att som proffs.

man måste ju vara seriös och visa beställaren vad som är en långsiktig hållbar lösning.
Absolut då kommer man inte alltid vara billigast men man kommer göra korrekt, sen är det upp till beställaren att välja om man vill följa Ama eller inte.

men man måste ju självklart ge alternativet till beställaren att följa branschstandard vilket Ama ändå är.
 
O oliven1 skrev:
enligt Ama?

eller framgår ju tydligt där, hur man spikar, cc avstånd uppvik, skarvar etc.
Ja men då kan du väl berätta för mig vad man behöver göra i det här fallet där pappen inte är vikt runt vindskivan. Hur ska jag tex få takpappen att räcka runt vindskivan,?
 
Herregud! AMA beskriver ju precis som sagts i tråden olika förfaranden, det betyder inte att att det är rätt i alla lägen eller att det är fel att inte följa en figur exakt.

Bilden som oliven delar JTJ.45212/1 beskriver främst plåtbeklädnad av vindskiva. Här är det alltså de två olika plåtdelarna som är det centrala, det är inte främst en beskrivning av hur man pappar en vindskiva i alla lägen. Inte heller beskriver den hur vindskivor ska byggas upp, för det kan också göras på olika sätt, man kan ha en enkel skiva, eller två, eller tre, eller ännu fler om man så vill.

JSB.64/1 beskriver avslutning av byggpapp vid vindskiva.

Det går alltså att göra på olika sätt beroende på förutsättningarna! Ska man ha en hängskiva/hängplåt är det jättebra om man lägger upp pappen på vindskivan, men man behöver inte heller ha plåtbeslag över huvud taget om man inte vill! Du kan lägga en offerbräda istället, om det passar ditt 1700-talstorp bättre, exempelvis. Eller så kan man köra helt utan vindskivor om man så vill - det går också bra!

Själv har jag plåtat in mina vindskivor helt, och då är pappen vikt över vindskivan, men jag ritar ofta detaljer som mer påminner om JSB.64/1 om det passar den aktuella arkitekturen bättre. Ibland vill man bara ha ett litet plåtövervik vid vindskivan, eller så har man inget gavelsprång och fasadmaterialet möter plåtbeslaget osv osv...

Eftersom tillverkarna står för garantierna gentemot utföraren så är deras ord mer eller mindre lag, och ofta mer relevant än AMA.
 
  • Gilla
Jakobk och 7 till
  • Laddar…
N Niq skrev:
Ja men då kan du väl berätta för mig vad man behöver göra i det här fallet där pappen inte är vikt runt vindskivan. Hur ska jag tex få takpappen att räcka runt vindskivan,?
Det är väl inget svårt?
Du viker pappen över vindskivan
 
  • Haha
Stefansod68
  • Laddar…
Nissens
J JonasBjörkman2 skrev:
Hej,
Jag har hantverkare här som skall måla om vårt hus. De säger att vi måste byta våra vindskivor, och att det måste göras nu. De vill dessutom ha 26 000 efter rot per sida av huset. Det är ett tvåvåningshus.
1. Måste jag byta nu? Eller kan jag göra det senare?
2. Är det rimligt med 26 000 kr per sida för byte av vindskivor.

Spontant känns det rätt så mycket. Det är en rätt mastig extrakostnad som vi inte hade räknat med. Vad händer om vi skjuter på det något år?
Jag tröttnade på att underhålla mina vindskivor och lät sätta upp plåtar på dem. Nu är de helt underhållsfria. 😊

Kostade under 10000:- inklusive jobb och material för båda sidorna på tvåvåningshus med sadeltak, kanske ca 30 löpmeter totalt. De hade ingen ställning, utan bytte från taket.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
J Grisbacka skrev:
Herregud! AMA beskriver ju precis som sagts i tråden olika förfaranden, det betyder inte att att det är rätt i alla lägen eller att det är fel att inte följa en figur exakt.

Bilden som oliven delar JTJ.45212/1 beskriver främst plåtbeklädnad av vindskiva. Här är det alltså de två olika plåtdelarna som är det centrala, det är inte främst en beskrivning av hur man pappar en vindskiva i alla lägen. Inte heller beskriver den hur vindskivor ska byggas upp, för det kan också göras på olika sätt, man kan ha en enkel skiva, eller två, eller tre, eller ännu fler om man så vill.

JSB.64/1 beskriver avslutning av byggpapp vid vindskiva.

Det går alltså att göra på olika sätt beroende på förutsättningarna! Ska man ha en hängskiva/hängplåt är det jättebra om man lägger upp pappen på vindskivan, men man behöver inte heller ha plåtbeslag över huvud taget om man inte vill! Du kan lägga en offerbräda istället, om det passar ditt 1700-talstorp bättre, exempelvis. Eller så kan man köra helt utan vindskivor om man så vill - det går också bra!

Själv har jag plåtat in mina vindskivor helt, och då är pappen vikt över vindskivan, men jag ritar ofta detaljer som mer påminner om JSB.64/1 om det passar den aktuella arkitekturen bättre. Ibland vill man bara ha ett litet plåtövervik vid vindskivan, eller så har man inget gavelsprång och fasadmaterialet möter plåtbeslaget osv osv...

Eftersom tillverkarna står för garantierna gentemot utföraren så är deras ord mer eller mindre lag, och ofta mer relevant än AMA.
Men nu pratade vi utifrån TS fall där det är en plåt över.
Enligt ama ska man alltid ha en papp mellan plåt och trä
 
O oliven1 skrev:
tycker snarare det är en naturlig följ av en tråd som ger kunskap.
det handlar ju om vindskivor och tätskikt är extremt nära kopplat till det vilken tråden uppenbart visar.
Kan ju läggas i en ny tråd vars rubrik speglar innehållet i tråden . Bara en tanke. Just nu är det svårt att hitta svar på TS …
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.