O oliven1 skrev:
fast det är ett känt problem.
det är ju därför Branschen har tagit tag i frågan och ändrat tillvägagångssättet och AMA.

Alltid papp mellan plåt och trä pga av alla skador.

ska du följa Ama så ska man göra så
Jag följer inte ama när jag renoverar mitt hus. Det verkar klara sig rätt bra ändå. Det är inte ett problem på mitt hus med ruttnande vindskivor under plåten.
 
  • Gilla
Rejäl och 2 till
  • Laddar…
N Niq skrev:
Du verkar inte ha kunskap eller så förstår du inte vad jag frågar dig.
Om befintlig papp inte har varit vikt över vindskivan kommer den vara för kort för att nå över vindskivan nu. Hur löser jag det på ett vettigt sätt? Säg inte att jag ska läsa i Ama. Berätta hur man gör för att lösa det problemet.
Men skojar du nu eller, det är väl bara komplettera med en remsa papp?
Eller tror du att lagt kort ligger?
Om pappen går sönder på ett tak så byter du klart inte hela pappen.

Är ju en av fördelar med papp att det är jätteenkelt att lappa, laga och komplettera
 
MathiasS MathiasS skrev:
Jag följer inte ama när jag renoverar mitt hus. Det verkar klara sig rätt bra ändå. Det är inte ett problem på mitt hus med ruttnande vindskivor under plåten.
Du behöver inte följa Ama när du renoverar dit hus, ingen som har sagt det.
 
Hur tänker du kring alla byggnadsantikvariska renoveringar som genomförs? Dessa hantverkare är i min och många andras ögon mycket erfarna och genomför arbeten åt statens fastighetsverk, skulle alla dessa arbeten vara förkastliga i din mening? Byggnadsvårdare som renoverar gamla hus med kulturvärden, är dessa lämnade åt sitt öde menar du för att man inte följer ama, för där hade plåtbeslag på gavel varit helgerån
 
  • Gilla
ricebridge och 2 till
  • Laddar…
H Högtigolv skrev:
Hur tänker du kring alla byggnadsantikvariska renoveringar som genomförs? Dessa hantverkare är i min och många andras ögon mycket erfarna och genomför arbeten åt statens fastighetsverk, skulle alla dessa arbeten vara förkastliga i din mening? Byggnadsvårdare som renoverar gamla hus med kulturvärden, är dessa lämnade åt sitt öde menar du för att man inte följer ama, för där hade plåtbeslag på gavel varit helgerån
har jag sagt att man måste följa Ama?
Men när man avtalar att Ama gäller så måste man följa det och gör man då inte uppvik kring vindskivor så är det ett fel.

dessutom är det andra detaljer i Ama du ska följa om du inte har plåtbeslag så jag förstår egentligen inte din fråga.
 
Att du hävdar att inte följa ama inte är korrekt, ett konstaterande du gjorde tidigt. Korrekt gentemot vadå? Att inte göra något ama stipulerar inte är korrekt gentemot ama, ja men det är ju goddag yxskaft, men antar att det inte är det du menar med korrekt….?
 
H Högtigolv skrev:
Att du hävdar att inte följa ama inte är korrekt, ett konstaterande du gjorde tidigt. Korrekt gentemot vadå? Att inte göra något ama stipulerar inte är korrekt gentemot ama, ja men det är ju goddag yxskaft, men antar att det inte är det du menar med korrekt….?
vad pratar du om?

Ama är ingen lag man måste följa.

har man dock avtalat att AMA gäller i projektet så måste man följa AMA och då ska pappen gå över vindskivorna om man ska plåtbeslå dom likt TS.

har man inte avtalat något så ska arbetet ändå utföras fackmässigt och då brukar seriösa entreprenören ändå utföra enligt Ama för att då vet man att det är fackmässigt utfört, ingen besiktningsman kan ifrågasätta det.
Frångår man Ama så ligger hela bevis bördan på entreprenören att bevisa att det är fackmässigt vilket många entreprenörer av naturliga anledningar varken vill riskera eller ens lägga tid på
 
O oliven1 skrev:
Men skojar du nu eller, det är väl bara komplettera med en remsa papp?
Eller tror du att lagt kort ligger?
Om pappen går sönder på ett tak så byter du klart inte hela pappen.

Är ju en av fördelar med papp att det är jätteenkelt att lappa, laga och komplettera
Hur långt överlapp ska det vara enligt ama ?
 
  • Haha
Alfredo
  • Laddar…
N Niq skrev:
Hur långt överlapp ska det vara enligt ama ?
gör enligt Ama så blir det bra gör inte om du inte vill.

överlapp framgår också av Ama bara följa om du vill
 
O oliven1 skrev:
Takpappen är tätskiktet och det ska vara vikt runt vindskivan för att vara korrekt utfört.
Alltså går det inte byta vindskivorna utan att göra åverkan på tätskiktet.
Man ska nog vara försiktig med absolutism här i ett sådant tidigt skede är vad jag menar, hur svårt ska det vara att förstå? Kolla dina tidigare inlägg. Många läser endast i början av trådar och att då börja hävda saker i absoluta termer som inte stämmer(du nämnde inte ens ama i början, än mindre att det var en personlig åsikt och inte lag) är vilseledande.
 
H Högtigolv skrev:
Man ska nog vara försiktig med absolutism här i ett sådant tidigt skede är vad jag menar, hur svårt ska det vara att förstå? Kolla dina tidigare inlägg. Många läser endast i början av trådar och att då börja hävda saker i absoluta termer som inte stämmer(du nämnde inte ens ama i början, än mindre att det var en personlig åsikt och inte lag) är vilseledande.
Har sagt att det är enligt Ama från första början har aldrig hävdat att det är någon lag.

däremot är det fel att inte följa Ama om man har avtalat det och det har mer eller mindre alla seriösa aktörer som standard i sina avtalsmallar.
 
Men är du på riktigt? Nej det har du inte, du gjorde åtminstone 9 inlägg om hur fel det var och absoluta termer om att det inte var korrekt innan du ens nämnda ama. Hur svårt ska det vara att förstå vad jag menar när jag t.o.m. länkar ditt egna inlägg???
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
O oliven1 skrev:
gör enligt Ama så blir det bra gör inte om du inte vill.

överlapp framgår också av Ama bara följa om du vill
Ja säkert men jag har inte tid att läsa igenom ama för att få reda på det ena eller andra. Så jag tänkte att eftersom du verkar kunna ama så skulle du kunna berätta för mig hur man ska bygga om en sådan här sak så den uppfyller ama. Tydligen är du inte speciellt intresserad av att hjälpa någon.
 
H Högtigolv skrev:
Men är du på riktigt? Nej det har du inte, du gjorde åtminstone 9 inlägg om hur fel det var och absoluta termer om att det inte var korrekt innan du ens nämnda ama. Hur svårt ska det vara att förstå vad jag menar när jag t.o.m. länkar ditt egna inlägg???
ok vi säger så, men vad vill du ens säga?
vad säger du Ama säger då?
 
N Niq skrev:
Ja säkert men jag har inte tid att läsa igenom ama för att få reda på det ena eller andra. Så jag tänkte att eftersom du verkar kunna ama så skulle du kunna berätta för mig hur man ska bygga om en sådan här sak så den uppfyller ama. Tydligen är du inte speciellt intresserad av att hjälpa någon.
skojar du eller?

du har inte tid att läsa Ama men du anser att andra ska göra det åt dig, vad är det för stil?

du anser ju ändå inte att man ska följa Ama?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.