F fribygg skrev:
Om du inte förstår att säkert vatten är irrelevant
Nu dummar du dig bara. Det är fullkomligt glasklart varför @oliven1 nämnde Säker Vatten och det är inte för att han menar att den ska tillämpas vid vindskivebyte.
 
  • Gilla
Johannes Hultman och 6 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Nu dummar du dig bara. Det är fullkomligt glasklart varför @oliven1 nämnde Säker Vatten och det är inte för att han menar att den ska tillämpas vid vindskivebyte.
Tydlig är jag super otydlig för alla verkar inte förstå mig.

Men allt jag säger är att ama är en bra lösning som är beprövad och fungerar.
Självklart finns andra lösningar som också fungerar men man ska vara medveten om att
Man inte följer ama då som ändå är en branschstandard likt säkervatten.

Och jag tycker som privatperson att man borde få veta att det precis som jag tycker man borde få veta om entreprenören har för avsikt att ej följa säker vatten, vilket är helt okej.

Jag hade uppskattat det som privatperson om jag inte var insatt i fråga
 
  • Gilla
Johannes Hultman och 2 till
  • Laddar…
O oliven1 skrev:
Tydlig är jag super otydlig för alla verkar inte förstå mig.

Men allt jag säger är att ama är en bra lösning som är beprövad och fungerar.
Självklart finns andra lösningar som också fungerar men man ska vara medveten om att
Man inte följer ama då som ändå är en branschstandard likt säkervatten.

Och jag tycker som privatperson att man borde få veta att det precis som jag tycker man borde få veta om entreprenören har för avsikt att ej följa säker vatten, vilket är helt okej.

Jag hade uppskattat det som privatperson om jag inte var insatt i fråga
Personligen tycker jag du varit väldigt tydlig.
Blev lite förvånad när jag såg att tråden dragit iväg så pass, så skummade igenom. Men absolut tydlig och dessutom saklig!
 
  • Gilla
Johannes Hultman och 2 till
  • Laddar…
S Spikrätaren skrev:
Personligen tycker jag du varit väldigt tydlig.
Blev lite förvånad när jag såg att tråden dragit iväg så pass, så skummade igenom. Men absolut tydlig och dessutom saklig!
det jag tycker är märkligt är att en stor del av trådarna på detta forumet är klagomål på hantverkare som är slarviga, oseriösa och ej fackmässiga.

sedan är det helt självklart när det gäller vindskivor att man ska frångå Ama utan att ifrågasätta.
får inte riktigt ihop den ekvationen.

sedan förstår jag precis som alla att man måste göra avvägningar och prioritera. Ibland är det helt enkelt inte värt det.
Men när man ändå ska byta vindskivorna att då inte komplettera med en papp som kanske kostar några 100-lappar känns ändå som något man borde överväga och inte förkasta helt.
 
  • Gilla
Spikrätaren
  • Laddar…
Troligen kommer jag som sagt att använda papp under plåten när jag också ska byta vindskivor, så jag är tacksam för infon @oliven1. Även om annan plåt ska ligga mot trä kommer jag överväga det.
 
  • Gilla
oliven1
  • Laddar…
L Lilllen skrev:
Troligen kommer jag som sagt att använda papp under plåten när jag också ska byta vindskivor, så jag är tacksam för infon @oliven1. Även om annan plåt ska ligga mot trä kommer jag överväga det.
Inga problem, och det är precis detta jag vill komma till.

Man kan inte göra allt men kan man göra något så är det bättre än inget.
Sedan får alla ta ställning till hur långt man vill gå och då är det ju bra att man vet vad det finn för bransch standarder.
 
  • Gilla
Lilllen och 1 till
  • Laddar…
Hej på er tydligen många olika teorier om dessa vindskivor och om papper ska vikas
eller inte men vilken papp ska ni använda
kör inte de flesta med takdukar nu för tiden
men här i trådarna skriver ni papp
En del dukar o papp ska ex inte ha planplåt
direkt mot ytan då värmen smälter bort bitsiumen vid stark sol som ett exempel
 
Nissens
J Jesper mångsysslare skrev:
Hej på er tydligen många olika teorier om dessa vindskivor och om papper ska vikas
eller inte men vilken papp ska ni använda
kör inte de flesta med takdukar nu för tiden
men här i trådarna skriver ni papp
En del dukar o papp ska ex inte ha planplåt
direkt mot ytan då värmen smälter bort bitsiumen vid stark sol som ett exempel
Har sett att det finns, men vad är det för fördel med den jämfört med papp? Jag har aldrig sett ett råsponttak må dåligt av att det ligger papp på det.
Så, varför fixa något som inte är trasigt?
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
J Jesper mångsysslare skrev:
Hej på er tydligen många olika teorier om dessa vindskivor och om papper ska vikas
eller inte men vilken papp ska ni använda
kör inte de flesta med takdukar nu för tiden
men här i trådarna skriver ni papp
En del dukar o papp ska ex inte ha planplåt
direkt mot ytan då värmen smälter bort bitsiumen vid stark sol som ett exempe
Det ska vara fuktskydd mellan plåt och trä
 
Nissens Nissens skrev:
Har sett att det finns, men vad är det för fördel med den jämfört med papp? Jag har aldrig sett ett råsponttak må dåligt av att det ligger papp på det.
Så, varför fixa något som inte är trasigt?
Dukarna brukar vara lättare att vika byggde själv ett råspont tak och plåtslagarn sa att om du ska lägga ex falsad plåt då är det takduk som gäller.
Tidigare har jag alltid kört med vanlig kärpapp
m klisterkant
 
Nissens
J Jesper mångsysslare skrev:
Dukarna brukar vara lättare att vika byggde själv ett råspont tak och plåtslagarn sa att om du ska lägga ex falsad plåt då är det takduk som gäller.
Tidigare har jag alltid kört med vanlig kärpapp
m klisterkant
Ja, jag skulle definitivt köra på något beprövet, tjärpappen alltså. Det blir så bökigt om duken inte håller måttet liksom.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.