O oliven1 skrev:
har jag sagt att man måste följa Ama?

jag har sagt vad Ama säger att man ska göra om man vill följa Ama, vilket är en branschstandard.
AMA är en rekommendation och inget annat
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
J Jeppson skrev:
AMA är en rekommendation och inget annat
har jag sagt något annat?

Ama är ett sätt att uppfylla kravet på fackmässigthet.
utför man enligt Ama kan aldrig en besiktningsman slå ner på att det inte är fackmässigt utfört.
Väljer man att inte följa Ama så ligger hela bevisbördan på entreprenören att visa att det är fackmässigt utfört vilket ofta blir problem om det händer något och därför är det sällan man risker det och frångår Ama.

för det andra så avtalas det alltid att Ama gäller på seriösa byggprojekt, då är inte Ama längre en rekommendation utan ett krav. följer man inte Ama så blir det ett fel på besiktningen.
Jag har aldrig varit på ett projekt där inte Ama stått med som en standard skrivelse i avtalsmallarna, finns ingen seriös byggherre som inte har det så utformat.
 
  • Wow
Nissens
  • Laddar…
O oliven1 skrev:
för det andra så avtalas det alltid att Ama gäller på seriösa byggprojekt
När du skriver "seriösa byggprojekt", var drar du gränsen för när det inte längre är seriöst?
T ex i detta fallet handlar det om underhåll av fasad. Är det inte seriöst eller är det inte ett byggprojekt?
 
G gaidin skrev:
När du skriver "seriösa byggprojekt", var drar du gränsen för när det inte längre är seriöst?
T ex i detta fallet handlar det om underhåll av fasad. Är det inte seriöst eller är det inte ett byggprojekt?
Alla professionella byggherrar är mer vad jag menar.
 
O oliven1 skrev:
Alla professionella byggherrar är mer vad jag menar.
Detta är ju ett forum för privatpersoner.
 
  • Gilla
plåtrickard
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Detta är ju ett forum för privatpersoner.
Ska man inte utföra jobbet fackmässigt då?
Vilka mer föreskrifter ska man skippa, säker vatten, Bkr,?
 
O oliven1 skrev:
Vilka mer föreskrifter ska man skippa, säker vatten, Bkr,?
Det är nog ingen som tar dej på allvar om du vill blanda in säkert vatten i vindskivebyten..
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Det är nog ingen som tar dej på allvar om du vill blanda in säkert vatten i vindskivebyten..
De var du som skrev att det var ett forum för privatpersoner?

Vad menade du med det då? Jag förstod inte?
 
O oliven1 skrev:
De var du som skrev att det var ett forum för privatpersoner?

Vad menade du med det då? Jag förstod inte?
Har du inget vettigare än säkert vatten att komma med är det nog bättre att du är tyst.
 
F fribygg skrev:
Har du inget vettigare än säkert vatten att komma med är det nog bättre att du är tyst.
Förklara vad du mena istället så jag kan svara?
 
O oliven1 skrev:
Alla professionella byggherrar är mer vad jag menar.
Så trådens vindskivor är...?

Vem är byggherre i TS projekt att måla om huset och ev byta vindskivor?
 
G gaidin skrev:
Så trådens vindskivor är...?

Vem är byggherre i TS projekt att måla om huset och ev byta vindskivor?
Vet ej om jag tolkar korrekt, men Ts är byggherre.
 
O oliven1 skrev:
Alla professionella byggherrar är mer vad jag menar.
Du kan räkna med att TS ställer sin fråga som privatperson, forumet vänder sig till privatpersoner.
 
O oliven1 skrev:
Vet ej om jag tolkar korrekt, men Ts är byggherre.
Han är ju inte professionell. Han är bara en hemmansägare som ville måla om huset så han faller inte inom det du pratar om. Han vill bara underhålla sitt hus.
Menar du att alla som beställer ett jobb av en hantverkare borde agera på samma sätt som en kommunal upphandlare av stadsmuseum för att inte vara oseriös?
Jag förstår att du jobbar i stora projekt och är säkert en tung konsult inom ditt område men att du ser ner på mindre projekt som oseriösa säger väldigt mycket om dina erfarenheter i branschen. Du visar på smal kunskap och en egenskap att inte ta in andras syn på saker.

Nästa gång du byter bromsklossar på en volvo 140 DL, glöm inte att be verkstaden montera ABS också.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Du kan räkna med att TS ställer sin fråga som privatperson, forumet vänder sig till privatpersoner.
Absolut?

Men arbetet ska ändå utföras fackmässigt, eller?

Det ställer ändå högre krav på utföra det fackmässigt då man inte kan räkna med att en privatperson vet vad som är fackmässigt eller hur ej.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.